HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • etuistuinten tuki

HUONOA

  • rengasmelu karkealla pinnalla

  • A-pilareiden katve

Opel Insignian GSi-versiossa on joko kaksilitrainen bensiiniturbo tai kahdella turboahtimella varustetulla diesel. Molemmat moottorit ovat sellaisenaan olleet jo myynnissä Insignian tehokkaimpina versioina, eikä GSi-merkintä tarkoita lisätehoa. Pakettiin kuuluu aina kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja neliveto.

GSi:n saa sekä viisiovisena että farmarimallina.

Ulkonäköä on ehostettu kromisomisteilla ja kahdella pakoputkella. Sporttialusta on 10 mm tavanomaista matalampi. Lisävarusteena autoon saa 20 tuuman pyörät vakioiden 18-tuumaisten sijaan.

Turbodieselissä voimaa on 154 kW ja 480 Nm. Näillä eväillä GSi kiihtyy 0–100 km/h 7,8 sekunnissa ja saavuttaa 233 km/h huippunopeuden.

Bensiinimoottorissa on tehoa 191 kW mutta vähemmän vääntöä, 400 Nm. Kiihtyvyys paranee arvoon 7,3 sekuntia, ja auto saavuttaa ”saksalaisnormin” mukaisen 250 km/h:n huippunopeuden.

GSi-mallissa on alumiiniset polkimet ja sähkösäätöiset urheiluistuimet, jotka tarjoavat hyvän sivutuen. Sivutuki on myös säädettävissä. Urheiluohjauspyörä on litistetty alareunastaan.

Molempien CO2-päästö on runsaat 190 g/km, vaikka litramääräisissä kulutuksissa diesel on selvästi etevämpi. Mutta litra dieseliä tuottaa enemmän CO2:ta kuin litra bensiiniä. Näin ollen autovero ei tuo takaisin dieselin kalliimpaa hintaa, ja bensiinimalli on noin 2 000 euroa halvempi.

Dieselmoottorinen koeajoauto on toki suorituskykyinen, mutta ei niin ripeä kuin odottaisi. Nykyään monetkin perheautot pystyvät lähes samaan suorituskykyyn. Suuremmissa nopeuksissa kiihtyvyys vielä laimenee, mutta ongelma se on lähinnä Saksan autobaanalla.

Parhaimmillaan Insiginia GSi on mutkaisella kestopäällystetiellä, jossa ajettavuus ja voimavarat pääsevät oikeuksiinsa. Nelivetoinen ja leveärenkainen auto istuu kuivassa tiessä niin hyvin, että kuljettajalta loppuu usko normaalissa liikenteessä ennen auton ominaisuuksia.

Pienenä huomiona voi tuoda esiin A-pilareiden ja peilien katveen, joka häiritsee mutkatiellä ja etenkin parkkihallien ajoluiskissa kierrettäessä.

Mittaristoon ei liity erityistä urheilullisuutta. Paksukehäinen ohjauspyörä istuu hyvin käteen.

Automaattivaihteisto toimii hyvin ja moottorin lievä murina sopii urheilulliseen autoon. Sport-ajotila muuttaa kaasupolkimen ja ohjauksen vasteen sekä vaihto-ohjelman.

Vaihteistoa voi myös käyttää käsin ohjauspyörän siivekkeistä. Lisäksi ajonvakautusta ja luistonestoa on mahdollista säätää sallivammaksi.

Takaistuintilat ovat vastaavat kuin muissakin viisiovisissa Insignioissa, mutta korkeaselkänojaiset etuistuimet rajaavat näkyvyyttä.

Erikseen GSi-malliin suunnitellut urheiluistuimet tarjoavat hyvän sivutuen, joka on vielä säädettävissä kuljettajan vartalon mukaan. Nahkainen paksukehäinen ohjauspyörä istuu hyvin käteen, ja ohjaus itsessään on tunnokas. Auto myös tottelee käskyjä oikea-aikaisesti ja määräisesti.

Opel Insignia GSi on hauska ajettava ja Suomen olosuhteisiin riittävän suorituskykyinen auto. Hauskuus ei ole ilmaista, sillä GSi:stä joutuu maksamaan lähes tuplahinnan perusmallin nähden.

Tekniikkaa

Moottori: tuplaturboahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 956 cm3, teho 154 kW (210 hv)/4 000 r/min, vääntömomentti 480 Nm/1 500 r/min

Voimansiirto: neliveto; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat: pituus 4,910 m, leveys 1,863 m, korkeus 1,445 m, akseliväli 2,829 m, raideleveys edessä 1,607 m ja takana 1,610 m; omamassa 1 772 kg, kokonaismassa 2 315 kg, perävaunumassa 750/1 805 kg; polttoainesäiliö 62 l, rengaskoko 245/45 R18, koeautossa 245/35 R20

Suoritusarvot: huippunopeus 233 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhd.) 8,9/6,1/7,3 l/100 km, CO2-päästö 192 g/km

Hinta: 58 570 € (koeauto 66 784 €)

Autoetu: vapaa 995 €/v, käyttö 845 €/v