HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • moottori

HUONOA

  • etujousituksen paukkuminen sutiessa

Octavia RS 245 on tehokkain RS-malli kautta aikojen. Se on RS 230:n tapaan tarjolla molempina korimalleina. Auto on aina etuveto, mutta vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG.

Uudet lediajovalot ovat aikaisempien ksenonien tasoa.

Moottori vetää hienosti ja automaatti toimii hyvin. Etutasauspyörästössä lukkona toimii elektronisesti ohjattu monilevykytkin. Sen ansiosta vetopito kaarteissa on erinomainen.

Moottoritila on kuin mistä tahansa Škodasta. Sporttisen oloisia lisävarusteita ei näy.

Keskinäyttöön saa halutessaan turbon ahtopaine- ja kiihtyvyysmittarin sekä tiedon moottorin tuottamasta tehosta.

Ainoa paha miinus on, että kostealla pinnalla liikkeellelähdöissä vähänkin reippaampi kaasupolkimen painallus johtaa etujousituksen paukkumiseen, etenkin jos luistonesto on pois päältä.

Ulkoa RS-versio on koristeltu monin yksityiskohdin. Näyttävät 19-tuumaiset pyörät toimivat yllättävän mukavasti. Auto ei ole uraherkkä, ja meluakin on kohtuullisesti.

Ohjaus on tarkka ja nopea. Auto reagoi nopeasti ja tarkasti ohjausliikkeisiin, joten ajaminen on hauskaa.

Škoda Octavia RS 245 on hauska ja ripeä peli. Ja silti se on vielä järkevä kompromissi urheilullisuuden ja käytännöllisyyden välillä.


Keväisen kasvojenkohotuksen yhteydessä ajovalot siirtyivät leditekniikkaan. Lähivalot on toteutettu linssein, kuten aikaisemmin ksenoneissa, mutta nyt kaukovaloille on niiden vieressä oma heijastin. Käännöksissä valokeila levenee kahdessa vaiheessa. Ledisumuvalot toimivat puolittain myös kulmavaloina alle 40 km/h:n nopeuksissa, ja niiden lisäksi lähivalolinssin vieressä on eri kriteerein syttyvät staattiset kaarrevalot. Lähivalot ovat mittaustemme mukaan saman tehoiset kuin ksenonit, mutta valo on valkoisempaa. Keilassa on kiitettävästi leveyttä ja ”hirvipiikki” eli kantama oikealla pientareella riittää pitkälle. Kaukovaloista tulee tielle paremmin valoa kuin aiemmissa ksenoneissa, mutta vieläkään Octavian kaukovalot eivät ole riittävän tehokkaat. Referenssikin on vain 20. Kaukovalot on varustettu ”vain” vaihtoautomatiikalla, joka kytkee pitkät vasta mittarinopeuden ylittäessä 60 km/h. Pitkien käsikäyttö kesken automatiikan on kuitenkin sujuvaa, jos automatiikan toiminta ei miellytä tai se hölmöilee liikaa.

Tekniikkaa

Moottori: R4, bensiini, turbo, iskutilavuus 1 984 cm3, teho 180 kW (245 hv)/5 000–6 700 r/min, vääntö 370 Nm/1 600–4 300 r/min

Voimansiirto: etuveto, vaihteisto A7

Mitat ja massat: pituus 4,689 m, leveys 1,814 m, korkeus 1,448 m, akseliväli 2,680 m; omamassa 1 465 kg, rengaskoko 225/45 R19

Suoritusarvot: huippunopeus 250 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6, kulutus (yhd.) 6,4 l/100 km, CO2-päästö 146 g/km

Hinta: 40 129 €

Autoetu: käyttö 765 €/kk, vapaa 615 €/kk