HYVÄÄ

• ajettavuus

• tilat


HUONOA

• melu

• tavaratilan yksityiskohdat


Toukokuussa myyntiin tullutta viisiovista Insignia Grand Sportia seuraa nyt Sports Tourer -farmarimalli. Yhdeksän senttiä pidempi peräylitys on suurin syy siihen, että farmarimallissa on 70 litraa suurempi tavaratila kuin Grand Sportissa. Arvot ovat 560 ja 490 litraa.

Lattian pituus kynnyksestä takaselkänojan alareunaan on 118 senttimetriä, ja laajennettuna etuselkänojaan yli kaksi metriä, joten tila on varsin käyttökelpoinen. Monipuolisuutta tosin heikentää se, että lattian alla on vain muutaman sentin korkuiset lokerot pienemmille tavaroille.

Laajennettuna lattiasta tulee lähes tasainen. Selkänojien kaato onnistuu myös sähkönapeista tavaratilan takaseinistä. Enjoyssa selkänojat kaatuvat kahdessa erilevyisessä osassa, Innovationissa jako on 40:20:40.

Vaalea verhoilu korostaa tavaratilan kokoa, muttei ole tositoimissa kovin käytännöllinen. Kiinnityslistat kuuluvat vakiovarustukseen, turvaverkko ei.

Tavaratilan lattian alla on pari laajaa, mutta matalaa lokeroa. Tilan oikeassa seinämässä on verkolla erotettu pieni lokero, vasemmalla puolella on laajempi syvennys.

Kassikoukku ei ole kaikkein toimivinta mallia. Selkänojan puoliskot saa kaadettua sähköisesti.

Suojaverho liukuu takareunasta painettaessa takapilareissa olevia uria pitkin ylös.

Takaluukun avaus onnistuu myös heilauttamalla jalkaa puskurin alla, kunhan tekniikan oppii. Hämärässä potkun kohdan kertoo kätevä valo.

Opel olisi voinut tuoda autoon lisää kaivattua premium-tunnelmaa tekemällä verhon ylös–alas-liikkeen sähkötoimiseksi, sillä nyt toiminta ei ole kovin sujuvaa.

Tavaratilan ja matkustamon välisestä suojaverkosta on maksettava myös Innovationissa lisähintaa, verottomana 195 euroa.

Takaluukku toimii sähköllä, ja sen saa auki ja kiinni kaukosäädöllä tai kuljettajan oven napista.

Avaaminen onnistuu myös heilauttamalla jalkaa puskurin alla, kun tekniikan oppii. Hämärällä oikean kohdan näyttää maahan heijastettava symbolivalo, joka syttyy, kun autoa lähestyy avaimet taskussa takaapäin.

Ohjaamo on identtinen viisiovisen kanssa. Lisävarusteiset ja nahkaverhoillut AGR-istuimet ovat erinomaiset. Ne säätyvät monipuolisesti, hierovat ja tuulettavat.

Takana istutaan väljästi. Pääntilaa on ruhtinaallisesti.

Takaistuimella on väljät oltavat, ja suorana jatkuvan katon johdosta pääntilaa on vielä enemmän kuin viisiovisessa. Lisävarusteiset nahkaverhoillut AGR-etuistuimet ovat erinomaiset.

Periaatteessa kaikki ajamiseen liittyvä kuten ohjaustunto, suuntavakaus ja jousitusmukavuus ovat erinomaisia, joten pidempikään matka ei periaatteessa rasita. Ainoastaan rengasmelun suhteen 18-tuumaisilla pyörillä varustettu koeajoauto on pettymys. Se on herkkä pinnankarheudelle, ja niin sileää asfalttia Suomesta on hankala löytää, että melu vaimenisi.

Kuljettajan AGR-istuimessa on perussäätöjen lisäksi sivutuen säätö, etureunan pituussäätö, tuuletus, hieronta ja kaksi muistipaikkaa.

Sähköinen takaluukku avataan kätevästi ovesta. Sen saa jo Astrasta tuttuun tapaan avautumaan myös vajaasti kääntämällä nupin ¾-asentoon ennen painamista. Lisäksi luukku aukeaa ja myös sulkeutuu kaukosäätimestä.

Uudessa 1,5-litraisessa turboahdetussa bensiinimoottorissa on tarpeeksi voimaa liikuttamaan autoa myös kuormattua, mutta ääni on kiihdytyksissä melko karkea. Se häiritsee eniten taajama-ajossa, sillä automaattivaihteisto vaihtaa kevyissäkin kiihdytyksissä vasta noin 3 000 kierroksen tienoilla.

Manuaalivaihteisessa autossa on helpompi käyttää hyvää alavääntöä ja siten pitää melu kurissa.

Meluun ja muihin ominaisuuksiin mittauksineen perehdyimme samalla voimalinjalla varustetun viisiovisen mallin koeajossa, joka julkaistiin numerossa 15/17.

Farmarimallin lisähinta viisioviseen verrattuna on 1 500 euron luokkaa, joten jos tarvitsee hieman lisätilaa ja muotoilu miellyttää, ei Sports Tourerin valinta jääne rahasta kiinni.

Sports Tourerissa on jo muutamasta muustakin Opel-mallista tuttu kromilista, joka ulottuu peilistä takavaloon. Sen tyylikkyydestä voi olla ainakin kahta mieltä. Muodot eivät välttämättä kestä yhtä hyvin aikaa kuin edellisessä Insigniassa.

TEKNIIKKAA

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 490 cm3, teho 121 kW (165 hv)/5 600 r/min, vääntömomentti 250 Nm/2 000-4 500 r/min
Voimansiirto: etuveto, kuusivaihteinen automaattivaihteisto
Alusta: edessä joustintuet, poikittaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin, edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut, sähkömekaaninen ohjaustehostin
Mitat: pituus 4,986 m, leveys 1,863 m, korkeus 1,500 m, akseliväli 2,829 m, raideleveys edessä 1,607 m ja takana 1,610 m; omamassa 1 522 kg, kokonaismassa 2 110 kg, perävaunumassa 700/1 405 kg; rengaskoko 225/55 R17 (koeautossa 245/45 R18)
Suoritusarvot: huippunopeus 214 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 9,6 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhd.) 7,7/5,3/6,2 l/100 km, CO2-päästö 141 g/km
Hinta: 34 939 € (koeauto 43 496 €)
Vapaa autoetu: 695 €/kk