HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • suorityskyky

HUONOA

  • liiankin mieto korotus

  • paino

Edellisen Insignian tapaan uudestakin mallista saa Country Tourer -murtomaafarmarin, jossa on hieman vakiomallia korkeampi maavara. Ulkoilmaharrastekelpoisuutta korostetaan tummilla muoveilla kehystettyjen pyöräaukkojen ja isojen pyörien avulla.

Luonnollisesti myös neliveto kuuluu asiaan, mutta ainoastaan tehokkaimmissa versioissa. Voimalinjavalikoima on melkein sama kuin perusmalleissa, mutta 103-kilowattisella 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ja 1,6 litran dieselillä Country Toureria ei saa.

Maavaraa on 2,5 senttiä normaalia enemmän. Vakiorengaskoko on 235/50 R18.

Halvin versio, etuvetoinen ja käsivaihteinen 1,5 Turbo, maksaa 35 050 euroa eli runsaat 3 000 euroa vastaavaa Innovation-varusteista farmaria enemmän. Nelivedosta pitää maksaa vähintään 43 897 euroa, jolloin kyseessä on 125 kilowatin tehoinen kaksilitrainen diesel.

Maavaraa on vain 25 millimetriä enemmän kuin vakiomallissa, joten vaativa mökkitie ei kohtaa Country Tourerissa voittajaansa. Toisaalta edeltäjässä ero oli 20 milliä, ja kilpailijoista Volkswagen Passat Alltrackissa se on 27,5 milliä.

Ohjaamossa ei ole eroja muihin Insignioihin, ja Country Tourerin vakiovarustus on sama kuin Innovation-versiossa. Se sisältää esimerkiksi navigaattorin.

Huonoissa olosuhteissa auttavat kattavammat alustan suojaukset. Ne ovat kylläkin edelleen ohutta muovia, mutta peittävät laajemman alueen.

Maltillisesta korotuksesta on se etu, että ajettavuus maantiellä ei kärsi lainkaan verrattuna normaaliin farmari-Insigniaan, joka on todettu levolliseksi ja tukevaksi matkakumppaniksi.

Ohjaukseenkin kerrotaan tehdyn muutoksia, mutta niitä on mahdotonta havaita ilman suoraa vertailua. Se on edelleen kunnossa.

Ajossamme ollut malli oli sikäli mielenkiintoinen, että siinä on Insignian uusin moottorivaihtoehto, kahdella turbolla bodattu kaksilitrainen diesel. Tehoa on muhkeat 154 kilowattia ja vääntöä vielä muhkeammat 480 newtonmetriä.

Kahdella turbolla varustettu kaksilitrainen diesel tuottaa 480 newtonmetrin vääntömomentin.

Uusi voimadiesel on mainio moottori, mutta urheiluautomaisuuksia se ei tarjoile. Iso syy siihen on auton paino.

Huippumalli on liki 300 kiloa painavampi kuin aiemmin mainittu halvin versio, ja 125-kilowattiseen nelivetodieseliinkin eroa on 74 kiloa. Käytännössä voima kuitenkin riittää tilanteessa kuin tilanteessa.

Moottorin ääni on luonteva ja neutraali, vaikka sen dieseliksi tunnistaakin.

Takana istutaan väljästi, sillä tilaa on joka suuntaan tarpeeksi.

Säätyvä iskunvaimennus on vakiovaruste kaksilitraisten moottorien yhteydessä. Jo normaaliasetuksessa se on mukavuuspainotteinen. Tour-asetus (jonka suomenkielinen termi keskinäytössä on retki, mutta mittaristossa kiertoajelu) tuo vielä lisää pehmeyttä. Sportillakaan mukavuus ei turmellu.

Sisä- ja tavaratiloiltaan Country Tourer on yhtä puuta perus-Insignian kanssa, monine etuineen ja pienine puutteineen.

Country Tourerin maavaran nosto on turhankin lievä, mutta joskus parikin senttiä voi ratkaista tilanteen. Ellei tähän usko, lisähinnalle on vaikea löytää perusteita, kun varuste-erojakaan ei ole Innovationiin verrattuna. Silti Opel jää muutaman tonnin Volkswagen Passat Alltrackia halvemmaksi. Kaikki varusteet ruksaamallakin jäädään 60 000 euron tuntumaan.

Tavaratila on etuineen ja puutteineen identtinen tavallisen farmari-Insignian kanssa. Suojaverho ei ole järin helppokäyttöinen.

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 956 cm3, teho 154 kW (210 hv)/4 000 r/min, vääntömomentti 480 Nm/1 500 r/min, kaksi turboahdinta

Voimansiirto: neliveto, kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, poikittaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat: pituus 5,004 m, leveys 1,863 m, korkeus 1,525 m, akseliväli 2,829 m, raideleveys edessä 1,607 m ja takana 1,610 m; omamassa 1 807 kg, kokonaismassa 2 380 kg, perävaunumassa 750/1 605 kg; renkaat 245/45 R18

Suoritusarvot: huippunopeus 228 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 8,9/6,0/7,2 l/100 km, CO2-päästö 191 g/km

Käyttövoimavero: 481,80 €/v

Hinta: 48 955 €

Autoetu: vapaa 885 €/kk, käyttö 735 €/kk

Kynnyksissä muistutetaan auton erityisyydestä Tourer-tekstein.