Viime vuoden lopulla kevyen uudistuksen kokenut Toyota Land Cruiser on rantautunut Suomeen. Merkittävimmät muutokset ovat auton keulassa. Puskuri, maski, ajovalot, konepelti ja lokasuojan levikkeet ovat uudistuneet.

Varsinkin paremmin varusteltujen versioiden sisusta on tyylikäs ja edustusautomainen nahkaverhoiluineen. Uutuutena nahkaverhoilun yhteydessä on tuuletus, jolloin helteellä ei tarvitse kärsiä hiostuneista istumalihaksista. Talvea ajatellen istuinlämmitys on jo pitkään ollut vakiovaruste, mutta nyt se on ulottunut takaistuimellekin.

Uudistuksessa sisustan ilme, kojelauta, keskikonsoli ja ohjauspyörä ovat vaihtuneet. Lisäksi autossa on vakiona – tai varustelusta riippuen siihen on saatavilla – lähes kaikki nykyiset kuljettajan avustin- ja turvallisuusjärjestelmät.

Mittaristo on perinteisen selkeä käsittäen suure nopeus- ja käyntinopeusmittarit, sekä pienemmät polttoaine- ja lämpömittarit. Kojelaudan näkymää hallitsee 8 tuuman näytöllä varustettu multimediajärjestelmä.

Perustekniikka on säilynyt entisellään. Auton nokalla on 2,8 litran nelisylinterinen dieselmoottori, jossa tehoa on 130 kW. Moottorin jatkona on kuusivaihteinen automaatti tai käsivalintainen vaihteisto.

Land Cruiser on edelleen oikea maastoauto, sillä siinä on alennusvaihde ja tasauspyörästössä mekaaniset lukot/luiston rajoitus niin keskellä kuin takana. Lisäksi autossa on perinteiseen tapaan erillinen runko. Näin kori on korkealla, minkä huomaa autoon noustaessa tai sieltä maahan laskeuduttaessa. Maavaraa siis on, mikä osaltaan antaa odottaa hyviä maasto-ominaisuuksia.

Nelivetoon ja maastoajoon liittyvät kytkimet on sijoitettu keskikonsoliin. Alimmasta nupista valitaan takavedon sijalle neliveto tai hidas neliveto. Ylemmästä nupista puolestaan säädetään nopeutta Crawl Control-järjestelmään, mikä käsittää alamäkihidastimen ja ryömimisen eli automaattisen etenemisen.

Koeajettu auto oli parhaalla Premium-varustetasolla, jolloin siinä oli automaattivaihteisto ja kaikki saatavilla olevat maastoajon avustimet. Niihin kuului tärkeimpinä sähköisesti kytkettävä 100-prosenttinen taka-akselin lukko sekä KDSS-järjestelmä, joka vapauttaa kallistuksenvaimentimen niin. että pyörät seuraavat paremmin maastoa.

Crawl Control-järjestelmään kuuluu tavanomainen alamäkihidastin, ja lisänä siinä on automaattinen ryömintä -toiminto. Järjestelmään on valittavissa viisi nopeutta.

Lyhyessä tutustumisessa oli mahdollista ajaa autoa myös varsin vaativassa lumisessa metsämaastossa. Alamäkihidastus toimi jyrkissäkin liukkaissa alamäissä. Myös automaattinen ryömintä toimi, mutta sen vauhti ei välttämättä olisi riittänyt talvella jyrkimpien liukkaiden ylämäkien nousuun, joten olisi syytä kerätä kaasupolkimella enemmän alkunopeutta.

Järjestelmä teki maastoajosta helppoa, jolloin kokematonkin kuljettaja pärjää maastossa.

Hintaa koeajetulla Premium-versiolla on 115 863 euroa, kun halvimman version saa 68 364 eurolla. Pakettiautoksi rekisteröityjen kaksipaikkaisten mallien hinnat ovat 51 433 ja 76 973 euron välillä.