HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • suorituskyky

HUONOA

  • pienehkö ero S-malliin

Boxster ja Cayman uudistuivat viime vuonna monin tavoin. Tärkeimpänä vapaasti hengittävät kuusisylinteriset bokserimoottorit muuttuivat ahdetuiksi nelisylinterisiksi.
GTS käyttää ”Ässän” 2,5-litraista moottoria, mutta tietenkin hieman tehokkaampana.

Uudelleen muotoiltu imusarja ja ahdin ovat nostaneet huipputehon 257:stä 269:ään kilowattiin, ja vääntöäkin on kymmenen newtonmetriä entistä enemmän.

Punainen tikkaus ja alcantara-verhoilu ovat GTS:ssä vakiotavaraa. Ohjaamossa on tiivis tunnelma, mutta kaikin puolin mukavaa. Hallintalaitteiden käyttö on helppo sisäistää.

Ascarin moottorirata oli öisen myrskyn jäljiltä suljettu, ja lähitietkin olivat paikoin hurjassa kunnossa, mutta perustesti onnistui.

718 Boxsterimme näyttää ruosteenpunaisessa GTS-värissään häijyltä ja entistäkin tuhdimmalta, mikä ainakin osittain johtuu sentin madaltuneesta jousituksesta.

Kone hörähtää terävästi käyntiin, ja valkoinen käyntinopeusmittarin viisari viuhahtaa nopeasti ruosteenpunaista taustaa vasten.

Istuimissa on mainiot säädöt ja vahvat sivuttaistuennat. Maaginen kirjainyhdistelmä on päässyt esille myös sisätiloihin.

Kaksoiskytkinvaihteiston kytkin puree terävästi kiinni, joten mukava liikkeellelähtö vaatii herkkäliikkeiset jalat.

GTS:n voi valita myös kuusivaihteisella käsivaihteistolla, mutta silloin vääntö laskee takaisin S:n arvoihin. Ja auto myös kevenee, hidastuu ja kallistuu – melkoinen yhdistelmä.

Moottorin ääni on jo alhaisilla pyörintänopeuksilla uhmakas ja uskottava. Rajumpi kaasunpainallus synnyttää uljaan ja terävän äänimaailman, jolle voi vain hymyillä.
Automaatti toimii totutun nopeasti ja loogisesti.

Ohjauspyörän alareunassa on kiertokytkin, josta voi valita kolme eri asetusta. Keskeltä painaessa vaihteistoon kytkeytyy optimaalinen vaihde mahdollisimman tehokkaalle kiihdytykselle.

Urheiluautossa ilmanottoaukot eivät ole pelkkiä koristeita, vaan niillä on oma tarpeellisuutensa. GTS:ssä ilman saanti on hieman parempi kuin S:ssä

Kaikki ajettavuuteen liittyvä on vähintäänkin kunnossa. Edes GTS:n 20 tuuman pyörät eivät muuta tätä tosiasiaa.

 Boxster 718 GTS on urheiluväline, jonka suosio perustuu taitavaan yksityiskohtien kiillottamiseen. Porsche Clubin jäsenet pystyisivät ehkä vielä perustelemaan itselleen, kuinka hyvin perusmalli tai S riittäisi. Mutta hei, kumpikaan niistä ei ole GTS!