HYVÄÄ

  • ajotuntuma

  • fiilis

HUONOA

  • uraherkkyys

  • rengasmelu

Minin lataushybridistä ennakkoon kerätty tieto on nostanut hymyn kuljettajan huulille. Tehoa on yhteensä 165 kilowattia ja vääntömomenttia 385 newtonmetriä. Nelivedon ansiosta 6,8 sekunnin kiihtyvyyslupaukseen ehtinee muutenkin kuin optimiolosuhteissa.

Tunnokas, nopea ohjaus tekee ajamisesta tarkkaa ja hauskaa.

Valitettavasti ensireaktio ratin takana ei lunasta ennakko-odotuksia. Meno tuntuu kiihdyttäessä laiskalta. Pienen tutustumisen ja mittaristossa seikkailemisen jälkeen herää epäilys, että puhdittomuus voi johtua akuston vähäisestä varauksesta?

Auto piuhan päähän ja odottelemaan. Akun latautuessa on hyvä tilaisuus tutustua autoon vähän perusteellisemmin.

Ohjaamossa on tiivis tunnelma pystyn ja matalan tuulilasin sekä tumman sisustan johdosta. Keskikonsolin näyttö on tarkka, ja käytettävyydeltään ja ulkoasultaan se on hyvä.

Takapenkki on riittävän iso aikuisille, mutta edustusluokkaan sillä ei vielä pääse. Akusto sijaitsee takapenkin alla, eikä penkkiä voi liikuttaa.

Energiankäytön kannalta oleellisin ominaisuus on eDrive-valikko, jonka asetuksista Max eDrive käyttää pelkkää sähköä nopeuteen 125 km/h asti. Ilmoitettu toimintamatka sähköllä on 42 kilometriä, joten 35 on todellisuudessa hyvä tavoite.

Auto-asennolla järjestelmä toimii tehokkaasti hybridinä, ja pyrkii kulkemaan sähköllä mahdollisimman paljon alle 80 km/h:n nopeuksissa. Save Battery -tilassa sähkömoottoria käytetään minimaalisesti. Järjestelmä ylläpitää varausta tulevaisuuden käyttötilannetta varten.

Vaihdekepin yhteydessä on ajotilavalitsin. Sportilla vaihteisto on terävimmillään ja moottorijarrutusta luova sähkömoottorin regenerointi kovimmillaan. Greenillä auto rullaa vapautuneesti. Mid on siltä väliltä.

Polttoainesäiliön luukku ja takaluukku avautuvat sähköisesti. Katkaisimet ovat ovikotelossa pullotelineen syvennyksessä.

Takapenkin alla oleva 7,6 kilowattitunnin ajoakku latautuu kohtalaisen rivakasti; tavallisella kotipistokkeella valmistajan lupaus on 3 tuntia 15 minuuttia. Nopeimmillaan Minin saa ladattua kiinteästä latausasemasta 2,5 tunnissa.

Sähkön osuus kulutukseen on tärkeä, sillä 36-litrainen tankki tyhjenee nopeasti.

Vasemmassa etulokasuojassa sijaitseva latausliitin on jopa koomisen suuren luukun takana. Pistokkeen ympärillä oleva ledikehä kertoo latauksen tilasta.

Täyteen ladattuna auto tuntuu muuttuneen täysin. Kaasun painallus herättää aikaisemmin levänneet hevoset. Moottoritielle kiihdyttäessä kolmisylinterisen bensiinimoottorin omintakeinen murina kuluu selvästi. Se tuo ohjaamoon lisää tunnelmaa.

Sitä heikentää vain kova rengasmelu ja uraherkkyys. Chili-varustepaketin mukana tulevat 18 tuuman vanteet selittävät osaltaan molempia.

Tavaratilaan mahtuu mökkiviikonlopun tavarat. Välipohjan alla on pieni syvennys, mutta kotilatauslaite ei sinne sovi. Latausjohto pyörii mukana irtonaisena.

Pienemmälle maantielle kääntyminen saa kuljettajan hymyn leviämään. Tunnokas, nopea ohjaus tekee ajamisesta tarkkaa ja hauskaa. Pintakova alusta pitää korin liikkeet kurissa ja pyörät tienpinnassa.

Auto taittuu mutkaan eleettömän hienosti massastaan huolimatta. Jarrujen kanssa saa alkuun olla varovainen. Ne ovat herkät ja tehokkaat.

Yksi monista lisävarusteista on perälaudalle käännettävä piknik-penkki. Maisemia katsellessa housujen lahkeet ainakin säästyvät likaantumiselta.

Hiekkatiellä eteneminen on vakaata, kun polttomoottori huolehtii etuvedosta ja sähkömoottori takavedosta.

Mini on onnistunut säilyttämään ajamisen hauskuuden uudessa lataushybridissään. Countryman S E on hyvä ja pirteä kokonaisuus – kunhan muistaa pitää akun ladattuna.

Tekniikkaa

Moottorit: R3, bensiini, turbo, iskutilavuus 1 499 cm3, teho 100 kW (136 hv), vääntömomentti 220 Nm; sähkömoottori taka-akselilla, teho 65 kW (88 hv), vääntömomentti 165 Nm; hybridijärjestelmän kokonaisteho 165 kW (224 hv), vääntömomentti 385 Nm

Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 7,6 kWh

Voimansiirto: neliveto (takaveto sähkömoottorilla), kuusivaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,299 m, leveys 1,822 m, korkeus 1,559 m, akseliväli 2,670 m, raideleveys edessä 1,563 m ja takana 1,565 m; omamassa 1 735 kg, polttoainesäiliö 36 l; rengaskoko 225/55 R17

Suoritusarvot: huippunopeus sähköllä 125 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s; toimintamatka sähköllä (NEDC) 42 km, CO2-päästö (NEDC) 49 g/km

Hinta: 40 898 €

Autoetu: vapaa 775 €/kk, käyttö 625 €/kk