HYVÄÄ

• upea muotoilu

• ajo-ominaisuudet tiellä ja maastossa


HUONOA

• takasuuntamerkin näkyvyys


Land Roverin muotoiluosastolla on kenties otettu kupponen hieman laadukkaampaa teetä, tai jopa kuplajuomaa, kun uusin Range Rover -malli Velar saatiin valmiiksi. Auto nimittäin näyttää upealta!

Perä kapenee voimakkaasti, ja nouseva takapohja sallii asiallisen jättökulman maastoajossa, vaikka takaylitys onkin suurehko. Kapeista takavaloista suuntamerkki näkyy heikosti varsinkin yhdessä jarruvalon kanssa.

Merkin muotoilujohtajan Gerry McGovernin luotsaama minimalistinen linja miellyttää ainakin pohjoismaista silmää.

McGovernin mielestä muotoilu on sitä onnistuneempaa, mitä vähemmän alkuperäistä muotoilukonseptia joudutaan muuttamaan. Autonäyttelyt ovat täynnä toinen toistaan hienompia muotoilututkielmia, jotka tuotantomalleiksi kypsyessään pilaantuvat pahimmillaan tunnistamattomiksi.

Syinä ovat sopivan tuotantotekniikan, rahan tai vielä useammin ylimmän johdon uskalluksen puute.

Napeista ja katkaisimista karsitun ohjaamon tyyli ansaitsee täyden kympin, käytettävyys ei aivan. Ylempi näyttö nousee kojelaudan pinnasta 30 astetta, kun virta kytketään. Kahdessa osassa säätyvä keskikyynärnoja on toimiva ratkaisu.

Land Roverilla on näyttöä siitä, että rohkeus on mahdollista, sillä Range Rover Evoque pääsi lähes sellaisenaan tuotantoon, vaikka moni veikkasi muuta nähtyään LRX-koemallin.

Velar on Land Roverin neljäs Range Rover -malli, ja se tulee kokonsa puolesta Evoquen ja Sportin väliin. Mallinimen tarina juontaa vuoteen 1969 ja alkuperäisen Range Roverin kehitysprojektiin.

Velar on latinaa ja tarkoittaa piilottamista tai peittämistä, mikä sopi hyvin ensimmäisen salaisen prototyypin nimeksi.

Päällekkäisten näyttöjen sisältö vaihtuu valinnan mukaan, ja samalla vaihtuvat pyörösäätimien toiminnot. Niiden tuntuma voisi olla hieman laadukkaampi, mutta toiminnan peruslogiikka on selkeä. Ja suomen kieli kuuluu luonnollisesti ominaisuuksiin. Kummallista kyllä, Apple Carplaytä tai Android Autoa ei vieläkään ole tarjolla.

Ensimmäisen Rangen jälkeen merkin muotokieli on kehittynyt ja pyöristynyt, mutta linjoja leimaa edelleen selkeys. Jo vuonna 2004 esitellystä Land Rover Discoveryn kolmannesta sukupolvesta alkanut sileäkylkisyys ja puhdaslinjaisuus on viety Velarissa äärimmilleen. Esimerkkinä ovat korin pinnasta esiin nousevat ovenkahvat, samaan tapaan kuin Tesla Model S:ssä.

Selkeät muodot jatkuvat sisällä, ja erityisesti kojelaudassa. Käyttöliittymä on supermoderni ja perustuu kahteen päällekkäiseen kymmentuumaiseen kosketusnäyttöön sekä alemman näytön keskelle upotettuun kahteen pyöreään monitoimisäätimeen. Toiminta ei ole vielä aivan saumatonta, mutta kokonaisuus on erittäin tyylikäs.

Ohjauspyörän käyttökytkimet toimivat nyt osin hipaisuperiaatteella. Käden reuna osuu helposti äänenvoimakkuuden säätöön tahattomasti.

Kuljettajalla on muutenkin mukavaa, sillä istuin on hyvä, ajoasennon säädöt monipuolisia ja näkyvyys asiallinen.

Takaistuimellekin mahtuu hyvin, mutta polvitilat eivät ole aivan sitä mitä lähes 2,9 metrin akseliväli antaisi odottaa.

Koeajoautoissa sisustus oli nahkaa, mutta Velaria varten on kehitetty yhdessä tanskalaisen Kvadratin kanssa myös uudenlainen ylellinen kangasmateriaali.

Teknisesti Velar on hyvin lähellä Jaguar F-Pacea. Akseliväli, raideleveydet ja alustarakenteet ovat käytännössä samoja, paitsi että Velarin saa myös ilmajousituksella. Kokonaispituutta on seitsemän senttiä enemmän. Paljon yhteistä on myös uuden Discoveryn kanssa.

Moottorivalikoima on selkeä. Kolme käy bensiinillä ja kolme dieselillä. Perustana toimivat kaksilitraiset nelisylinteriset, ja huipulla ovat kolmilitraiset V6-moottorit.

Hybriditekniikkaa ei vielä Velarinkaan myötä Land Rovereihin tule, mutta kovin pitkään sähköistettyjä malleja ei tarvinne odottaa.

Järkevin moottori Velariin on mallin D240 kaksilitrainen diesel, jossa on tehoa 177 kW ja vääntöä 500 Nm.

Kolmilitraisessa V6-dieselissä voimaa on 221 kilowattia ja 700 newtonmetriä, eli tarpeeksi.

Velar on aina nelivetoinen, mutta alennusvaihdetta ei ole, eikä sitä saa edes lisävarusteena. Jakovaihteistossa olevan monilevykytkimen avulla voimaa voidaan siirtää takaa etuakselille tarpeen mukaan, enimmillään puolet.

V6-malleihin saa myös aktiivisen takatasauspyörästön.

Land Rovereista tutut Terrain Response -maastoajotilavalinnat kuuluvat vakiovarustukseen, ja Off-Road-paketin avulla siihen tulee lisää älyä.

Neliveto ja siihen liittyvä äly kuuluvat katumaasturien eliittiin. Velar etenee katurenkain hämmästyttävistä paikoista.

Säätyvä iskunvaimennus on jo perusmallissa, ja V6-moottorisissa on ilmajousitus. Sen saa tehokkaampiin nelisylinterisiin lisävarusteena.
Maastoajossa ilmajousilla saa nostettua koria 46 millimetriä normiasentoa ylemmäs, jolloin maavaraksi kerrotaan 251 milliä. ”Nopeilla mökkiteillä”, nopeusvälillä 50–80 km/h, jousitus laskeutuu tästä 18 milliä. Kierrejousilla maavara on 213 millimetriä.

Jos mökki on saaressa, myös kahluusyvyys saattaa kiinnostaa. Kierrejousilla se on 60 ja ilmajousituksella 65 senttiä.

Ilma ohjautuu katolta kahden aukon kautta takalasille, ja virtaus pitää sen reunat puhtaana. Takalasinpyyhin kätkeytyy tyylikkäästi lasin yläreunaan ilmanohjaimen alle.

Maantiellä tunnelma on mieluummin ylevä kuin urheilullinen, ja Velar on ajettavuudeltaan selvästi lähempänä isoja Range Rovereita kuin Jaguar F-Pacea. Ohjauksessa on silti riittävästi tuntoa, jotta mutkatienkin ajaminen on nautinnollista. Alusta sallii reippaat kaarrenopeudet ilman turhaa kallistelua. Suoralla tiellä kulku on jämäkän junamaista ja matkustusmukavuus mainio, vaikka koeajoautoissa oli vähintään 21-tuumaiset pyörät.

Koeajoreittiin sisältyi myös haastavia metsätieosuuksia ja ajoa laskettelurinnettä ylös ja alas. Velarin kyvyt ovat sitä mitä Land Roverin valmistamalta nelivetoautolta voi odottaa.

Moottoreista olivat ensikoeajossa, Norjassa, kokeiltavissa vain kolmilitraiset V6-mallit dieselinä ja bensiininä. Uuden logiikan mukaiset mallimerkinnät ovat D300 ja P380, joissa luku ilmaisee tehon hevosvoimina (221 ja 280 kW). Molempien suorituskyky on mahtava. Diesel on tasapainoisempi ja taloudellisempi, mutta bensiinimallin äänet ovat hienot.

Lediajovalot ovat vakiona, mutta parempiin varustetasoihin liittyvät älykkäät matriisiledit, ja huippuversiossa niitä täydentävät laserlisäkaukovalot.

Kiinnostava versio on myös uuden Ingenium-perheen tuorein jäsen, 221-kilowattinen bensiinimoottori.

Pääsimme kokeilemaan juuri ennen lehden painoon menoa myös D240-versiota Suomessa. Se on erinomainen valinta Velariin. Ääni ei ole karkea, ja suorituskyky on vähintäänkin riittävä. Rengasmelua saisi olla hieman vähemmän, mutta kokonaistunnelmaa se ei riitä vielä latistamaan.

Ovenkahvat painuvat korin tasoon, kun niitä ei tarvita. Niillä on myös osavaikutuksensa maasturiksi matalaan ilmanvastuskertoimeen 0,32.

Mallisto on monipuolinen – tai monimutkainen – miten asian haluaa nähdä. Normaalin version rinnalla on viitisen tuhatta euroa kalliimpi R-Dynamic, jonka olemusta on viritetty urheilullisemmaksi esimerkiksi erilaisilla puskureilla, kynnyslistoilla sekä sisätilojen kromi- ja alumiinisomisteilla. Neljän varustetason lisäksi tarjolla on ensimmäisen vuoden ajan vielä Launch Edition.

Kaikki saa jokaisen kuuden moottorin yhteyteen, ja lisäksi kymmenessä varustepaketissa, yksittäisissä lisävarusteissa, värikartassa ja vannekuvastossa riittää ihmeteltävää, joten omien toiveiden mukaisen Velarin sommittelu ei ole aivan yksinkertaista, eikä aivan halpaa.

Velar kuuluu ehdottomasti niihin autoihin, joita on katsottava hieman tavallista pidempään, ja pysäköinnin jälkeen pitää vielä kerran vilkaista olan yli. Näky auttaisi korjaamaan hieman isommatkin puutteet, joita Velarissa tosin ei vaikuta olevan.

Land Roverin uuden mallimerkintälogiikan mukaisesti ensimmäinen kirjain ilmaisee polttoaineen (D = diesel, P = petrol eli bensiini) ja lukema tehon hevosvoimina.

TEKNIIKKAA D180 D240 D300 P250 P300 P380
Moottori R4, diesel V6, diesel R4, bensiini V6, bensiini
Iskutilavuus (cm3) 1 999 2 993 1 997 2 995
Ahdin turbo 2 x turbo 2 x turbo turbo mek. ahdin
Teho (kW (hv)/r/min) 132 (180)/4 000 177 (240)/4 000 221 (300)/4 000 184 (250)/5 500 221 (300)/5 500 280 (380)/6 500
Vääntömomentti (Nm/r/min) 430/1 500 500/1 500 700/1 500-1 750 365/1 200-4 500 400/1 500-4 500 450/3 500-5 000
Voimansiirto
Vetotapa neliveto
Vaihteisto A8
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,803 x 2,032 x 1,665
Akseliväli ja raideleveys (e/t) (m) 2,874 ja 1,640/1,657 (ilmajousituksella 1,644/1,663)
Omamassa (kg) 1 829 1 841 1 959 1 804 1 813 1 884
Perävaunumassa (kg) 750/2 400 750/2 500 750/2 500 750/2 400 750/2 400 750/2 500
Rengaskoko 235/65 R18, 255/55 R19, 255/55 R20, 265/45 R21 tai 265/40 R22
Suoritusarvot
Huippunopeus (km/h) 209 217 241 217 234 250
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 8,9 7,3 6,5 6,7 6,0 5,7
EU-kulutus (l/100 km) (kaupunki/maantie/yhdistetty) 6,2/4,9/5,4 7,2/5,1/5,8 7,4/5,8/6,4 9,1/6,7/7,6 9,5/6,9/7,8 12,7/7,5/9,4
CO2-päästö (g/km) 142 154 167 173 178 214
Hinta (€)
Velar 78 299 86 565 97 881 84 706 91 028 111 655
S 86 093 94 620 106 208 93 159 99 599 121 057
SE 92 927 101 735 113 563 100 555 107 099 129 284
HSE 103 991 113 146 125 291 112 531 119 241 142 603