HYVÄÄ

• mukavuus

• suorituskyky


HUONOA

• ajoavustimissa hiomista


TEKNIIKKATAULUKKO >>

Mercedeksen S-sarja on ollut pitkään edustusluokan suunnannäyttäjä, ja päivityksen myötä se pyrkii pitämään asemansa. Ydinasioita ovat uudet moottorit, kohennettu varustus ja automatisoidun ajamisen viimeisimmät saavutukset.

Meno on äärimmäisen mukavaa, hiljaista ja hienostunutta.

Selvimmät ulkoiset erot ovat kolmiviiruiset huomiovalot ja isommilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri. Ohjaamon ilme on tuttu, eli kojelautaa hallitsevat kaksi 12,3 tuuman näyttöä. Vakionopeudensäädintä käytetään nyt ohjauspyörästä aiemman viiksikytkimen sijaan.

Ajoavustintekniikan hienouksissa E-sarja ohitti hetkellisesti S:n, mutta nyt perheen sisäinen järjestys on taas kunnossa, kun S:n järjestelmiä on viety askel eteenpäin.
Ilman käsiä ajaminen ei vielä ainakaan virallisesti onnistu, mutta lisävarustepakettiin kuuluva älykäs vakionopeudensäädin osaa säätää nopeutta myös navigoinnin karttatiedon perusteella, esimerkiksi mutkiin ja risteyksiin.

Ruuhkassa auto pysähtyy automaattisesti ja lähtee liikkeelle jopa 30 sekunnin pysähdyksen jälkeen.

Ohjaamossa rauhallisen ilmeen takaa löytyy arsenaali toimintoja. Perusasiat olivat jo ennen uudistustakin kunnossa. Tosin kojelaudan vasemman pään napit, esimerkiksi kaista-avustimelle ja tuulilasinäytölle, jäävät ikävästi ohjauspyörän katveeseen.

Vakiona olevaa kolmipaikkaista kiinteää takapenkkiä on tässä autossa täydennetty muun muassa Executive-paketilla, joka sisältää esimerkiksi reunapaikkojen sähkösäädöt, istuintuuletuksen ja mukavuuspääntuet.

Kolmipaikkainen takapenkki on vakiovaruste, mutta paljon takana matkustavalle löytyy lisävarustelistalta erilaisina paketteina erilliset istuimet, säätöjä, hierontoja, viihdettä ja toimistotarvikkeita.

Tavaratila on säilynyt ennallaan. Tilavuudeksi kerrotaan 530 litraa, ja muunneltavuus rajoittuu suksiluukkuun. Sekin poistuu, jos taakse valitsee erillisistuimet.

Ilmajousitus on vakiona. Hydraulisen aktiivijousituksen saa lisävarusteena, ja nyt se osaa myös kallistaa autoa sisäkaarteen suuntaan, enimmillään 2,65 astetta.

Kiinnostavimmat uutuudet ovat S-sarjan myötä esitellyt kuusisylinteriset rivimoottorit. Rivikuutonen on luonnostaan dynaamisesti tasapainossa, mutta pitkä sylinteriryhmä on periaatteessa hankala sekä tilankäytön että kolariturvallisuuden kannalta.

Moottoreihin voidaan kuitenkin käyttää samoja valmistustekniikoita kuin rivinelosiin, ja S-sarjan kokoiseen autoon ne mahtuvat helposti.

Bensiinimoottori on 3,0-litrainen ja diesel 2,9-litrainen. Molemmista on kaksi viritysversiota. S 400 d:ssä on Mercedeksen tehokkain sarjavalmisteinen, 250-kilowattinen dieselmoottori. CO2-päästöarvo on silti erinomainen 135 g/km.

Moottorit ovat perusteellisesti koteloituja. Kuvassa on S 400 d:n kuusisylinterinen rivimoottori. Konepellin ollessa auki dieselin ääni on selkeä, mutta auton sisällä se vaimenee etäiseksi. S 500 -bensiinimallin kevythybridissä vesipumppu ja ilmastoinnin kompressori toimivat 48 voltin sähkömoottorin avulla, ilman hihnaa.

Mercedes-AMG 63 S:n tuplaturbo-V8 on tuttu jo esimerkiksi GT:stä ja E 63 S:stä. Teho on samat 430 kilowattia kuin E-sarjassa, mutta vääntöä on vielä 50 newtonmetriä enemmän eli 900 Nm.

Vanhan polven mersumiehet ovat jo ajat sitten menneet sekaisin moottorikoon ja mallimerkinnän yhteyksien suhteen. Nyt S 500:n moottori on kolmilitrainen kuusisylinterinen, S 560:ssä taas on nelilitrainen V8.

S 500 -bensiinimallissa on moottorin ja vaihteiston välissä 48 voltin jännitteellä toimiva startti-generaattori. ”Kevythybriditekniikka” avustaa polttomoottoria hetkellisesti 16 kilowatilla ja 250 newtonmetrillä. Turboa täydentää sähköinen ahdin, joka vastaa ahtopaineiden synnystä alakierroksilla ja nopeissa kiihdytyksissä.

Dieselissä ei ole sähköavustusta tai 48 voltin järjestelmää – vielä.

Kolmas uusi moottori on kahden turbon kautta hengittävä bensiini-V8, jonka iskutilavuus on laskenut neljään litraan.

Voimaa kaikissa näissä on niin paljon, että hitaimmallakin versiolla parin tonnin painoisen auton sataseen kiihdytys ottaa vain kuusi sekuntia. Nopein on 3,5 sekunnilla AMG 63 S. Hinnaston jälkipäästä löytyvät vielä V12-moottoriset versiot, ja tulossa on myös lataushybridi 560 e.

Ohjauspyörän napit on osittain lainattu E-sarjasta. Vakionopeudensäädintä hallitaan nyt viiksen sijaan ohjauspyörän napeista, jotka ovat paremmin näkyvillä, mutta vaativat hetken totuttelua Mercedes-logiikkaan kasvaneilta. Vanha tuttu monitoimiviiksi sentään on paikallaan.

Istuinten säädöt toimivat Mercedeksessä selkeästi ovesta. Hierontatoiminnot ja erikoissäädöt pitää kuitenkin hoitaa näytön ja valikoiden kautta.

AMG-mallissa on erilliset napit ääniä tehostaville pakoputkiston läpille ja kolmiasentoiselle jousituksen jäykkyyssäädölle.

Meno on äärimmäisen mukavaa, hiljaista ja hienostunutta, ja uudet moottorit ovat joka suhteessa vaikuttavia. Kuljettajalla on kaikki hyvin, ja takaistuimilla matkustaminen on poikkeuksellisen ylellistä, varsinkin pitkässä mallissa.

Moottorien äänet tulevat esiin vain voimaa käytettäessä, ja silloinkin hillitysti. S 500:n moottori sammuu Eco-ajotilassa useimmiten vauhdissakin, kun kaasun nostaa. Sammumisen ja käynnistymisen aistii vain käyntinopeusmittarista.

S 560:n V8:ssa on eleetöntä voimaa vielä vähän enemmän, ja hieman erilaisella äänensävyllä.

Multibeam-matriisilediajovalot tunnistaa kolmesta päällekkäisestä valoelementistä. Ne muuttavat valokuviota myös karttatiedon perusteella. Huomiovalot ovat vaihtuneet yhdestä umpion sisä- ja yläreunaa kiertävästä nauhasta kolmeksi nauhaksi.

AMG 63 S:llä murisevat täyskaasukiihdytykset jäävät autobahnillakin lyhyiksi, sillä runsaan 260 km/h:n mittarinopeus ja rajoitin tulevat vastaan hämmästyttävän nopeasti.

Äärimmäisen hienossa autossa häiritsevät pienetkin seikat kuten automaattivaihteiston ajoittaiset nykäykset ja maailman parhaidenkin ajoavustimien puutteet. Taitava kuljettaja ajaa helposti tasaisemmin kuin mihin avustimet kykenevät. Ne kun eivät ennen autojen välisen tiedonvaihdon toteutumista kykene ennakoimaan tulevia tilanteita, tai edes näkemään edessä olevan auton eteen.

 S-sarjan Päivitys ei tuo mitään niin radikaalia, että edeltäjä vanhenisi käsiin, mutta onhan uusi aina uusi. Suomeen Veho on päättänyt sinänsä järkevästi tuoda vain nelivetoisia malleja.

S-sarjan nopein jäsen on Mercedes-AMG 63 S. Sen kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 3,5 sekuntia. Kulku on äärimmäisen nopeaa ja samalla erittäin hienostunutta.

AMG-versioon on siroteltu logoja sinne tänne.

Tekniikkaa
S 400 d 4Matic L

Moottori: turboahdettu dieselkäyttöinen kuusisylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 2 925 cm3, teho 250 kW (340 hv)/3 600–4 400 r/min, vääntömomentti 700 Nm/1 200–3 200 r/min; 2 turboahdinta
Voimansiirto: neliveto, 9-vaihteinen automaattivaihteisto
Alusta: edessä ja takana monivarsituenta, ilmajouset, kallistuksenvaimentimet; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, sähkömekaaninen ohjaustehostin
Mitat: pituus 5,255 m, leveys 1,899 m, korkeus 1,491 m, akseliväli 3,165 m, raideleveys edessä 1,624 m ja takana 1,637 m; omamassa 2 075 kg, kokonaismassa 2 800 kg; rengaskoko 245/50 R18
Suoritusarvot: huippunopeus 250 km/h (rajoitettu), kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhd.) 6,8/4,8/5,6 l/100 km, CO2-päästö 147 g/km
Hinta: 151 792 €
Vapaa autoetu: 2 325 €/kk


TEKNIIKKATAULUKKO

TEKNIIKKAA Mercedes-Benz Mercedes-Maybach Mercedes-AMG
S 350 d S 400 d S 450 S 500 S 560 S 600 L S 560 S 650 S 63 L S 65 L
Moottori R6, diesel R6, bensiini + sähkö V8, bensiini V12, bensiini V8, bensiini V12, bensiini V8, bensiini V12, bensiini
Ahdin 2 x turbo turbo + sähköahdin 2 x turbo 2 x turbo 2 x turbo 2 x turbo 2 x turbo 2 x turbo
Iskutilavuus (cm3) 2 925 2 999 3 982 5 980 3 982 5 980 3 982 5 980
Teho (kW (hv)/r/min) 210 (286)/3 400 250 (340)/3 600 270+16 (367+22)/5 500 320+16 (435+22)/5 900 345 (469)/5 250 390 (530)/4 900 345 (469)/5 250 463 (630)/5 000 450 (612)/5 500 463 (630)/4 800
Vääntömomentti (Nm/r/min) 600/1 200-3 200 700/1 200-3 200 500+250/1 600-4 000 520+250/1 800-5 500 700/2 000-4 000 830/1 900-4 000 700/2 000-4 000 1 000/2 300-4 200 900/2 750-4 500 1 000/2 300-4 300
Voimansiirto
Vetotapa takaveto neliveto takaveto neliveto takaveto neliveto takaveto takaveto neliveto takaveto takaveto neliveto takaveto neliveto takaveto
Vaihteisto A9 A7 A9 A7
Mitat ja massat (L-versio suluissa)
Pituus x leveys x korkeus (m) 5,125 x 1,899 x 1,493-1,499 (5,255 x 1,899 x 1,491-1,499) 5,462 x 1,899 x 1,498 5,287 x 1,915 x 1,499
Akseliväli ja raideleveys (e/t) (m) 3,035 (3,165) x 1,624/1,637 3,365 x 1,634/1,632 3,165 x 1,630/1,644
Omamassa (kg) 1 970 (1 990) 2 025 (2 050) 2 005 (2 025) 2 060 (2 075) 1 995 (2 015) 2 060 (2 075) 2 005 (2 075) 2 045 (2 070) 2 100 (2 125) 2 235 2 240 2 295 2 360 2 070 2 175
Rengaskoko 245/50 R18 e: 245/45 R19, t: 275/40 R19 e: 255/40 R20, t: 285/35 R20
Suoritusarvot (valm.ilm.) (L-versio suluissa)
Huippunopeus (km/h) 250 250 250 250 250 250 250 250 250 250 250 250 250 250 250
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 6,0 5,8 5,4 5,2 5,1 4,9 4,8 4,7 4,6 4,6 4,9 4,9 4,7 3,5 4,3
Yhd. EU-kulutus (l/100 km) 5,1 5,5 5,2 5,6 6,6 7,0 6,6 7,9 8,5 11,6 8,8 9,3 12,7 8,9 11,9
CO2-päästö (g/km) 134 145 135 147 150 159 150 181 195 270 198 209 289 203 279
HINTA (€) normaali 134 719 138 938 vahvistamatta 176 982
L 137 290 151 792 186 091 234 854 268 127