HYVÄÄ

  • ohjaamo

  • maavara

HUONOA

  • moottorin teho

  • kaistavahti

Seikkailunhimoinen Subaru XV lähtee uusiin urotekoihin uudistuneella perusrakenteella. Sen nimi on Subaru Global, ja suunnittelun keskeisenä ajatuksena on ollut korin jäykistäminen ja sen myötä ajettavuuden parantaminen.

Kuljettajan ympärille on ripoteltu katkaisimia moneen paikkaan. Opettelu vie aikansa, mutta logiikka on olemassa. Esimerkiksi Eyesightin katkaisimet ovat katossa, koska itse laitekin on siellä.

Turvallisuuspuoltakin on kehitetty muun muassa suunnittelemalla kolarin törmäysenergian ohjausta paremmin.

Muotoilultaan XV on muuttunut selvästi, mutta mittojensa puolesta vain hieman. Ne ovat kasvaneet maltillisesti joka suuntaa. Sisätilat ovat väljentyneet ja tavaratila on kasvanut hieman.

Maavara on ennallaan.

Istuin on mukava ja tukee sopivasti. Kyynärpäille on hyvät lepuutuspaikat, ja edellismalliin nähden hartiatilaa on entistä enemmän.

Ohjaamon ilme on vakuuttava. Siinä on jykevyyttä, raikkaan oloista näyttötekniikkaa ja valikoissa suomen kieltä. Kovat muovipinnat hieman heikentävät laatuvaikutelmaa, mutta kokonaisuutena kokemus on positiivinen.

Varustevalikoima on riittävä halvimmassakin mallissa. Listalla on muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin ja Eyesight-automaattijarrutus. Stereokameraan perustuvan järjestelmän tehtävänä on estää törmäys tai lieventää sitä.

Pienempää lisänäyttöä käytetään ohjauspyörän katkaisimesta. Näytössä on suomenkieliset tekstit.

Navigointijärjestelmä on kalleimman Summit-varustetason erikoisuus.

Active-varustelua parempaan Ridge-varustetasoon kuuluu isompi kahdeksantuumainen kosketusnäyttö, kaukovaloautomatiikka, lämmitetty ohjauspyörä ja automaatti-ilmastointi. Huomionarvoista on, että ajovalot ovat tällä tasolla ledit.

Kalleimman Summit-varustetason saa vain isomman moottorin kanssa ja siihen sisältyy kaikki mitä tarjolla on, tärkeimpinä nahkaverhoilu ja navigointijärjestelmä.

Molemmat moottorit ovat bensiinikäyttöisiä boksereita. Pienempi on 1,6-litrainen ja suurempi kaksilitrainen. Vaihteisto on aina portaaton automaatti, ja Subaru-tyyliin voimaa välitetään kaikille pyörille, monilevykytkimen avulla.

Tavaratilan tilavuudeksi kerrotaan 385 litraa. Välipohjan alla on vielä styroksilokerikko, johon mahtuu pieni reppu.

Pääsimme kokeilemaan tehokkaampaa vaihtoehtoa, jolla liikkeellelähtö on helppoa ja sujuvaa. Vaihteistoon on ohjelmoitu virtuaalisia vaihteita, joilla tuetaan menemisen meininkiä kiihdytyksissä. Rauhallinen eteneminen on sujuvaa, mutta ylimääräistä voimareserviä ei valtavasti ole.

XV on korkea, muttei kallistele. Jousitus on melko kova, ja CO2-päästö korkea.

Jousitus on jämäkkä, hyvässä ja pahassa. Auto kallistelee mutkissa vain vähän, ja nopeaksi välitetty ohjaus innostaa ajamaan. Toisaalta kaikki tien epätasaisuudet välittyvät sisälle jatkuvana hytkymisenä.

Kaistavahti pilaa tunnelmaa vetelemällä ohjausta epämääräisesti, mutta sen saa onneksi pois päältä.

Maastossa XV:n ulkomittoja on helppo arvioida, ja reilu maavara on hyödyksi. XV etenee paikoissa, johon suurin osa kuljettajista ei uskalla tai halua mennä. Hitaassa maastomöyrinnässä tosin toivoisi luistavampaa vaihteistoa, koska nyt ryntäily hieman haittaa ajamista.

Muotoilun vankka olemus jatkuu ajo-ominaisuuksissa, ja maastossa muta roiskuu. Tässä autossa ei hirveästi jännitä kurjallakaan mökkitiellä. Subaru XV saapuu marraskuun lopulla Suomeen. Auton ennakkomyynti on jo käynnistynyt.

TEKNIIKKAA 1,6 2,0
MOOTTORI B4, bensiini B4, bensiini
Iskutilavuus (cm3) 1 600 1 995
Teho (kW(hv)/r/min) 84 (114)/6 200 115 (156)/6 000
Vääntömomentti (Nm/r/min) 150/3 600 196/4 000
VOIMANSIIRTO
Vetotapa neliveto
Vaihteisto CVT
MITAT
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,465 x 1,800 x 1,615
Akseliväli (m) 2,665
Rengaskoko 225/60 R 17 225/55 R 18
Omamassa (kg) 1 459 1 477
SUORITUSARVOT
Huippunopeus (km/h) 181 197
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 13,9 10,4
EU-kulutus (l/100 km) 7,9/5,6/6,4 8,7/5,8/6,9
(kaup./maantie/yhd.)
CO2-päästö (g/km) 145 155
HINTA (€) Base 30 872 Active 36 788
  Ridge 34 938 Ridge 38 000
Summit 42 711
Autoetu käyttö/vapaa (€/kk) 485-655/635-805

 

TEKNIIKKAA

Subaru XV 2,0i Lineartronic Ridge

Moottori: nelisylinterinen bensiinikäyttöinen vastaiskumoottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 1 995 cm3, teho 115 kW (156 hv)/6 000 r/min, vääntömomentti 196 Nm/4 000 r/min

Voimansiirto: neliveto, portaattomasti välitetty automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,465 m, leveys 1,800 m, korkeus 1,615 m, akseliväli 2,665 m, raideleveys edessä 1,550 m ja takana 1,555 m; omamassa 1 493 kg, kokonaismassa 1 940 kg, perävaunumassa 650/1 400 kg; rengaskoko 225/55 R18

Suoritusarvot: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhd.) 8,7/5,8/6,9 l/100 km, CO2-päästö 155 g/km

Hinta: 38 000 €

Autoedun verotusarvo: vapaa 735 €/kk, käyttö 585 €/kk