HYVÄÄ

  • työ- ja reittiajo-ominaisuudet

  • suuri polttoainesäiliö

HUONOA

  • telamaton huono sivuttaispito sohjossa

Yleensä moottorikelkat jaetaan kahteen ryhmään: ammatti- ja harrastajakelkkoihin. Ammattikäyttöön suunnitellut moottorikelkat tunnistaa erillisestä vaihteistosta, kankeista ajo-ominaisuuksista ja hiukan karkeasta ulkonäöstä. Harrastekelkoissa ulkonäkö on sporttinen ja ajo-ominaisuudet soveltuvat vauhdikkaaseen ajoon.

Yhdestä kelkasta on moneksi.

Mitäpä jos nämä kaksi eri ajoneuvoryhmää saataisiin yhdistettyä?

Suomalainen Lynx on onnistunut tässä jo aiemmin Commander-mallillaan. Nyt amerikkalainen Polaris esittelee oman ratkaisunsa. Uusi Titan on sekoitus työ- ja vapaa-ajan moottorikelkkaa.

Leveät sukset kantavat hangella hyvin, ja kaasulla ne saa hangesta irtikin.

Titanin kaksitahtista moottoria ruokkii elektroninen polttoaineensyöttö, joka takaa sen, että päästöt ja seokset ovat säästä riippumatta kohdallaan. Moottori käynnistetään joko sähköisesti tai narusta vetämällä. Käyntiääni on yllättävän hiljainen.

Kaasukäden puolella on katteessa vaihdekeppi, jolla saa kytkettyä halutun vaihteen. Nopea alue käy lähes kaikkeen ajoon; hitaampaa vaihdetta tarvitaan vain, jos kelkka uppoaa umpihankeen tai sillä vedetään perässä raskaita kuormia. Ja juuri tuohon työhön Titan on suunniteltu.

Se soveltuu mainiosti reen vetoon ja muihin raskaisiin metsätöihin. Variaattorin kytkeytymiskohta on pehmeä, joten raskaatkin kuormat saa liikkeelle ilman ylimääräistä sutimista tai variaattorin hihnan käryämistä.

Telamatto on peräti 50 senttiä leveä. Se ja erikoisleveät sukset takaavat, että Titan liikkuu umpihangessa kevyesti kuin lumikko hangella. Työkalumaisuudestaan huolimatta Titan on melkoisen sporttinen pakkaus.

Nopea ja hidas vaihde sekä peruutusvaihde valitaan vaihdekepillä. Alempana näkyy narukäynnistyksen vetokahva.

Kaasun pohjaan painaminen saa sukset irtoamaan lumesta. Telamaton vetopito on erittäin hyvä, ja jousitus toimii patikkoisella reitillä esimerkillisen hyvin. Nopeuden kasvaessa ainoa ongelma on leveän telamaton ”hiihtäminen” sohjolumessa. Tästä johtuen takapää on jarrutuksissa levottoman tuntuinen.

Ajoasento on luontevan pysty. Tuulilasi on korkea ja leveä. Se antaa mainiosti suojaa pidemmille siirtymille esimerkiksi järven jäällä. Ajoimme koeajolenkillä perämeren jäätä pitkin yli 80 kilometriä. Noilla kilometreillä oppi nopeasti arvostamaan hienosti toimivaa katetta.

Titaniin saa roppakaupalla lisävarusteita. Näistä tärkein on matkustajan istuin. Siihen ja kuljettajan istuimeen saa lisäksi hankittua sähkölämmityksen. Ohjaustangon ja kahvojen lämmitykset ovat vakiovarusteita.

Sähköä riittänee, sillä valmistajan mukaan Titanissa on markkinoiden tehokkain laturi.

Titan toimii hyvin niin työ- kuin vapaa-ajan käytössä. Sillä kulkee niin kalastaja, kuin metsätöitä tekevä metsän omistaja. Silti sillä voi lähteä viikonloppuna ajelemaan hupiajoa. Yhdestä kelkasta on moneksi.

Tekniikkaa

Moottori: kaksitahtinen, kaksisylinterinen rivimoottori, iskutilavuus 795 cm3 (85,0 x 70 mm), elektronisesti ohjattu monipistesuihkutus, nestejäähdytys; suoritusarvoja ei ilmoitettu

Voimansiirto: keskipakokytkin, variaattori; nopea ja hidas ajoalue, peruutusvaihde

Etujousitus: päällekkäiset kolmiotukivarret, kallistuksenvaimennin, iskunvaimentimet, kierrejouset, joustomatka 23,6 cm, raideleveys 104 cm

Telasto: taittoperä, kierrejouset, iskunvaimentimet, joustomatka 41,9 cm; telamaton pituus 3 937 mm, 
leveys 508 mm, profiili 46 mm

Mitat: pituus 328 cm, leveys 122 cm, kuivapaino 275 kg, polttoainesäiliö 53 l

Hinta: 16 490 €

Maahantuoja: Polaris Brandt, 
puh. 020 7757 200, www.polaris.fi