Volkswagen-konsernin ensimmäinen jäsen pikkukatumaasturien luokkaan on Seat Arona. Ibizan ja VW Polon käyttämälle perusrakenteelle tehty auto on kahdeksan senttimetriä pidempi ja kymmenen korkeampi kuin Ibiza.

Sisätiloissa tämä tarkoittaa sitä, että pystymmän istuma-asennon myötä matkustamossa on vähän väljempää.

Koeajoimme 1,0 TSI:n 85-kilowattisen version automaattivaihteisena sekä huippumallin, aina FR-varusteisen 1,5 TSI:n, jossa on sylinterien lepuutus ja 110 kW. Sen saa toistaiseksi vain käsivaihteisena.

Nelivetoa ei ole tarjolla eikä sitä ole myöskään suunnitteilla, sillä etuveto riittää useimmille tässä luokassa.

Jo litrainen moottori vie Aronaa reippaasti. Dsg-automaatti toimii erinomaisesti, kunhan ei hätäile lähdöissä ja suunnanvaihdoissa. Kolmisylinterisen äänessä on jopa sopiva annos urheilullisuutta.

Urheilullisuus ulottuu myös suorituskykyyn 1,5 TSI:ssä, jonka kiihtyvyydeksi 0-100 km/h ilmoitetaan 8,0 sekuntia.

Aronan ajettavuus on tasokasta. Oikeastaan ainoa miinus tulee turhan täristävästä jousituksesta taajamanopeuksissa. Osasyy siihen on koeajoautojen näyttävä 215/45 R18 -rengastus.

Myös rengasmelu vaikuttaa melko kovalta.

Varustetasot ovat samat kuin Ibizassa eli Reference, Style, FR ja Xcellence. Näistä FR tulee Suomeen hieman myöhemmin, samoin dieselmoottorit.

Nykyään paljon korostetut personointimahdollisuudet tarkoittavat Aronassa 68 eri väriyhdistelmää, sillä kattoon on tarjolla kolme kontrastiväriä.

Seat Arona on hyvä paketti. Siinä on riittävästi tilaa ja ryhtiä kompakteissa ulkomitoissa sekä konsernin viimeisin pikkuautotekniikka. Hinnat alkavat 18 998 eurosta ja autot ovat liikkeissä marraskuussa.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 18.10. ilmestyvässä TM:n numerossa 19/17.