11

Pääsimme Priuksen toisen sukupolven lataushybridillä kaupunki-, maantie- ja moottoritieajoa yhdistelevällä työmatkalla useampaan kertaan noin 55 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan.

Jos akun varaus on kunnossa, polttomoottori puuttuu etenemiseen vain täyskiihdytyksissä tai hyvin kylmällä säällä.

Sää oli lähes täydellinen, eli autoa ei tarvinnut juuri lämmittää tai jäähdyttää. Mutta vaikka toimintamatkasta putoaisi pois parikymmentä prosenttia, riittäisi se useimpien päivittäiseen ajoon, etenkin jos autoa voi ladata kotona ja töissä.

Bensiiniä tarvitsee ostaa vain pidempiä lomareissuja varten.

Valitettavasti pidemmät matkat joutuu hoitamaan pienemmällä porukalla tai ison suksiboksin avustamana, sillä tavaratilan alle sijoitettu ajoakku kutistaa peräkontin ärsyttävän pieneksi.

Ajoasento on ihan luonteva, mutta kojelaudan päälle keskitetty mittaristo ei vuosienkaan jälkeen ole toivottu ratkaisu.

Takana on hienosti tilaa, sillä auto on riittävän pitkä, ja siinä istutaan matalalla. Turvaistuin sopii ongelmitta mukaan.

Priuksen edellinen lataushybridi oli ajoakun koon ja sähkömoottorin tehon puolesta puolivillainen tapaus, mutta silläkin käyttäjät ovat päässeet hämmentävän pieniin bensiinikulutuksiin. Nyt suoritusarvot ovat kaikin puolin kunnossa.

Akun energiasisältö on kaksinkertaistunut, sähkömoottoritehoa on tullut 83 prosenttia lisää, ja energiankulutusta vähentävät uusi tehokas ilmalämpöpumppu ja akun lämmitysjärjestelmä.

Latausliitin on mallia Type 2 (Mennekes). Liittimen vieressä on sen korkin lepopaikka. Se pitää muistaa laittaa paikalleen ajoon lähtiessä.

Suurta moottoritehoa tarvitaan nimenomaan kiihdytyksissä. Toyotan hybridijärjestelmässä on aina ollut kaksi moottori-generaattoria, mutta toista on käytetty akun lataamisen lisäksi vain käynnistysmoottorina. Nyt sekin voi auttaa kiihdytyksissä päämoottoria.

Jos akun varaus on kunnossa, polttomoottori puuttuu etenemiseen vain täyskiihdytyksissä tai hyvin kylmällä säällä.

Kiinteä latauspiste hyödyntää koko autoon integroidun 3,3-kilowattisen laturin tehon, jolloin latausaika putoaa noin kolmeen tuntiin.

Ajo-ominaisuuksiltaan Prius on toimiva kokonaisuus. Ajaminen on niin helppoa ja vakaata, että jousituksen pintakovuuden ja rengasmelun antaa melkein anteeksi. Ne häiritsevät lähinnä maantienopeuksissa.

Ajokokemukseen vaikuttaa ainakin ensimmäisinä päivinä myös muotoilu. Ohjaamossa korostuvat keskelle kojelautaa sijoitettu mittaristo ja sen alapuolella oleva iso kosketusnäyttö.

Tämän auton musta ja vaaleanharmaa väriyhdistelmä korostaa erityismuotoilua liikaakin. Tarjolla on myös täysmusta ohjaamo, joka näyttää kokonaisuutena neutraalimmalta.

Tavaratila on tosi matala. Onneksi ainakin yhden latausjohdon saa takareunan alle lokeroon. Luukku on lataushybridissä poikkeuksellisesti hiilikuitua, joten eikö koko perän olisi voinut muotoilla uusiksi?

Muilta osin auton käyttö ei vaadi kovin isotöistä opettelua.

Latausjohto on eurooppalaista Tyyppiä 2, ja lataukseen voi käyttää joko latausaseman järeää kaapelia tai tilapäislatauksen johtoa. Latausajat ovat samassa järjestyksessä noin kolme ja vajaat viisi tuntia.

Tällä kertaa Toyota on ottanut lataushybriditekniikan tosissaan. Voimaa ja sähköenergiaa riittää nyt lähes joka tilanteeseen, ja polttomoottori on enää pelkkä apulaite. Ja akun tyhjennyttyä bensiininkulutus on pientä. Autossa on hyvät tilat matkustajille, mutta tavaratilan alla oleva suurehko ajoakku vie matkatavaroilta liikaa tilaa. Prius jää monelta ostamatta juuri tämän ongelman vuoksi.

Tekniikkaa

Moottorit: nelisylinterinen Atkinson-bensiinimoottori ja 2 sähkömoottoria edessä poikittain; polttomoottorin iskutilavuus 1 798 cm3; sähkömoottorien tehot 53 ja 22,5 kW (72 ja 31 hv), hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW (122 hv), vääntömomenttia ei ilmoitettu

Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 8,8 kWh

Voimansiirto: etuveto, automaattinen hybridivoimansiirto

Alusta: edessä joustintuet, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana päällekkäiset kolmiotukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,645 m, leveys 1,760 m, korkeus 1,470 m, akseliväli 2,700 m, raideleveys edessä 1,530 m ja takana 1,540 m; omamassa 1 605 kg, kokonaismassa 1 855 kg, perävaunumassa 0 kg; polttoainesäiliö 43 l, rengaskoko 195/65 R15

Suoritusarvot: huippunopeus sähköllä 135 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s; toimintamatka sähköllä (NEDC) 63 km, polttoaineenkulutus (NEDC-yhd.) n. 3,5 l/100 km; CO2-päästö (NEDC) 22 g/km

Hinta: 39 898 € (lisävarustein 41 892 €)

Autoetu: vapaa 765 €/kk, käyttö 615 €/kk