HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • kompakti kokonaisuus

HUONOA

  • ei kaista-avustimia

  • kovahko jousitus

Keväällä esitelty Seat Ibiza sai ensimmäisenä käyttöönsä konsernin tähän kokoluokkaan suunnitellun MQB A0 -perusrakenteen, ja loppukesästä vuorossa oli vastaava uuden sukupolven Volkswagen Polo.

Samaa pohjaa käyttävä Arona on kahdeksan senttiä Ibizaa pidempi, mutta suurin ero on korkeudessa, sillä katto on kymmenen senttiä ylempänä. Sisätiloissa tämä tarkoittaa sitä, että pystymmän istuma-asennon myötä matkustamossa on vähän väljempää.

Seatin ohjaamoon on helppo sopeutua. Kaikki on paikallaan ja toimii kevyesti. Kosketusnäytön koko on perusmallissa viisi tuumaa. Kuvan kahdeksantuumainen on vakiona FR- ja Xcellence-tasoissa.

Koeajoimme sekä 1,0 TSI:n 85-kilowattisen automaattivaihteisen version että huippumallin, ainoastaan FR-varusteisena löytyvän 1,5 TSI:n, jossa on sylinterien lepuutus ja 110 kilowattia.

Yksilitrainen moottori vie Aronaa riittävän reippaasti. Kaksoiskytkinautomaatti toimii erinomaisesti, kunhan ei hätäile lähdöissä ja suunnanvaihdoissa. Kolmisylinterisen äänessä on jopa sopiva annos urheilullisuutta.

Urheilullisuus ulottuu 1,5 TSI:ssä suorituskykyynkin, sillä kiihtyvyydeksi ilmoitetaan 8,0 sekuntia sataseen. Se edellyttää näppärää kättä, sillä automaattivaihteistoa ei 1,5:n kanssa saa, toistaiseksi.

Takamatkustajilla ei ole juuri enempää polvitilaa kuin Ibizassa, mutta sekin on ulkomittoihin nähden hyvä suoritus.

Nelivetoa ei ole tarjolla eikä sitä ole myöskään suunnitteilla.

Etuvetoisuus on yleinen trendi tässä luokassa, sillä hinta ja paino kasvaisivat nelivedon myötä liikaa. Kysyntä on niukkaa, ja Seatissa perusrakenne vaatisi isohkoja muutoksia. Edes kehittyneempiä luistonhallintamenetelmiä ei ole luvassa ennen kuin sellaiselle mahdollisesti ilmenee kysyntää.

Sen sijaan maakaasukäyttöinen versio 1,0 TGI liittyy ensi vuonna ohjelmaan.

Aronan ajettavuus on tasokasta. Oikeastaan ainoa miinus tulee turhan täristävästä jousituksesta taajamanopeuksissa. Osasyynä siihen on koeajoautojen näyttävä 215/45 R18 -rengastus.

Samasta syystä rengasmelua vaikuttaa olevan karkealla asfaltilla huomattavasti. Vaikka rengasmelu rengaskokoa muuttamalla pienenisikin, jäljelle jää moottorin ääni, joka kuuluu melko selvästi myös maantieajossa.

Tavaratilaksi kerrotaan tasan 400 litraa, kun välipohja on ala-asennossaan. Maakaasuversiossa lattia on yläasennon tasalla.

Varustetasot ovat samat kuin Ibizassa eli Reference, Style, FR ja Xcellence. Näistä FR tulee Suomeen hieman myöhemmin, samoin dieselmoottorit. Ajoavustinjärjestelmät vastaavat Ibizaa, eli valikoima on runsas, muttei sisällä kaistavahtia edes lisävarusteena.

Lisävarusteet on pääosin yhdistetty järkeviksi paketeiksi, joten sopivan auton rakentaminen ei kuluta hermoja.

Nykyään paljon korostetut personointimahdollisuudet tarkoittavat Aronassa 68 eri väriyhdistelmää, sillä muiden värivaihtoehtojen lisäksi kattoon on tarjolla kolme lisäväriä.

Seat Arona on hyvä paketti. Siihen tiivistyvät tämän autoluokan edut: riittävästi tilaa ja ryhtiä kompakteissa ulkomitoissa. Lisäksi Arona sisältää konsernin viimeisimmän pikkuautotekniikan. Hinnat alkavat 18 998 eurosta ja autot ovat liikkeissä marraskuussa.

TEKNIIKKAA 1,0 TSI 95 1,0 TSI 115 1,5 TSI
Moottori R3, bensiini, turbo R3, bensiini, turbo R3, bensiini, turbo R4, bensiini, turbo
Iskutilavuus (cm3) 999 1 498
Teho (kW (hv)/r/min) 70 (95)/5 000 85 (115)/5 000 110 (150)/5 000
Vääntömomentti (Nm/r/min) 175/2 000-3 500 200/2 000-3 500 250/1 500-3 500
Voimansiirto
Vetotapa etuveto etuveto etuveto etuveto
Vaihteisto M5 M6 A7 M6
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,138 x 1,780 x 1,552
Akseliväli ja raideleveys (e/t) (m) 2,566 x 1,503/1,486
Omamassa (kg) 1 165 1 187 1 210 1 222
Perävaunumasssat (kg) 540/800 540/800 ei ilm.
Rengaskoko 205/60 R16, 205/55 R17 tai 215/45 R18 205/60 R16, 205/55 R17 tai 215/45 R18 205/60 R16, 205/55 R17 tai 215/45 R18 205/55 R17
Suoritusarvot
Huippunopeus (km/h) 173 182 182 205
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 11,4 9,8 10,0 8,0
Yhd. EU-kulutus (l/100 km) 4,9 4,9 5,0 5,1
CO2-päästö (g/km) 111 113 113 118
HINTA (€) Refence  18988 vahvistamatta
 Style  20387 20 955 22 970 vahvistamatta
 Xcellence  22343 23 030 24 997 vahvistamatta