Otetaan Volkswagen Passat. Venytetään sitä kymmenellä sentillä. Parannetaan äänieristystä ja varustetaan koko auto tavalla, johon ei ole huomauttamista. Asennetaan konepellin alle suorituskykyinen moottori ja keulalle Skodan etusäleikkö. Lopputuloksena on edustusluokan auto, jota tarjotaan lähinnä niille, jotka tekevät automatkansa takapenkillä. Lajissaan se on jopa kohtuullisen hintainen, mutta riittääkö imago?

VW-konserni (VW, Audi, Seat, Skoda ym.) on näyttänyt voimansa. Se on käyttänyt hyväkseen eri merkkiensä synergiaa ja luonut uuden, mielenkiintoisen Skoda Superbin. Autoa valmistetaan Tsekinmaalla täysin uusitussa tehtaassa, ja se tulee Suomeen syksyllä. Skoda Superb haastaa hinnallaan isot Volvot, Mersut ja Saabit sekä satuttaa varmasti myös samaan leiriin kuuluvan Audi A6:n myyntiä. Se tarjoaa edustavat puitteet liikkua ja loistavat takatilat, eikä hintaa voi moittia. Halvimpaan kaksilitraiseen malliin pitäisi päästä kiinni ehkä noin 33 000 eurolla, mikä varmasti saa kilpailijoiden puntit tutisemaan.

Suomessa on tällä hetkellä yksi Skoda Superb testaamassa markkinoita. Kyseinen koeauto edustaa malliston huippua. Siinä on 30-venttiilinen, 2,8 litran V6-moottori (142 kW/193 hv/6 000 r/min) ja sen varustelu on likimain täydellinen sisältäen mm. ilmastoinnin, navigaatiolaitteiston, nahkaverhoilun, peruutustutkan ja automaattivaihteiston, jossa on käsivalintamahdollisuus (Tiptronic).

Nyt koeajettu malli jää tietenkin melko harvinaiseksi. Myynnin painopiste kohdistuu varmasti pienimoottorisempiin autoihin, joita tullaan harkitsemaan myös yksityiskäyttöön. Moottorivalikoima onkin – ottaen huomioon auton koko- ja hintaluokan – yllättävän suuri. Tutustumisajossa olleen 2,8-litraisen V6-bensiinimoottorin lisäksi tarjolla on vapaasti hengittävä kaksilitrainen (85 kW) sekä 1,8-litrainen turbo (110 kW). Myös dieselit ovat näyttävästi esillä. Perusvaihtoehto on 1,9-litrainen (74 kW), seuraavaa teholuokkaa edustaa samankokoinen pumppusuutintekniikalla toteutettu moottori (96 kW) ja huipulta löytyy 2,5-litrainen V-kuutonen (114 kW).

Skoda Superb on valmistajansa askel sellaisille markkinoille, joilla se ei ole ollut yli puoleen vuosisataan. Ensitutustuminen jätti autosta enemmän kuin positiivisen mielikuvan. Mielenkiintoista tulee olemaan, mikä on vaikutelma sitten, kun alla on vähän vaatimattomampia malleja. Kyseessä on joka tapauksessa matalan profiilin edustusauto, joka soveltuu hyvin myös vaativaan yksityiskäyttöön. Sillä saattaa olla mielenkiintoiset mahdollisuudet Suomessa, jos ostajilta – päätöksentekijöiltä – löytyy riittävästi ennakkoluulottomuutta.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 12/02, s. 37)