HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • laadun tuntu

HUONOA

  • näkyvyyspuutteet

  • kulku takaistuimelle

Jos tarvitset tilavan Peugeotin, on syytä suunnata katseet ”tuplanollamalleihin” eli 3008:aan ja 508:aan. Kookkain perinteinen Peugeot-malli 508 on nyt entistä lyhyempi, matalampi ja ahtaampi, mutta vastaavasti tyylikkäämpi, urheilullisempi ja enemmän ajajan ympärille rakennettu.

Sen synty ei ollut itsestään selvää, sillä katumaasturimaiset korkeat autot ovat syöneet tämän luokan markkinoita koko 2000-luvun, ja myynti suuntautuu vahvasti yrityksille. Päätös 508-projektin aloituksesta ehdittiin tehdä ennen PSA-yhtymän ajautumista vakavaan talouskriisiin.

Pienen ohjauspyörän yli katseltava mittaristo (vakiovarusteena täysdigitaalinen) on matalassa autossa haastava asetelma. Ohjaamo suorastaan syleilee kuljettajaa, joka näin on entistä tiiviimpi osa autoa. Paksun A-pilarin katve on häiritsevän suuri.

Hyvä niin, sillä tuloksena on erittäin hyvännäköinen ja sopivasti erilainen tuote tähän vakavahenkisten työsuhdekulkuneuvojen joukkoon. Sujuvan muotoilun ja korkean laadun tunteen toivotaan vetoavan myös premium-merkkien asiakkaisiin. Samalla yrityksille tärkeä jälleenmyyntiarvo nousisi.

Vaikka 508:n kilpailijoita ovat esimerkiksi Opel Insignia ja Volkswagen Passat, on se olemukseltaan kompaktimpi. Myös fyysisiltä mitoiltaan se asettuu luokan alareunaan, sillä kahdeksalla sentillä lyhentynyt pituus on nyt 4,750 metriä ja akseliväli 2,793 metriä (-2,4 cm). Vastaavat mitat ovat Insigniassa 4,897 ja 2,829 metriä.

Peugeot on myös huomattavan matala. Edeltäjään verrattuna eroa on kuusi ja Insigniaan viisi senttiä.

Se merkitsee myös sitä, että autossa istutaan alhaalla, mikä vaatii vähän notkeutta mutta palkitsee kuljettajan hyvänä tietuntumana.

Perusistuimia emme vielä ensimmäisessä koeajossa päässeet kokeilemaan. Monipuolisesti säädettävät ja hierovat lisävarusteistuimet ainakin ovat erinomaiset.

Takatilat eivät kuulu 508:n erityisvahvuuksiin, vaikka 180-senttinenkin mahtuu sinne kelvollisesti. Kulku vaatii nöyryyttä voimakkaasti madaltuvan oviaukon vuoksi.

Urheilullisuutta korostavat myös matalat lasipinnat. Varjopuolena, kirjaimellisesti, on varsinkin tummaan verhoilun yhdistettynä synkän oloinen matkustamo sekä rajallinen näkyvyys ulos, varsinkin taakse.

Pienestä porrasperästä huolimatta takaluukku avautuu takalasin yläreunasta asti, mikä on käytettävyyden kannalta oikea ratkaisu.

Laskeva kattolinja aiheuttaa haasteita takatiloille, mutta lopputulos on tyydyttävä kompromissi 1,8-metriselle matkustajalle. Varpaat mahtuvat juuri ja juuri etuistuimen alle eivätkä polvet hiero selkänojaa. Pääntilaakin on, mutta ei yhtään ylimääräistä. Monissa luokkaa pienemmissä autoissa on paremmat takatilat.

Takavalojen välissä on musta paneeli, joka antaa perälle oman selkeän ilmeensä, varsinkin vaaleassa autossa.

Kuljettajan paikalla tunnelma on tyköistuva, sillä keskikonsoli on korkealla ja hallintalaitteet käden ulottuvilla. Materiaalit ja katkaisinten tuntuma ovat laadukkaita.

Kehyksettömät ovilasit korostavat urheilullista vaikutelmaa. Peugeot kehuu niiden olevan yhtä tiiviit ja suhinattomat kuin Audi A5:ssä, ja ajokokemus tukee väitettä. Lasit ovat millimetrin normaalia paksummat. Ovet ovat perinteisiä ovia painavammat, joten painoa on säästetty muualta.

Peugeotin i-Cockpit-järjestely toimii paremmin korkeammassa autossa, jossa ohjauspyörän saa helpommin säädettyä niin, että myös mittarit näkyvät. Matalassa ajoasennossa jostain joutuu tinkimään, ja pienin paha on tässä tapauksessa ratin kehän taakse pahasti piiloon jäävä mittariston alaosa.

Apua tuo heijastusnäyttö, mutta sitä ei vielä koeajoautoissa ollut. Lisävarusteena saa autoluokan ensimmäisenä pimeänäköavustimen.

Sinänsä ajoasento on hyvä, ja ainakin koeajoautojen lisävarusteiset, reisi- ja ristiseläntuen säädöllä sekä hieronnalla varustetut istuimet ovat erinomaiset. Pieneen ohjauspyörään tottuu nopeasti. Kosketusnäytön halkaisija on Allure-varustetasosta alkaen 10 tuumaa. Jo 3008/5008:sta tutuilla fyysisillä pikanäppäimillä pääsee suoraan haluttuun valikkoon.

Pikkutavaratilaa ohjaamossa on mukavasti, yhteensä 32 litran verran.

Teknisesti 508 pohjautuu EMP2-perusrakenteeseen, jota käyttävät myös 308 ja 3008/5008. Paino on edeltäjästä laskenut noin 70 kilolla. Etulokasuojat ja konepelti ovat alumiinia, takaluukku puolestaan muovia.

Kaikki moottorit ovat toistaiseksi nelisylinterisiä, mutta kolmisylinterinenkin on luvassa. Matalan muotoilun johdosta moottorin ja konepellin väli on niukka, joten konepelti ponnahtaa jalankulkijatörmäyksessä ylös takareunastaan.

Kaikki moottorit ovat nelisylinterisiä. Bensiinikäyttöisten iskutilavuus on 1,6 litraa. Kolmesta dieselistä pienitehoisin on 1,5-litrainen ja muut 2,0-litraisia.

Runsaan vuoden päästä tulee myyntiin syksyllä Pariisissa esiteltävä lataushybridi, jossa sähkömoottori on vaihteiston yhteydessä. Yhteisteho on 162 kW, ja sähköllä voi ajaa 50 km. Akun koko on 12 kWh.

Automaattivaihteiston suosion kasvu näkyy 508:ssa niin, että ainoastaan pienin diesel on saatavissa käsivaihteisena. Automaatti on aina kahdeksanvaihteinen ja valitsinvipu on sähkötoiminen.
Myös jossain vaiheessa perusmalliksi tuleva kolmisylinterinen 1,2-litrainenkin on automaattivaihteinen.

Täyslediajovalot ovat vakiovaruste vasta GT-mallissa. muihin ne on hankittava lisävarusteena halogeenien tilalle. Kyynelnoroa muistuttavat yhdistetyt huomiovalot/suuntamerkit auttavat tunnistamaan 508:n jo kaukaa.

Taka-akselilla on aina monivarsituenta ja edessä joustintuet. Tehokkaimmissa malleissa on edessä apurunko, joka eristää tieääniä entisestään, mutta ajokokemuksen perusteella myös perusmalli on varsin hiljainen.

Säätyvä iskunvaimennus on vakiona kaikissa bensiinimalleissa ja kaksilitraisen dieselin GT-varustetasossa. Se kuitenkin säätyy ainoastaan ajotilavalintojen kautta, joten tiukemman alustan halutessaan joutuu hyväksymään myös korkeammat vaihtokohdat, raskaamman ohjauksen ja terävämmän kaasunvasteen.

Avustinjärjestelmiä on riittämiin, esimerkkeinä 140 km/h nopeuteen asti toimiva jalankulkijat ja pyöräilijät tunnistava automaattinen hätäjarrutus, kaistallapitoavustin sekä myös Stop- ja kielletty ajosuunta -merkit osaava liikennemerkkitunnistus.

Ajettavuuden suhteen toiveet ovat tietysti kovat, sillä sen olisi parasta vastata ulkonäön antamiin odotuksiin.

Peugeot 508 ei petä tässä suhteessa. Ohjaus on oikein hyvä, joskaan ei supertunnokas, ja voisi olla vähän nopeampikin. Alustan toiminta on ensiluokkaista. Vaikka pääosan koeajosta ajoimme tehomalleilla, joissa oli 19-tuumainen rengastus, jousitusmukavuus on loistava, mutta samaan aikaan mutkiin ei paljon tarvitse jarrutella ja kuopat jousitus nielee laadukkaasti jymähdellen.

Kolmiulotteisen mielikuvan luovat leditakavalot on nähty lähes sellaisenaan Peugeotin lähiaikojen koemalleissa.

Takalasin yläreunasta saranoitu iso, muovista valmistettu ja haluttaessa sähkötoiminen takaluukku helpottaa selkeän muotoisen tavaratilan käyttöä. Tilavuudeksi kerrotaan 487 litraa, joskin ”vedellä mitattuna”. Tulevassa farmarissa arvo on 530 litraa.

Säätyvä vaimennus on normaaliasetuksessa sopivan mukava ja vastaa aika hyvin perusdieselin alustaa ilman säätöjä. GT-versioissakaan jousitus ei ole kovempi tai matalampi, joten mukavuus on ollut ensi sijalla.

Suorituskykyä sekä Puretech 225:ssä että BlueHdi 180:ssä on yllin kyllin, mutta lähinnä vaihteiston rauhallisemman toiminnan ansiosta diesel on mukavampi. Myös pienempitehoisessa bensiinimoottorissa esiintyy samaa pientä vaihteiston nykimistä etenkin hitaassa kaupunkiajossa.

Myös BlueHDi 130:ssä voimaa on tarpeeksi, mutta 1,5-litraisen dieselin ääni on kovempi kuin kaksilitraisen.
Asia korostuu Rivieran sileillä asfalteilla, joilla 508 on todella hiljainen auto. Edes kehyksettömien sivulasien alueelta ei kuuluu suhinanpoikastakaan.

 Peugeot 508 on sopivasti erilainen ja innostava malli, mutta kaikille se ei sovi ohjaamojärjestelyn ja tilojen vuoksi. Suomen hinnat ja tarkat varusteet selvinnevät syyskuussa, jolloin myös ensimmäiset autot saadaan maahan. Farmariversio SW seuraa ensi vuonna.

GT on huippuvarustus, joka liittyy tehokkaimpiin moottoreihin. Perusmoottorit saa Active-varustuksella, mutta myydyimmät tulevat olemaan mukavuuspainotteinen Allure ja urheilullinen GT Line.

TEKNIIKKAA Puretech 180 Puretech 225 BlueHDi 130 BlueHDi 160 BlueHDi 180
Moottori R4, bensiini R4, diesel R4, diesel
Iskutilavuus (cm3) 1 598 1 499 1 997
Ahdin turbo turbo turbo
Teho (kW (hv)/r/min) 132 (180)/6 000 165 (225)/5 500 96 (131)/3 750 118 (160)/3 750 132 (180)/3 750
Vääntömomentti (Nm/r/min) 250/1 750 300/2 500 300/1 750 400/2 000 400/2 000
Voimansiirto
Vetotapa etuveto etuveto etuveto
Vaihteisto A8 A8 M6 A8 A8 A8
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,750 x 1,859 x 1,403
Akseliväli ja raideleveys e/t (m) 2,793 ja 1,601/1,597
Omamassa (kg) 1 495 1 495 1 490 1 495 1 605 1 610
Rengaskoko 215/60 R16, 215/55 R17, 235/45 R18 tai 235/40 R19
Suoritusarvot
Huippunopeus (km/h) 230 250 210 210 230 235
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 7,9 7,3 9,7 9,9 8,4 8,3
Yhdistetty EU-kulutus (l/100 km) 5,4 5,5 3,8 3,7 4,5 4,7
CO2-päästö (g/km) 123 125 101 98 118 123
Hinta (€) vahvistamatta