11

Range Roverin ja Range Rover Sportin uudet hybridivaihtoehdot tulevat kovaan tarpeeseen. Isoilla ja painavilla autoilla profiloituneen valmistajan on viimeistään nyt osoitettava, että sekin ottaa muutoksen tuulet tosissaan.

Siihen ajaa myös pakko. Vain kolmen vuoden päässä on päivä (1.1.2021), kun autovalmistajan mallistojen CO2-keskipäästöjen on oltava korkeintaan 95 grammaa kilometrillä. Muuten EU sakottaa ja kovaa, eikä siihen edes Brexit auta.

Range Rover ja Range Rover Sport saivat malli-iän puolivälin päivityksen. Pienten ulkonäkömuutosten ohella sisätilojen ilme muuttui pitkälti uuden Velarin tyyliseksi.

Suomessa Range Rover Sportin P400e PHEV –lataushybridistä tuli kerralla malliston edullisin. Aloitusmalli SE-varustetasolla maksaa 99 290 ja myydyin versio HSE-varusteilla vajaat 105 000 euroa.

Ison Range Roverin hybridi on hinnoiteltu halvimmillaan 137 000 euroon. Hinnan lisäksi hybridiä puoltaa suorituskyky. Kahden litran bensiinimoottorista ja vaihteiston yhteyteen asennetusta sähkömoottorista saadaan yhteistehoa 297 kW ja vääntömomenttia 640 Nm.

Varsinkin Sport-mallistossa etu on tuntuva, sillä hybridin suoritusarvot ylittää vasta 5,0-litraisella ahdetulla V8-moottorilla ryyditetty Supercharged-versio.

Pistokkeen paikka on kennomaisen etusäleikön kuljettajan puoleisessa kulmassa. Latausaika riippuu virtalähteestä; kotioloissa akkujen täyttö voi kestää yli seitsemän tuntia.

Pääsimme kokeilemaan Range Rover -hybridien toimintaa Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä järjestetyllä koeajolla.

Yksi maailman ruuhkaisimmista kaupungeista osoitti pian sähkön parhaat puolet. Kun liikenne seisoo tai matelee highwaylla, raskas Range liikkuu jonossa eteenpäin akkuvoimalla hiljaa, arvokkaasti ja ilman päästöjä. Polttomoottorin hyrähdys kuuluu hetken vain harvoissa nopeissa kiihdytyksissä.

Hybridinäyttö kertoo selkeästi, kuinka paljon latausaikaa on jäljellä ja kuinka monta kilometriä autoon on jo ”tankattu”.

Keveyden ja helppouden tunne on erityisen puhuttelevaa, kun ottaa huomioon auton koon ja painon. Molemmille Range Roverin hybridimalleille on kertynyt kiloja 2 500.

Sportin normikulutus on 2,8 litraa ja sitä vastaava CO2-päästötaso 64 g/km. Molemmat luvut jäävät kolmannekseen 3-litraisen V6-dieselmallin tasosta. Käytännössä kulutus riippuu ajosuoritteesta: pelkkää sähköä käyttävällä kulutus on nolla, pitkässä maantieajossa diesel on paljon taloudellisempi.

Hybridin energiavirtoja ja akun latautumista jarrutuksissa voi seurata keskikonsolin kallistettavasta monitoiminäytöstä. Save-nappia painamalla akun sen hetkisen lataustason voi ”laittaa pankkiin” ja ottaa käyttöön, kun liikenneolot sen parhaiten sallivat.

Akun 13,1 kilowattitunnin luvataan riittävän 50 kilometrin ajoihin, mutta käyttötapa ja olosuhteet ratkaisevat toimintamatkan lopullisesti. Lataus täyteen kestää virtalähteestä riippuen alle kolmesta 7,5 tuntiin.

Hybridi-Range on yhtä vakuuttava maastossa. Pehmeille, veden montuttamille sorateille ja jyrkkiin mäkiin oli luontevaa ajaa Sportillakin, sillä autosta löytyvät elektronisesti ohjattu keskitasauspyörästön lukko, sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto ja ilmajousitus. Kahluusyvyys on normaalit 85 cm.

Vakiovarusteita ovat lisäksi Meridian surround -äänentoisto sekä Suomessa polttoainetoiminen lisälämmitin ja ajastettava ilmastointi. Toisin kuin moni muu hybridi, Range Rover käy vetojuhdaksikin, sillä perään voi kytkeä 2 500 kilon perävaunun.

Range Rover Sport PHEV:n EV-tilan voi kytkeä pitkillä maantieosuuksilla pois päältä. Sähkökäyttö kannattaa taas viimeistään, kun saavutaan taajamakylttien sisäpuoliselle alueelle.

Tekniikkaa

Range Rover Sport P400E PHEV

Moottorit: bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin, iskutilavuus 1 997 cm3; teho 221 kW (300 hv), sähkömoottori vaihteiston yhteydessä, teho 85 kW (115 hv); hybridijärjestelmän teho 297 kW (404 hv)/5 500 r/min, vääntömomentti 640 Nm/1 500–3 500 r/min

Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 13,1 kWh

Voimansiirto: neliveto, kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, alennusvaihteisto, keskitasauspyörästön lukitus

Alusta: edessä poikittainen alatukivarsipari, poikittainen kolmioylätukivarsi, ilmajouset; takana monivarsituenta, ilmajouset; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat: pituus 4,879 m, leveys 2,073 m, korkeus 1,803 m, akseliväli 2,923 m, raideleveys edessä 1,693 m ja takana 1,686 m; omamassa 2 471 kg, kokonaismassa 3 200 kg; perävaunumassa 750/2 500 kg; polttoainesäiliö 90 l, rengaskoko 255/55 R20

Suoritusarvot: huippunopeus 220 km/h (sähköllä 137 km/h), kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s; EU-kulutus (yhd.) 2,8 l/100 km, CO2-päästö 64 g/km, toimintamatka sähköllä 51 km

Hinta: alk. 99 289 €

Käyttövoimavero: 58,40 €/v

Autoetu: vapaa 1 595 €/v, käyttö 1 445 €/v