Koleos on vanhastaan tuttu mallinimi, mutta varsinkin Suomessa tuo Renaultin vuonna 2000 esitelty katumaasturi jäi harvinaisuudeksi.

Uusi Koleos on jakaa tyylikkään muotoilunsa lisäksi myös perusrakenteensa Renaultin muiden isojen autojen eli Talismanin ja Espacen, kanssa. Samalle pohjalle on tehty myös Nissan Qashqai ja X-Trail.

Koleos on pätevän oloinen ylemmän keskiluokan katumaasturi. Sen pahimpien kilpailijoiden on syytä pitää varansa.

Pituutta Koleosilla on 4,67, korkeutta 1,68 ja leveyttä 1,84 metriä. Maastokelpoisuutta lisää korkea 210 millimetrin maavara, joka koeajon aikana todettiin riittoisaksi.

Saatavilla on kaksi moottoriversiota, vetotapaa, vaihteistoa ja varustetasoa. Polttoaineena on aina diesel. Tehokkaamman 2,0-litraisen 130 kilowattia tuottavan moottorin yhteyteen saa nelivedon ja korkeamman Intens-varustelun. Vaihteistona on portaaton X-Tronic-automaatti.

Pienempi 1,6-litrainen tuottaa 96 kW. Sen saa vain etuvetoisena kuusivaihteisena manuaalina ja Zen-varustetasolla.

Sisätilat ovat todella väljät sekä edessä että varsinkin takaistuimella. Seitsenpaikkaisena Koleosta ei ole tarjolla.

Matkantekoon Koleos soveltuu myös ajo-ominaisuuksiltaan. Leppoisuuden ja sopivan pehmeyden havaitsee heti, ohjaustunnosta alustan toimintaan.

Etuvetoinen 130 kW -tehoversio automaattivaihteistolla lähtee liikkeelle tyylikkäästi. Moottoritielle kiihdytys vaatii määrätietoisen kaasun painalluksen, sillä auto tuntuu hieman puhdittomalta. Kun haluttu nopeus on saavutettu, voi asettaa vakionopeudensäätimen päälle ja nauttia matkasta.

Suuntavakaus vakuuttaa, eivätkä urat hermostuta. Hiljaisuus ja mukavuus tekevät moottoritieajosta jopa rentouttavaa.

Vaihteisto toimii maantiellä moitteetta, mutta kaupungilla se hieman viipyilee. Käsivaihteisto toimii hyvin pienemmän moottorin yhteydessä. Tunnokas kytkin tekee kaupunkiajosta helppoa, ja suorituskyky tuntuu maantielläkin suhteessa paremmalta kuin isommalla moottorilla ja automaatilla.

Nelivedon toimivuutta kokeilimme maastoradalla, jossa Koleos pärjäsi mallikkaasti. Järjestelmä tuttu muista Renault-Nissan-tuotteista, sillä se on käytössä esimerkiksi Nissan X-Trailissä.

Uusittu Koleos on pätevän oloinen ylemmän keskiluokan katumaasturi. Sen pahimpien kilpailijoiden on syytä pitää varansa, sillä Koleos on onnistunut paketoimaan tyylin ja mukavuuden kilpailukykyiseen hintaan.

Ajettua-artikkeli julkaistaan 23.8. ilmestyvässä TM:n numerossa 15/17.