Ram 1500 siirtyi tämän vuoden alussa uuteen sukupolveen ja nyt noita huimia laitteita saa myös Suomessa. Oikeastaan on niitä ollut tähänkin saakka myynnissä, mutta noiden autojen reitit maahamme ovat olleet enemmän ja vähemmän mystisiä.

FCA:n (Fiat Chrysler Automobiles) Pohjois-Amerikassa valmistettavien autojen myynti Euroopassa on niin vähäistä, että yhtiö on ulkoistanut sen KWA:lle (Klintberg & Way Automotive). Sillä on Suomessa kaksi vähittäismyyjää, Carista Lohjalla ja SCC:n (Sports Car Center) liikkeet. Uuden Ram 1500:n markkinointi alkaa meillä toden teolla isänpäivän tienoilla marraskuussa.

Pääsimme etukäteen tutustumaan, mitä on tulossa. Lähes kuusi metriä pitkä, yli kaksi metriä leveä Ram on vaikuttavan kokoinen ilmestys, eikä vaikutelma muutu miksikään ohjauspyörän takana. Kaupungin pienillä kujilla voi iskeä ahtaan paikan kammo, minkä takia on viisaampaa pysyä bussireiteillä. Ne ovat varmasti riittävän kokoisia tälle autolle.

Kun akseliväliä on lähes 3,7 metriä, on kääntöympyrä melkoinen. Pitkällä akselivälillä on myös hyvä puolensa. Maantiellä Ram 1500 on todella vakaa. Perään voi kytkeä neljän tonnin painoisen vedettävän ja matka jatkuu vakaasti.

Suomessa auto rekisteröidään kevyeksi kuorma-autoksi, mikä rajoittaa huippunopeuden. Muussa tapauksessa vastassa olisi elektroninen rajoitin, kun nopeus nousee 170 km/h tasolle.

Voimaa on käytettävissä kulunutta sanontaa lainaten riittävästi. Keulalla on 5,7-litrainen V8, joka kehittää 291 kilowattia, ja suurin vääntömomentti on 556 Nm. Kiihtyvyys on vaikuttava, ja takavedolla ajettaessa kaarteessa lähdettäessä ei kannata runtata kaasupoljinta kerralla lattiaan, ellei halua kumin valittavan.

Voiman tuottaminen vaatii energiaa. Moottorin sylinterien lepuutusjärjestelmästä huolimatta yhdistetty kulutus on 12,8 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö melkein kolmesataa grammaa kilometrillä. Maantiellä voi päästä alle kympin kulutukseen, mutta kaupungissä menovettä kuluu kaksinkertainen määrä.

Ohjaamossa on tilaa todella runsaasti niin edessä kuin takana. Etenkin takapenkin väljyys ja mukavuus yllättävät, ja se päihittää monet edustusautotkin. Suomeen tuodaan kahta varustetasoa, joissa ei ole tavarasta tingitty.

Laramiessa on muun muassa lämmitettävät ja jäähdytettävät sähkösäätöiset muistilla varustetut nahkaverhoillut etuistuimet. Navigaattori, hyvä äänentoisto ja monipuolinen kuljettajaa avustava turvavarustelu kuuluvat niin ikään pakettiin.

Yllättävää kyllä, Ram 1500 etenee kohtuullisen hyvin maastossakin, sillä neliveto ja ilmajousitus ovat aina mukana. Kulkua helpottaa monipuolinen neliveto, jonka yhteydessä on myös alennusvaihteisto. Maavaran voi kasvattaa 27 senttiin, mikä auttaa liikkumisessa, joskin pitkän akselivälin takia kiinteät astinlaudat kolahtavat herkästi kiviin tai maastoon.