11

Maaliskuussa Peugeot 3008 nappasi Vuoden Auto 2017 -tittelin. Lähtökohta on mainio Opel Grandland X:lle, koska kyseessä on monilta osin sama auto.

Grandland X tulee edelleen kasvavalle katumaasturimarkkinalle kilpailemaan esimerkiksi Seat Atecaa ja Nissan Qashqaita vastaan. Grandlandin kulmahampaina ovat ulkonäkö, ajettavuus ja kohtuullinen hinta.

Ulkonäkö viittaa maasturimaisuuteen, mutta kuten moni jo tietää, ei tämän luokan autolla maastoon mennä – tai ainakaan tulla sieltä pois. Tarjolla on vain etuvetoisia versioita. Tärkeämpää on sen sijaan moottorien taloudellisuus.

Ohjaamo on selkeä ja ergonominen. Pienille tavaroille on hyvin säilytystilaa ja puhelimelle voi tilata induktiivisen latauspaikan.

Alkuun voi valita joko 1,2-litraisen bensiini- tai 1,6-litraisen dieselmoottorin. Myöhemmin valikoimaan tulee lisää tehoa ja lataushybridikin on luvattu. Se on nelivetoinen, mutta vain sähkömoottorin ansiosta.

Vaihteistovalikoima on tällä hetkellä kumpaankin moottoriin kuusivaihteinen manuaali tai automaatti. Ensi vuoden puolella valikoima laajenee kahdeksanvaihteisella automaatilla.

Mittaristojen digitalisoituessa Grandland X on 3,5 tuuman mittaristonäytön kanssa takamatkalla, mutta kaikki tarvittava tieto selviää tästäkin mittaristosta.

Varusteissa jo edullisempi Enjoy tarjoaa muun muassa värikosketusnäytön, ohjauspyörän lämmityksen ja vakionopeudensäätimen. Innovationin mukana tulevat 18 tuuman vanteet, automaatti-ilmastointi ja muutama muu varuste.

Etuistuimessa on mieto muotoilu, mutta hyvä tuki. Kuvan lisävarusteisissa AGR-istuimissa reisitukea voi säätää istuinosaa pidentämällä ja kallistusta muokkaamalla.

Takana on hyvin tilaa ja isofix-kiinnikkeet ovat helposti tavoitettavissa. Innovation-varusteluun sisältyy takaistuinlämmitys. Pituussäätöä ei saa toisin kuin pienempään Crosslandiin.

Lisävarusteita myydään opelmaisesti houkuttelevan hintaisilla paketeilla. Oleellisimmat varusteet ovat mukautuvat lediajovalot ja ergonomiset istuimet, jotka ovat kahdessa kalleimmassa paketissa. Ledivalojen teho on vielä arvoitus, mutta pesimien puute ja referenssiluku 12,5 eivät luo kovin suuria odotuksia. Silti vakiohalogeenien pitäisi jäädä kakkoseksi.

Nelivedon puuttuessa voi itselleen tai naapurille luoda mielikuvan maasto-ominaisuuksista lisävarusteisella ajotilavalikolla. Rullakytkimessä on viisi ajotilaa: esc pois, normaali, lumi, muta ja hiekka. Kyseessä on siis Grip Control -luistoneston säätökytkin.

Koska kyseessä on selkeästi perheauto, niin yksi tärkeimmistä kriteereistä on alati kehittyvä turvallisuus. Grandland X on saanut Euro NCAP -testeissä täydet viisi tähteä. Auton paras osa-alue on lapsiturvallisuus, josta tuli 87 prosentin tulos. Mikäli automaattinen hätäjarrutustoiminto olisi vakiovarusteena, kokonaistulos olisi ollut vieläkin parempi. Sen toiminta todettiin hyväksi. Toiminto sisältyy Innovation-varustukseen, ja Enjoyhin sen saa kuljettajan avustinpaketissa, joka maksaa verottomana 500 euroa.

Ohjaamossa on paljon tilaa ja kulku kuljettajan paikalle on helppoa. Ajoasennon säädöt ovat laajat ja mukavan asennon saaminen onnistuu. Näkymä sopii myös konservatiivisempaan makuun kuin Peugeot 3008:ssa, jossa mittareita katsellaan pienen ohjauspyörän yli.

Mittaristo on selkeä ja keskikonsolin jaottelu radion, ilmastoinnin ja avustinjärjestelmäpainikkeiden osalta on looginen. Keskinäyttö on monipuolinen ja ajanmukainen puhelinliitettävyys on kunnossa.

Tavaratila on käytännöllisen kokoinen, muttei jättimäinen. Normitilavuudeksi perusmuodossa kerrotaan 514 litraa. Selkeät muodot ja muokkausmahdollisuudet kuten välipohjan korkeussäätö ovat hyviä asioita.

Välipohjan säätömahdollisuus, suksiluukku ja takapenkin keskikyynärnoja ovat Innovationissa vakiona. Enjoyhin ne saa verottomana 200 euroa maksavan tavaratilapaketin myötä.

Takaistuimella on reilusti tilaa ja mukavuutta. Keskipa ikka on muotoiltu miedoksi eikä kardaanitunnelin kyhmyä ole. Tämän vuoksi myös keskellä viihtyy.
Tavaratilan monipuoliset muuntelumahdollisuudet ja selkeä muotoilu ansaitsevat kehuja. Ostoskassien koukut taas miinusta.

Ajettavuudessa ei ole moittimista, ainakaan lyhyen koeajon perusteella. Auto on ulkomitoiltaan suuremman luokan laite, mutta silti ahtaassa parkkihallissa se on riittävän ketterä. Ohjauksen sopiva vaste ja palautus luovat miellyttävän ensivaikutelman.

Ohjauksen kanssa tulee hyvin toimeen myös moottoritiellä ja kurvikkailla maantieosuuksilla. Näkyvyys on enimmälti hyvä, mutta toisinaan etuviistonäkymä jää katveeseen.

Jousitus voi aiheuttaa ristiriitaisia mielipiteitä, riippuen siitä miten laajat korin liikkeet hyväksyy. Auto huojuu melko runsaasti, mutta jousitus kyllä hoitaa suurimman osan tien epätasaisuuksista mallikkaasti.

Koeajoimme molempia moottoreita käsivaihteistolla ja dieseliä automaatilla. Näistä vaihtoehdoista miellyttävin oli dieselautomaatti. Moottorin ääni kuuluu bensiinimallia vähemmän ohjaamoon, ja vaihteisto toimi enimmäkseen hyvin. Vain ohitustilanteiden päätteeksi se jotain syystä piti kierrokset turhan pitkään korkealla, liian pienellä vaihteella.

Käsivaihteisto on hieman kankeakäyttöinen ja epämääräinen. Kytkin taas on dieselin kanssa selvästi raskaampi kuin bensiinimoottorin yhteydessä. Voimavaroiltaan kumpikin vaihtoehto on riittävä.

 Grandland X on tasapainoinen kokonaisuus. Selkeitä heikkouksia ei paljastunut ainakaan ensikokemalla. Verrattuna Peugeotin sisarmalliin Opelin versio on helpommin omaksuttava, koska ohjaamo noudattaa valtavirran ratkaisuja. Grandland X tulee myyntiin nopealla tahdilla ja sen voi käydä tilaamassa vaikka heti itselleen.

TEKNIIKKAA 1,2 Turbo 1,6 CDTI
Moottori R3, bensiini R4, diesel
Ahdin turbo turbo
Iskutilavuus (cm3) 1 199 1 560
Teho (kW (hv)/r/min) 96 (130)/5 500 88 (120)/3 500
Vääntömomentti (Nm/r/min) 230/1 750 300/1 750
Voimansiirto
Vetotapa etuveto
Vaihteisto M6 A6 M6 A6
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,477 x 1,856 x 1,609
Akseliväli ja raideleveys e/t (m) 2,675 ja 1,579/1,587
Omamassa (kg) 1 353 1 373 1 395 1 433
Perävaunumassa (kg) 670/1 400 680/1 200 690/1 500 710/1 300
Rengaskoko 215/70 R16, 215/65 R17 tai 225/55 R18
Suoritusarvot (valm.ilm.)
Huippunopeus (km/h) 188 188 189 185
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 11,1 10,9 11,8 12,2
EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) (l/100 km) 6,0/4,5/5,1 6,3/4,7/5,2 4,7/3,5/4,0 4,9/4,0/4,3
CO2-päästö (g/km) 117 120 104 112
Hinta (€) Enjoy 25 906 27 986 26 179 28 286
Innovation 28 315 30 415 28 393 30 662
Autoetu, käyttö/vapaa (€/kk) 415-485/565-635