HYVÄÄ

• 5 vuoden takuu

• jalkatilat takana


HUONOA

• pienehkö tavaratila

• tuulen suhinat


Mitsubishi on autovalmistajana melko pieni mutta täsmälleen Suomen ikäinen. Se teki ensimmäisen autonsa vuonna 1917. Viime vuonna Mitsubishi valmisti noin miljoona autoa. Katumaasturit ovat olleet strategian ytimessä jo ennen kuin niistä tuli varsinainen epidemia.

Ensimmäinen nelivetomalli syntyi jo 1936, ja Pajero esiteltiin 1982. Dakar-aavikkorallin Mitsubishi on voittanut 12 kertaa, useammin kuin yksikään muu valmistaja. Siinä on perinteitä vaalittavaksi, mutta merkki on ollut tällä vuosituhannella hieman hukassa.

Perä on korkea, ja takaikkuna on jaettu korkeussuunnassa kahteen osaan. Takalasinpyyhin on piilotettu yläreunaan spoilerin alle. 4,4-metrisenä Eclipse Cross on vain senttimetrin pidempi kuin Nissan Qashqai.

VIIME LOKAKUUSSA Mitsubishi liitettiin osaksi Renault-Nissania, mikä tarkoittaa tulevaisuuden kannalta pelkkää hyvää. Kaikki nykyiset mallit, mukaan lukien maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä esitelty ja nyt ajettava aivan uusi Eclipse Cross on kuitenkin suunniteltu Mitsubishin omin voimin.

Sama pätee myös melko nopealla tahdilla tuleviin ASX:n ja Outlanderin seuraajiin. Parhaillaan on jo käynnissä kiivas suunnittelu, miten Mitsubishi ja Nissan voivat parhaiten hyötyä toisistaan.

Eclipse Cross on paljon vartijana. Se pyrkii tavallaan synnyttämään Mitsubishin uudelleen, sillä pieni automerkki ei pysty menestymään valmistamalla keskinkertaisuuksia.

Ohjaamoa ei voi kehua huippumoderniksi, mutta kaikki toimii hyvin. Kosketusnäyttöä voi ohjata myös keskikonsolin kosketuslevyllä.

Uusi päämuotoilija Tsunehiro Kunimoto värvättiin kyytiin Nissanilta, ja hän loi pikaisesti kolme koemallia, jotka näyttävät tien Mitsubishin tulevaisuuteen. Syksyllä 2013 esitellystä punaisesta XR-PHEV-koemallista syntyi Eclipse Cross.

Viisto perä haluaa liittää auton coupémaisten katumaastureiden trendiin, jollaisia edustaa esimerkiksi Toyota C-HR.

Korkea perä ja kahteen osaan jaettu takalasi tekevät perän muodoista omintakeisen. Myös nimi pyrkii johdattamaan ajatukset urheilullisuuteen, sillä jotkut ehkä muistavat kaksioviset Mitsubishi Eclipse -coupét.

Takana on hyvät tilat. Viihtymistä auttaa paljon se, että etuistuimien alla on reippaasti tilaa jalkaterille. Kahteen osaan jaetussa istuimessa on 20 senttimetrin liukusäätö ja selkänojien kallistussäätö.

PITUUDELTAAN 4,4-METRINEN uutuus asettuu ASX:n ja Outlanderin väliin. Kilpailijoita on vaikka kuinka, esimerkkinä Nissan Qashqai, johon verrattuna Eclipse Cross on saman pituinen ja levyinen, mutta melkein 10 cm korkeampi.

Perusrakenne periytyy pääosin Outlanderista, ja akselivälikin on sama.

Kyseessä on ensimmäinen Mitsubishi, jonka myynti aloitetaan Euroopasta. Tämä tosin tapahtuu vasta joulukuussa, myös Suomen osalta, sillä autojen valmistus alkaa lokakuussa Japanissa.

Voimalinjavalikoima on ytimekäs. Bensiinimoottori on 1,5-litrainen, johon liittyy käsivaihteisto tai portaaton automaattivaihteisto. Etuvedon saa molemmilla vaihteistoilla, nelivedon vain cvt:llä. Diesel on päivitetty 2,2-litrainen, jonka seurana ovat uusi kahdeksanvaihteinen automaatti ja neliveto.

Ensimmäisessä koeajotilaisuudessa ajettavana oli ainoastaan 1,5 CVT AWD, sillä dieselmallin valmistus alkaa myöhemmin.

Uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori on luonnollisesti suorasuihkutteinen ja turboahdettu. Viritysaste on melko korkea: 80 kW/litra.

KULJETTAJAN PAIKKA on perusasiallinen ja ilmeeltään melko japanilainen. Varustetasoista on parempi olla vielä sanomatta mitään, sillä ne ja autojen hinnoittelu Suomessa selviävät vasta syksyllä.

Vaihteenvalitsimen oikealla puolella ovat istuinlämmittimien katkaisimet, nelivedon ajotilavalnnan nappi sekä kosketuslevy apunäppäimineen. Seisontajarru on sähköinen.

Koeajoauton kuljettajan istuimessa oli sähkösäädöt, mutta ristiseläntuen säätöä jäi kaipaamaan.

Kojelaudan päällä olevaa näyttöä voi käyttää joko kosketusnäyttönä tai erillisen, vaihdekepin vieressä olevan kosketuslevyn avulla. Levy toimii pienen harjoittelun jälkeen sujuvasti, ja käyttö on ainakin ajon aikana kätevämpää ja turvallisempaa kuin kosketusnäytön hosuminen sormella.

Pientä ekstraa useimpiin kilpailijoihin verrattuna on myös heijastusnäyttö, joka toimii mittariston päälle kohoavan läpinäkyvän levyn avulla.

Laadun tuntuakin on pyritty parantamaan, ja esimerkiksi kaikki katkaisimet on kuulemma suunniteltu uusiksi.

Takana tilaa on ilahduttavasti varsinkin jalkaterille. Istumakorkeus on ryhdikäs ja luonteva. Kahteen erilevyiseen osaan jaetussa istuimessa on 20 sentin pituussäätö, minkä avulla perusmuodossaan vain 340-litraista tavaratilaa voi kasvattaa takatilojen kustannuksella 450 litraan.

AJETTAVUUS ON perushyvää, muttei tuota elämyksiä. Ohjaus tuntuu aluksi hyvältä, mutta keskialueella on pientä epämääräisyyttä, minkä johdosta mutkista saattaa tulla kulmikkaita ja suorista mutkaisia.

Suuntavakauteen tuntuisivat vaikuttavan myös lievät aerodynamiikkaongelmat. Tuuli suhisee voimakkaasti sinänsä hienojen ja isojen sivupeilien ympärillä, ja tyynelläkin säällä tuntui kuin olisi puhaltanut reipas sivutuuli.

Ajetut yksilöt olivat vielä esisarjaa, joten tuotantomalleihin saattaa tulla vielä tässäkin suhteessa pieniä parannuksia.

Tavaratila on selkeä, muttei kovin iso. Takaistuinten ollessa taka-asennossaan tilaa on vain 341 litraa, toisessa ääriasennossakin jäädään alle 450 litran. Lattian alla on lokeroita ja paikka suojaverholle.

Jousituksen muodostavat edessä joustintuet ja takana monivarsituenta. Viritys on onnistuneen mukavuuspainotteinen, ja parempi niin kuin keinotekoisen kova. Terävätkin kuopat ylittyvät muuten siististi, mutta nopeaa ulosjoustoa saattaa säestää pamaus.

Moottori ja vaihteisto palvelevat rauhallista kuljettajaa hyvin, mutta pyrkivään ajotyyliin niiden luonne tai voimat eivät sovellu. Moottori on melko hiljainen, ja vaihteistoon luodut keinotekoiset portaat pitävät kierrosten käytön enimmäkseen luontevan kuuloisena. Tosin sekä kaasua painettaessa että nostettaessa vedossa tuntuu pieni nykäys, ja pari kertaa se esiintyi myös tasakaasulla.

Todennäköisesti 400 newtonmetriä vääntävä diesel ja uusi automaattivaihteisto sopivat autoon hyvin, mutta siihen palataan sitten aikanaan.

Nelivedossa on kolme ajotilaa. Perusasetuksen lisäksi tarjolla ovat lumelle ja soralle suunnitellut versiot. Normaalissa ja lumiasetuksessa perusvoimanjako on 80:20, sora-asetuksessa 70:30.

Koemalli oli aikanaan varustettu lataushybriditekniikalla, ja myös Outlanderissa se on olemassa. Teknisesti se olisi käypä myös Eclipse Crossin, mutta Mitsubishi totesi ratkaisun tulevan liian kalliiksi. Niinpä suunnitteilla on toisenlainen sähköistetty versio, todennäköisesti perinteinen hybridi tai kevythybridi.

Mitsubishilla on oikeudet vanhasta coupé-mallista periytyneeseen Eclipse-nimeen. Ne jotka tuon auton muistavat, saattavat mieltää uutuuden urheilulliseksi.

AJOAVUSTINLUETTELO ON yhtä pitkä kuin uusimmissa kilpailijoissa. Nekin kannattaisi kalibroida ennen tuotannon alkua.

Älykkään vakionopeudensäätimen nopeus vaelteli, se jarrutti turhan terävästi ja turhan aikaisin, ja välillä muutenkin turhaan.

Ruuhkamatelussa se taas kerran jätti eteen tulleen auton kokonaan huomiotta.

MITSUBISHIN UUDELLEENSYNTYMÄ alkaa Eclipse Crossin merkeissä hieman tahmeasti, sillä ainakaan esisarjan auto ei vielä täysin kyennyt vakuuttamaan ominaisuuksillaan. Toisaalta erot moniin kilpailijoihin ovat niin pieniä, että viiden vuoden takuu ja mahdollisesti hieman edullisempi hinta voivat olla riittäviä ostoperusteita. Ainakin kohtuuhintaista automaattivaihteista nelivetokatumaasturia etsivän kannattaa perehtyä Eclipse Crossiin.

TEKNIIKKAA 1,5 2,2 DiD
Moottori R4, bensiini, turbo R4, diesel, turbo
Iskutilavuus (cm3) 1 499 2 268
Teho (kW (hv)/r/min) 120 (163)/5 500 110 (150)/3 750
Vääntömomentti (Nm/r/min) 250/1 800-4 500 400/2 000-2 250
Voimansiirto
Vetotapa etuveto neliveto
Vaihteisto M6 CVT CVT A8
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,405 x 1,805 x 1,685
Akseliväli x raideleveys (e/t) (m) 2,670 x 1,545/1,545
Omamassa (kg) 1 500 ei ilm. 1 595 1 735
Perävaunumassa (kg) 750/1 600 750/1 600 750/1 600 750/2 000
Renkaat 215/70 R16 tai 225/55 R18
Suoritusarvot (valm.ilm.)
Huippunopeus (km/h) 205 ei ilm. 200 ei ilm.
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 10,3 9,3
Yhd. EU-kulutus (l/100 km) 6,6 7,0
CO2-päästö (g/km) 151 159
Hinta (€) vahvistamatta