HYVÄÄ

  • ketteryys

HUONOA

  • kaksoiskytkimen toiminta liikkeellelähdössä

Yhtäkkiä huomattiin, että Captur on Renault-katumaasturiperheen vanhin jäsen, ja alkaa vähän näyttääkin siltä. Oli siis aika ulkonäön piristykselle, ja nyt auto onkin entistä enemmän Kadjarin ja Koleoksen näköinen.

Muutoksia on sekä ulkokuoressa että ohjaamossa. Katon ja kyljet voi valita erivärisenä, ja väriyhdistelmiä on lisätty yli kahteenkymmeneen.

Kojelaudan muotoilukieltä voi sanoa pyöreäksi. Keskinäyttö on uusimpia ratkaisuja pienempi, mutta sen käyttö on loogista ja nopeaa. Kookkaat oopperaikkunat tarjoavat asiallisen etuviistonäkymän.

Hansikaslokero on toteutettu vetolaatikkona, ja tilaa on peräti kolmekymmentä litraa.

Edessä näkyvin muutos on puskurin alaosassa, johon on tullut C-kirjaimen muotoiset ledihuomioajovalot.

Intens-varustelussa ajovalotkin ovat ledit. Capturissa ne on toteutettu heijastimin, joita on lähivaloille yhteensä neljä ja kaukovaloille kaksi. Valojen kantamat ovat kiitettävät, mutta keiloissa saisi olla enemmän leveyttä, mikä tulee esiin kaarteissa.

Kaukovalojen tunnelimainen ylärajaus kiinnittää tarpeettomasti kuljettajan huomiota. Valoraja saisikin olla pehmeämpi.

Helman sumuvalot toimivat puolittain vilkusta ja ohjauksesta syttyvinä kulmavaloina, jotka valaisevat hitaita käännöksiä. Alhaalta tuleva valo ei ole yhtä laaja kuin parhaissa toteutuksissa.

Capturin kaikissa malleissa on takavaloissa ledit, joten takavalot palavat huomiovaloilla. Ja se on hyvä asia!

Kuljettajan ajoasento on luonnollinen, ja keskikokoiselle on sopivasti tilaa kaikkiin suuntiin. Maltilliset sivuttaistuennat sopivat leveämmällekin selälle, ja karhea kangaspinta toimii osittaisena sivuttaispitimenä. Karhea lattiamatto ei pidä mitään pihdeissään, paitsi hiekan ja pölyn.

Takana istutaan ryhdikkään pystysti, mutta keskikokoiselle ei jää ylimääräistä tilaa. Selkänojan lehtitaskut näyttävät hyviltä, mutta käytännössä ne aiheuttavat koirankorvia lehdille.

TCe 120 -moottorin saa uudistuksen myötä myös käsivaihteistolla, mutta koeajoautossamme on kaksoiskytkinautomaatti. Se toimii normaaliajossa asiallisesti, mutta puoliripeässä liikkeellelähdössä kytkimen kiinniotto aiheuttaa kömpelöä nykimistä.

Muut kaupunkiajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Kevyt ohjaus palauttaa mainosti, ja auto kääntyy kuin itsestään. Näkyvyys on hyvä, ja jousitus suodattaa nupukivet asiallisesti.

Hansikaslokero on toteutettu vetolaatikkona, ja tilaa on peräti kolmekymmentä litraa.

Modernissa ja raikkaassa ohjaamossa on mukava matkustaa pidempiäkin matkoja. Auto kulkee suuntavakaasti, eikä mikään mukaan asia nouse pahemmin häiritsemään.

 Renault Captur oli viime vuonna Euroopan myydyin malli luokassaan. Suomessa ennakkomyynti on alkanut kesäkuussa, ja se lähtenyt hyvin käyntiin. Ensimmäiset piristetyt Capturit ovat jo saapuneet katukuvaamme.

Ulkoiset muutokset ovat vähäisiä. Kaksiväriyhdistelmiä on nyt yli 20.

Tekniikkaa

Moottori: R4, bensiini, turbo, iskutilavuus 1 197 cm3, teho 87 kW (118 hv)/5 000 r/min, vääntömomentti 205 Nm/2 000 r/min

Voimansiirto: etuveto, vaihteisto A6

Mitat ja massat: pituus 4,122 m, leveys 1,778 m, korkeus 1,566 m, akseliväli 2,606 m, omamassa 1277 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 192 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 10,6 s; yhdistetty EU-kulutus 5,5 l/100 km, CO2-päästö 125 g/km

Hinta: 24 990 €

Autoetu: vapaa 555 €/kk, käyttö 405 €/kk