Moderni aika on haastava isojen maasturien valmistajalle. Olisi pidettävä kiinni tasosta, tyylistä ja totutusta suorituskyvystä, mutta osoitettava koko ajan valmiutta kehittyä ja muuttua – ja täyttää CO2-raja-arvot. Muuten aika ajaa armotta ohi.

Range Roveriin ja Range Rover Sportiin saadut hybridivaihtoehdot tulevat siis tarpeeseen. Lisäksi ne ovat CO2-verotuksemme vuoksi ostajan kannalta erityisen houkuttavia, itse asiassa malliston edullisimpia.

Sportin aloitusmalli SE-varustetasolla maksaa nyt 99 290 ja myydyin versio HSE-varusteilla vajaat 105 000 euroa. Koeajetun Range Rover Autobiographyn hinta nousee noin 136 000 euroon.

Hintaedun lisäksi lataushybridien suorituskyky on omaa luokkaansa. Kahden litran bensiinimoottorista ja sitä tukevasta sähkömoottorista saadaan 297 kW:n kokonaisteho ja 640 Nm:n vääntö.

Sport-mallistossakin nämä suoritusarvot ylittää vasta 5,0-litraisella V8-moottorilla ryyditetty Supercharged-versio.

Pääsimme kokeilemaan Range Rover -lataushybridien toimintaa Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä järjestetyllä koeajolla.

Yksi maailman ruuhkaisimmista kaupungeista osoitti pian sähkön parhaat edut. Kun liikenne seisoo tai matelee highwaylla, raskas Range liikkuu jonossa eteenpäin akkuvoimalla hiljaa, arvokkaasti ja ilman päästöjä. Polttomoottorin hyrähdys kuuluu hetken vain harvoissa nopeissa kiihdytyksissä.

Keveyden ja helppouden tunne on erityisen puhuttelevaa, kun ottaa huomioon auton koon ja painon.

Molemmille Range Roverin hybridimalleille on kertynyt kiloja 2 500. Silti Sportin normikulutus on 2,8 litraa ja sitä vastaava CO2-päästötaso 64 grammaa kilometrillä. Molemmat luvut jäävät kolmannekseen kolmilitraisen V6-dieselmallin tasosta. Toki tilanne muuttuu, jos ajetaan pitkiä matkoja pelkän polttomoottorin voimin.

Hybridin energiavirtoja ja akun latautumista jarrutuksissa voi seurata keskikonsolin kallistettavasta monitoiminäytöstä. Näytön Save-nappia painamalla akun sen hetkisen lataustason voi ”laittaa pankkiin” ja ottaa käyttöön, kun liikenneolot sitä vaativat.

Akun 13,1 kWh:n sisällön luvataan riittävän 50 kilometrin ajoihin, mutta käyttötapa ja olosuhteet ratkaisevat todellisen toimintamatkan. Lataus täyteen kestää virtalähteestä riippuen alle kolmesta 7,5 tuntiin.

Hybridi-Range on yhtä vakuuttava maastossa. Pehmeille, veden montuttamille sorateille ja jyrkkiin mäkiin oli luontevaa ajaa Sportillakin, sillä varusteluun kuuluvat keskitasauspyörästön lukko, alennusvaihteisto ja ilmajousitus.

Vakiovarusteita ovat lisäksi Meridian surround –äänentoisto, polttoainetoiminen lisälämmitin ja ajastettava ilmastointi. Viimeistely on muutoinkin sillä tasolla, jota merkin ystävät odottavat.

Hybridi on jatkossa ainakin Range Rover Sport -asiakkaiden varma suosikki. Ostaja, joka ei halua tinkiä kalliissa autossa tai autoilussaan mistään, tulee tinkineeksi kulutuksesta melkein puolivahingossa. Hybridiä ei kannata valita pelkän veroedun takia eikä akkua jättää lataamatta laiskuuttaan – rangaistus tulee kaasupolkimen päästä, kun osa luvatusta kokonaistehosta jää saamatta.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 13. joulukuuta ilmestyvässä TM:n numerossa 23/17.