HYVÄÄ

  • mukavuus

  • monipuolisuus

HUONOA

  • eroaa hyvin vähän perusmallista

  • kaukovalojen kapeus

Kodiaq Scout on tilava ja kelistä viis veisaava monikäyttöauto. Se voi olla edullinen, muttei halpa.

Scout viittaa maasto-ominaisuuksiin ja kaikki tällä lisänimellä olevat Kodiaqit ovat nelivetoisia yhdistettynä kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon. Moottoreista kaksi, 1,4 ja 2,0 TSI, ovat bensiinikäyttöisiä, ja kaksilitraisen dieselin tehovaihtoehdot ovat 110 ja 140 kW. Hinnat osuvat 49 473 ja 53 854 euron väliin.

Scoutin tekee perusmallia maastokelpoisemmaksi vakiovarusteinen huonontien paketti. Siihen kuuluvat alustasuojat moottorin ja vaihteiston sekä jarru- ja polttoainelinjojen alla. Neliveto on toteutettu elektronisesti ohjatulla monilevykytkimellä.

Ajoltaan kyseessä on todella mukava auto. Ajotilavalikon Eco-, Normal-, Sport- ja Snow-säädöt muuttavat autoa sopivasti nimensä mukaisesti. Näiden lisäksi vaihteenvalitsimen takana on Offroad-painike, joka on tarkoitettu maastoajoon.

Seitsenpaikkaisen Kodiaqin keskirivin selkänojissa on kallistussäätö.

Mukavuuspääntuki on kolmiosainen ja reunoista voi kääntää sivutuet tukemaan väsynyttä päätä.

Maantiellä ohjaus toimii sopivan kevyesti tunnokkuutta hävittämättä. Ajotilavalinta vaikuttaa myös jousituksen jäykkyyteen, jos valitsee lisävarusteena mukautuvan alustansäädön. Mikä miellyttävintä, kitkarenkailla melutaso on erittäin alhainen.

Tuulilasinlämmitys on toteutettu läpinäkyvällä kalvolla eikä langoilla. Avustinjärjestelmät ovat ajan tasalla. Samoin viihde-elektroniikka, jonka kirkas 9,2 tuuman keskinäyttö on hienon näköinen ja toimii herkästi.

Yksityiskohdilla syntyy ratkaisevia eroja, ja Škoda Kodiaqiin voi tilata loistavan varusteen. Se on Sleep-unipaketti, johon sisältyvät tummennetut takalasit, takasivuikkunoiden verhot, mukavuuspääntuet takaistuimen reunapaikoilla ja kaksi torkkupeittoa. Veroton hinta paketille on Scoutissa 80 euroa.

Pramein versio Kodiaqista on makoisa. Hinta tai äärimmäinen suorituskyky ovat joillekin kynnyksenä, mutta mikä on yhtä hyvä vaihtoehto? Tosin Scoutin tuoma lisäarvo perusversioon on merkityksettömän pieni. Kattava koeajo Kodiaqista ilmestyi numerossa 5/17.

Tekniikkaa

Moottori: R4, diesel, turbo; iskutilavuus: 1 968 cm3, teho: 140 kW (190 hv)/3 500–4 000 r/min, vääntömomentti: 400 Nm/1 750–3 250 r/min
Voimansiirto: neliveto, 
vaihteisto A7
Mitat: pituus 4,707 m, leveys 1,882 m, korkeus 1,676 m, akseliväli 2,791 m; omamassa 1 752 kg, rengaskoko 235/50 R19

Suoritusarvot: huippunopeus 210 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s, kulutus (yhd.) 5,7 l/100km, CO2-päästö 151 g/km

Hinta: 53 854 €, koeauto 65 612 €

Käyttövoimavero: 481,80 €/v

Autoetu: vapaa 955 €/kk, käyttö 805 €/kk