HYVÄÄ

• puoli kaistaa riittää

• helppo pysäköidä


HUONOA

• kova jousitus

• jäykkä jarrupoljin


Twizy on kahden hengen ajoneuvo, jonka käyttövoima on sähkö. Twizy 80 luokitellaan L7e-luokan nelipyöräksi, jolloin huipputeho saa olla enintään 15 kilowattia ja nopeus enintään 130 km/h.

Renault on itse vetänyt rajat vähän matalammalle, ja huippunopeus ilmoitetaan jo mallinimessä. Tarjolla on myös mopoautoversio, jonka mallinimi on Twizy 45.

Ohjauspyörä on suoraan Renaultin henkilöautoista. Ajosuunta valitaan napeista ratin vasemmalta puolelta.

Twizyssä on tilaa kahdelle matkustajalle, peräkkäin. Cargo-versiossa takaistuimen paikalle tulee yli 500-litrainen tavaratila.

Käytännön suorituskyky on riittävä.

Parasta Twizyssä on pieni koko, jos sille on käyttöä. Laitteella on helppo vetää jonon ohi 1,5-kaistaisilla yksisuuntaisilla kaduilla, ja pysäköinti onnistuu tosi pieneen ruutuun. Pituus on alle 2,4 metriä ja kääntöympyrän halkaisija vajaat seitsemän.

Saksiovi tuo Twizyyn urheilullista tunnelmaa. Sivuikkunat ovat lisävaruste, mutta niilläkään Twizy ei muutu vesitiiviiksi.

Pienille tavaroille on yksi lukollinen ja yksi lukoton lokero. Isoille tavaroille ei ole luonnollista säilytyspaikkaa.

Ajettavuus on suuremmissa nopeuksissa yllättävän hyvää, joskin tehostamatonta ohjausta joutuu välillä kääntämään voimalla. Painopiste on matalalla, ja kallistuksenvaimentimet vaikuttavat jäykiltä.

Mutta taajamanopeuksissa jousitus tuntuu tosi kovalta, ja lyhyt akseliväli korostaa ongelmaa. Helsingin nupukivikaduilla Twizy täristää ja nyökkii, ja kuljettaja pomppii ja vatkaa.

Lataaminen onnistuu vain verkkovirralla, ja latausjohto on kiinteä. 6,1 kilowattitunnin ajoakku latautuu tyhjästä täyteen noin kolmessa tunnissa.

Edessä ja takana on erillisjousitus. Molemmissa päissä käytetään joustintukia ja kolmiomaisia alatukivarsia.

Jarrupoljin on suurin käytännön riesa. Tehostamattomia jarruja pitää polkea aika kovaa paitsi hidastettaessa, myös paikallaan seistessä. Jos jarrua ei paina, siis kovaa, niin varoitusääni alkaa piipittää.

Pysäköitäessä on käytettävä käsijarrua.

 Twizylle on varmasti paikkansa Euroopan suurkaupungeissa. Se vie vähän tilaa ja on paikallisesti päästötön. Helsingissäkin Twizy sopisi ainakin ammattikäyttöön, mutta mieluummin vain kesäaikaan.

Vauhdissa sisällä on sama lämpötila kuin ulkona, eikä viima haittaa. Paikoillaan seisoessa sivutuuli puhaltaa suoraan sisään.

TEKNIIKKAA

Moottori ja ajoakku: 3-vaiheinen oikosulkumoottori; teho 13 kW (18 hv), vääntö 57 Nm; 6,1 kWh:n litiumioniakku
Voimansiirto: takaveto, ei vaihteistoa, vetopyörästön välityssuhde 9,23
Mitat ja massat: pituus 2,338 m, leveys 1,237 m, korkeus 1,454 m; omamassa 474 kg, kokonaismassa 690 kg; rengaskoko edessä 125/80 R13 ja takana 145/80 R13
Suoritusarvot: huippunopeus 80 km/h, ilmoitettu toimintamatka 100 km
Hinta: 13 990 €