HYVÄÄ

• ajettavuus

• varustelutaso


HUONOA

• keinoäänen suuntaus


Uudistunut Octavia-mallisto täydentyy RS-mallilla sekä liftbackin että farmarin osalta. Keulan leveämpi uusi ilme sopii urheiluasuun mainiosti. Mukautuvat ledivalot tuovat ilmeeseen reippautta, ja 15 millin madallus tekee olemuksesta kompaktimman.

Bensiinimoottorin tehot ovat nousseet 169 kilowattiin. Siinäkin on jo paljon, mutta vastaavasta moottorissa tulee myös tehokkaampi 245 RS -malli, jonka kilowattilukemat ovat 180. Moottorin jatkeena on kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, mutta vaihteiston saa myös manuaalisena.

Mittaristo on semisporttinen, niin kuin koko autokin. Etenkin Suomessa RS on ennen kaikkea sporttinen työsuhde-perheauto.

Mustan puhuva sisustus on urheilullinen. Alcantara-istuimet antavat keskikokoiselle mainion tuen, mutta istuin jää alimmillaankin vähän liian ylös. Muutoin istuimissa viihtyy myös pidemmillä matkoilla.

Automaattivaihteisto vaihtaa huomaamattomasti, mutta moottorin ääni paljastaa kaiken. Moottorin ääni on jo matalilla kierroksilla urheilullinen.

Ääntä tehostetaan rintapeltiin ruuvatulla sähkömekaanisella äänilähteellä, joka vaikuttaa tuulilasin kautta, joten ääni tuntuu tulevan enemmän edestä kuin pakoputkien suunnasta.

RS:n bensiinikäyttöinen ”perusmoottori” on nyt 169-kilowattinen, ja kiireisempään tarpeeseen voi valita 180-kilowattisen.

Rintapellin edessä oleva sähkölaite värisyttää koria tuulilasin alareunasta. Tuulilasi tuo äänen ohjaamoon rumpumaisena murinana, joka jakaa mielipiteitä.

Ohjaus on selvästi jäykempi kuin perus-Octaviassa, mutta se toimii mainiosti tiukemman jousituksen kanssa. Tasauspyörästön lukkona toimii sähköhydraulinen monilevykytkin, joten kun kaasun polkaisee pohjaan, keula ohjautuu ohjautuu kertaheitolla sisämutkan suuntaan. Kesäkelissä nelivetoa ei siis kaipaa.

RS:n urheiluhenkisyys ei käytännöllisyyttä heikennä. Auto hurmaa sporttisuudellaan kenet vaan, ja sillä voi viedä äitiä sunnuntaiajelulle. Varustetaso on kattava, ja sen voi räätälöidä mieleisekseen niin urheilullisesti kuin käytännöllisestikin.

Sivulta RS-Octavian tunnistaa punaisista jarrusatuloista.

RS:n bensiinimoottorin erottaa dieselistä siitä, että pakoputken päitä todellakin on kaksi. Dieselissäkin on kromikehykset molemmilla puolilla.

TEKNIIKKAA

Moottori: R4, bensiini, turbo; iskutilavuus 1 968 cm3, teho 169 kW (230 hv)/4 700–6 200 r/min, vääntömomentti 350 Nm/1 500–4 600 r/min
Voimansiirto: etuveto, vaihteisto A6
Mitat ja massat: Pituus 4,689 m, leveys 1,814 m, korkeus 1,448 m, akseliväli 2,680 m; omamassa 1 440 kg
Suoritusarvot: huippunopeus 249 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s, yhd. EU-kulutus 6,6 l/100 km, CO2-päästö 149 g/km
Hinta: 36 369 € (vapaa autoetu 745 €)