Hyvää

  • laatu, materiaalit, viimeistely
  • äänieristys
  • mukavuus maantiellä ja kyvyt maastossa

Huonoa

  • hinta
    takapenkin keskipaikka

Vuoden 2013 alussa Rolls-Roycen hallitus näytti vihreää valoa katumaasturin lisäämiselle mallistoon. Suunnittelussa ei pidetty kiirettä, sillä tavoitteena oli tehdä kerralla valmis tuote, joka jättää kaiken siihen mennessä esitellyn varjoonsa.

Projektia ei pidetty piilossa, vaan kolme vuotta sitten Rolls-Royce ilmoitti virallisesti lähtevänsä ylellisten katumaasturien markkinoille. Omat asiakkaat haluttiin rauhoittaa, etteivät he epähuomiossa lähtisi ostamaan kilpailijoiden tuotteita. Suurimpana syynä Cullinanin syntyy olivat nimenomaan Rolls-Roycen omistajat, jotka toivoivat katumaasturivillityksen kasvaessa saavansa sellaisen tutulta valmistajalta.

Nimensä Rolls-Roycen katumaasturi sai maailman suurimmalta timantilta, jonka osat koristavat Iso-Britannian hallitsijan kruunua ja valtikkaa. Maailman hienoin ja suurin olivat myös määrittelemässä Cullinanin kehitystä.

Yksi suurimmista haasteista oli auton muotoilu. Henkilökohtaisesti pidin autoa kuvien perusteella vähän kolhona, mutta luonnossa Cullinan on yllättävän tyylikkään näköinen.

Perusrakenteena on sama Architecture of Luxury, joka esiteltiin vuosi sitten uudessa Phantomissa. Kohtuullisen kevyt ja erittäin luja rakenne luo hyvän pohjan niin mukavuudelle kuin hyvälle ajettavuudelle. Jälkimmäisessä ei haluttu tehdä kompromisseja, vaan Rolls-Roycen katumaasturin piti olla mainio ajettava ja erittäin mukava niin kaupungissa, maantiellä kuin maastossa.

Mission accomplished eli tehtävä suoritettu. Parhaimmillaan Cullinan on maantiellä. Sillä voisi lähteä milloin ajamaan Suomesta Espanjan aurinkorannikolle tai Yhdysvaltojen halki. Matka taittuu lähes äänettömässä matkustamossa miellyttävästi, kun edes 22-tuumaisista renkaista ei kantaudu jyrinää sisälle. Yli sadan kilon äänieristys pitää melun ulkopuolella.

Tien muuttuessa mutkaisemmaksi keulamerkki on helppo tähdätä valittuun suuntaan. Cullinan ei kallistele liikaa ja sillä voi ajaa kaarteisiin yllättävän suurella nopeudella, joskaan tuollainen ajotapa ei ole autolle luonteva. Kaupungissakin meno on mukavaa, mutta korin ulottuvuudet on hyvä pitää mielessä.

Asvaltoidulta tieltä voi kääntyä kärrypoluille ja, taival jatkuu edelleen ilmajousituksen ansiosta mukavasti. Vaivattomuus on Rolls-Roycen korostama sana. Sen takia kuljettajalla on ainoastaan yksi off-road-kytkin. Ilmajousitus nostaa korin korkeammalle ja elektroniikka valitsee sopivan toiminnan sen mukaan, ajetaanko lumella, nurmella vai upottavassa hiekassa. Puolen metrin syvyiset joet Cullinan ylittää kepeästi, vaikkei sitä koeajolla kokeiltukaan.

Sen sijaan 6,75-litraisen 420 kilowattia ja 850 Nm kehittävän moottorin voimavaroja kaivettiin pari kertaa esiin. Rolls-Roycen tyyliin kiihtyvyys on eleetöntä, ei missään tapauksessa Lamborghini Uruksen tapaan räjähtävää. Mutta kun kaasupoljinta painaa, maisema alkaa vaihtua todella nopeasti. Automaattivaihteiston toimintaa on lähes mahdoton huomata edes nopeissa kiihdytyksissä. Rauhallisemmassa ajossa vaihteiden vaihtumista ei noteeraa lainkaan.

Cullinanista löytää koko ajan uusia piirteitä, varusteita ja ominaisuuksia. Edessä on tietenkin aivan mahtavat oltava, minkä lisäksi takana matkustaa niin sanotusti herroiksi. Vakiona Cullinanissa on kolmelle tarkoitettu penkki, joka on mukava kahdelle. Keskipaikka on kovempi, eikä pääntila riitä pitkälle matkustajalle. Siihen on osasyynä ainakin aluksi vakiovarusteisiin kuuluva panoraamakatto.

Kaiken kaikkiaan Cullinanissa on runsaasti tilaa, mutta korin ulkomittoihin nähden sitä voisi olla enemmänkin. Toisaalta esimerkiksi etuistuimet ovat niin jyhkeät, ettei sellaisia voisi pienempään autoon edes asentaa.

Rolls-Royce Cullinan voisi olla monen unelma ja suurimmalla osalla se jääkin unelmaksi. Syitä on kolme. Ensinnäkin veroton hinta ilman lisävarusteita on 265 000 euroa. Jokainen haluaa kuitenkin tehdä Cullinanista persoonallisen, jolloin hinta nousee vaivattomasti yli 300 000 euron ja vielä korkeammalle. Meidän autoveromme lähes kaksinkertaistaa hinnan, sillä yhdistetty kulutus on omistusintoa rajoittava viisitoista litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 341 g/km.

Kolmas syy Cullinanin jäämiseen unelmaksi on sen saatavuus. Vaikka yksikään asiakas ei ole vielä päässyt tutustumaan autoon, sillä on jo nyt vuoden toimitusaika.