Toukokuussa myyntiin tullutta viisiovista Insignia Grand Sportia seuraa nyt Sports Tourer -farmarimalli.

Yhdeksän senttiä pidempi peräylitys on suurin syy siihen, että farmarimallissa on 70 litraa suurempi tavaratila kuin Grand Sportissa. Arvot ovat 560 ja 490 litraa.

Lattian pituus kynnyksestä takaselkänojan alareunaan on 118 senttiä, ja laajennettuna etuselkänojaan yli 2 metriä, joten tila on varsin käyttökelpoinen. Monipuolisuutta tosin heikentää se, että lattian alla on vain muutaman sentin korkuiset lokerot pienemmille tavaroille.

Laajennettuna lattiasta tulee lähes tasainen. Selkänojien kaato onnistuu myös sähkönapeista tavaratilan takaseinistä. Enjoyssa selkänojat kaatuvat kahdessa erilevyisessä osassa, Innovationissa jako on 40:20:40.

Suojaverhoa takareunasta painettaessa se liukuu ylös pitkin takapilareissa olevia uria. Opel olisi voinut tuoda lisää premium-tunnelmaa autoon tekemällä verhon ylös-alas-liikkeen sähkötoimiseksi, sillä nyt toiminta ei ole kovin sujuvaa.

Tavaratilan ja matkustamon välisestä suojaverkosta on maksettava myös Innovationissa lisähintaa, verottomana 195 euroa.

Vaalea verhoilu korostaa tavaratilan kokoa, muttei ole tositoimissa kovin käytännöllinen. Kiinnityslistat kuuluvat vakiovarustukseen, turvaverkko ei.

Takana istutaan väljästi. Pääntilaa on ruhtinaallisesti.

Takaluukku toimii sähköllä, ja sen saa auki ja kiinni kaukosäädöllä tai kuljettajan oven napista.

Avaaminen onnistuu myös heilauttamalla jalkaa puskurin alla, kun tekniikan oppii. Hämärällä oikean kohdan näyttää maahan heijastettava symbolivalo, joka syttyy, kun autoa lähestyy avaimet taskussa takaapäin.

Takaistuimella on väljät oltavat, ja suorana jatkuvan katon johdosta pääntilaa on vielä enemmän kuin viisiovisessa. Lisävarusteiset nahkaverhoillut AGR-etuistuimet ovat loistavat.

Periaatteessa kaikki ajamiseen liittyvä kuten ohjaustunto, suuntavakaus ja jousitusmukavuus ovat erinomaisia, joten pidempikään matka ei periaatteessa rasita. Ainoastaan rengasmelun suhteen 18-tuumaisilla pyörillä varustettu koeajoauto on pettymys. Se on herkkä pinnankarheudelle, ja niin sileää asfalttia Suomesta on hankala löytää, että melu vaimenisi.

Sports Tourerissa on jo muutamasta muustakin Opel-mallista tuttu kromilista, joka ulottuu peilistä takavaloon. Sen tyylikkyydestä voi olla ainakin kahta mieltä. Muodot eivät välttämättä kestä yhtä hyvin aikaa kuin edellisessä Insigniassa.

Uudessa 1,5-litraisessa bensiinimoottorissa (121 kW ja 250 Nm) on tarpeeksi voimaa liikuttamaan myös kuormattua autoa ripeästi, mutta ääni kiihdytyksissä on melko karkea. Se häiritsee eniten taajama-ajossa, sillä automaattivaihteisto vaihtaa kevyissäkin kiihdytyksissä vasta noin 3 000 r/min tienoilla.

Manuaalivaihteisessa autossa on helpompi käyttää hyvää alavääntöä ja siten pitää melu kurissa.

Meluun ja muihin ominaisuuksiin mittauksineen perehdymme samalla voimalinjalla varustetun viisiovisen mallin koeajossa, joka julkaistaan numerossa 15/2017.

Sen verran ennakkotietoa mittauksista, että matriisilediajovalot eivät aivan täyttäneet odotuksia valotehon suhteen, ja joissain versioissa ensiasennusrenkaina olevat All-Season-renkaat pienentävät melua, mutta jatkavat jarrutusmatkaa vaarallisen paljon.

 Farmarimallin lisähinta viisioviseen verrattuna on 1 500 euron luokkaa, joten jos tarvitsee hieman lisätilaa ja muotoilu miellyttää, ei Sports Tourerin valinta jääne rahasta kiinni.

Ajettua-juttu julkaistaan 6.9. ilmestyvässä TM:n numerossa 16/2017.