HYVÄÄ

• jousitus

• kikkailemattomuus


HUONOA

• ajoasento

• pikalatausta ei saatavilla


Ajan henki pyrkii vähentämään dieselmoottorisia autoja kaupunkien keskustoista. Hyötykäyttöön ei kuitenkaan ole tarjolla montaa korvaavaa vaihtoehtoa.

Renault on vastannut kysyntään jo vuodesta 2011 alkaen Kangoo Z.E. -sähköpakettiautolla, koska uskoo erityisesti kuriirien siirtyvän pienempään, paikallisesti päästöttömään kalustoon.

Akku on kuormatilan alla, moottori ja muu sähkötekniikka etupyörien välissä. Latausliitäntä on keulassa Renault-logon alla.

Nyt auto on teknisesti päivitetty, ja isompi akku antaa sata kilometriä lisää toimintamatkaa. Samalla Kangoo Z.E. pääsee myös Suomen tuontiohjelmaan.

Toimintamatka ei edelleenkään ole huima: 270 km NEDC-testisyklin mukaan. Renault ilmoittaa todelliseksi kantamaksi 200 km, mikä tuntui koeajolla pitävän hyvin paikkaansa. Talvisiin olosuhteisiin uskalletaan luvata 120 kilometrin todellinen kantama. Useimpiin taajaman jakelulenkkeihin tämäkin riittänee.

Ohjaamo on kikkailematon. Pinnat ovat helposti puhtaana pidettävää muovia.

Uusittu 33 kilowattitunnin akku sisältää samaa tekniikkaa kuin uusitussa Zoessa. Se latautuu auton omaa 7 kilowatin laturilla nopeimmillaan kuudessa tunnissa, ja tunnissa saa 35 kilometriä lisää ajomatkaa. Pikalatausta ei saa edes lisävarusteena, mikä tuntuu erikoiselta. Renault ei usko asiakkaidensa sitä tarvitsevan.

Akun varaustason mittari on harvinaisen selkeä. Tehomittari sen sijaan tuntui turhalta.

Kauas asennettuun kosketusnäyttöön on vaikea ylettää.

Kangoolla Ajaminen on helppoa ja kulku pakettiautomaisen jämäkkää. Ohjaus on keskialueella tahmeahko, mutta toimii muutoin hyvin. Alusta on hiljainen ja toimi hienosti ainakin koeajoauton 250 kilogramman kuormalla. Jarruissa on sähköautoksi hyvä tuntuma.

Kohtuullinen 10,7 metrin kääntöympyrä on eduksi kaupunkiajossa, mutta risuja tulee paksuista A-pilareista.

Sähkötekniikka riittää täyttämään normaalin moottoritilan. Sähkömoottori on käytännössä sama kuin Zoessa.

Vaikka auton luonteeseen kuuluukin rauhallinen ajotapa, 44-kilowattinen moottori herättää huvitusta tehottomuudellaan ja 22,6 sekunnin kiihtyvyydellään nollasta sataan. Kaupunkiajossa teho riittää hyvin, mutta maantiellä ohittamista tuskin kannattaa edes harkita.

Sisätilat ovat pelkistetyt ja suunniteltu käytettävyys edellä. Pinnat ovat muoviset mutta tarkoituksenmukaiset.

Ajoasento saa yli 180-senttiseltä kuljettajalta moitteita. Ohjauspyörä jää penkin etureunan tasalle ja polkimet siten lähelle, mikä tekee asennosta hankalan. Toisaalta jakelukäytössä näin varmistetaan helppo kulku autoon.

A-pilarit ovat paksut ja peilit isot.

Pohjoisen oloja ajatellen merkittävä uudistus on vakiovarusteinen ilmalämpöpumppu, joka säästää kylmällä säällä ajomatkassa mitattuna 10–15 prosenttia energiaa tavanomaiseen sähkövastukseen verrattuna. Lisäksi pohjolan malleissa on polttoainetoiminen lisälämmitin. Toimintamatka kasvaa, kun energiaa ei kulu lämmitykseen, mutta ratkaisu tuntuu ristiriitaiselta.

Polttoaineluukku on sähköautoissa harvemmin nähty varuste. Kangoossa sitä käytetään lämmitykseen.

Kangoo Z.E:n mobiilisovellusten avulla voi löytää latauspisteet, tarkkailla akun varaustilannetta tai ohjelmoida esilämmityksen tai -jäähdytyksen.

Perusmallin hinnat alkavat runsaasta 32 000 eurosta. Tuhannen euron satsauksella saa 38 senttiä pidemmän Maxi-mallin, jossa on neljän kuutiometrin tavaratila, eli kuution verran perusmallia enemmän.

Kangoo Z.E. on tervetullut myös Suomeen. Erityisesti kaupungissa toimivien yritysten tarpeisiin Renault sopii hienosti, mutta taajaman ulkopuolelle kannattaa toistaiseksi harkita perinteisempää vaihtoehtoa.

Normaalimallissa tavaratilaa on kolme kuutiota, pidemmässä Maxi-versiossa neljä.

Katon takareunaan saa kattoluukun, josta voi pujottaa ulos vaikkapa tikkaat, jos kuormatila jää pieneksi.

TEKNIIKKAA

Moottori: 3-vaiheinen vierasmagnetoitu tahtimoottori edessä poikittain, teho 44 kW (60 hv)/1 870–12 000 r/min, vääntömomentti 225 Nm/0-1 870 r/min
Voimansiirto: etuveto, ei vaihteistoa, vetopyörästön välityssuhde 9,32
Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 33 kWh, jännite 400 V, paino 255 kg
Latausaika tyhjästä täyteen: 230 V/10 A: n. 17 h, 7,4 kW:n teholla n. 6 h
Alusta: edessä joustintuet, poikittaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut, sähkömekaaninen ohjaustehostin
Mitat ja massat: Pituus 4,284 m, leveys 1,829 m, korkeus 1,805 m, akseliväli 2,697 m, raideleveys edessä 1,521 m ja takana 1,534 m; tavaratilan mitat (p x l x k) 1,476 x 1,219 x 1,129; omamassa 1 426 kg, kokonaismassa 2 126 kg, perävaunumassa 322/374 kg; rengaskoko 195/65 R15
Suoritusarvot: Huippunopeus 130 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 22,6 s; EU-kulutus 152 Wh/km, toimintamatka (NEDC) 270 km
Käyttövoimavero: 72,27 €/v
Hinta: vahvistamatta