Tämän vuoden autouutuustarjonnassa pääosassa ovat pikkuautot. Kia Rion, Seat Ibizan ja Volkswagen Polon ohella uuteen sukupolveen siirtyy myös monena vuonna Euroopan myydyimmäksi pikkuautoksi noussut Ford Fiesta.

Fiestan osalta kyseessä on seitsemäs sukupolvi, sillä ensimmäinen esiteltiin jo vuonna 1976.

Mieleinen ajoasento on helppo löytää, ja helppouden tunne jatkuu myös ajossa.

Uutuus näytettiin jo viime marraskuun lopulla, mutta jo tuolloin tiedossa oli, että myyntiin se pääsee vasta kesällä. Nyt ensimmäiset autot ovat jo Suomessakin, mutta ensikoeajo tapahtui Espanjassa.

Fiestan ulkonäkö ei ole muuttunut radikaalisti. Varsinkin keulan ilme ja kiilamainen muoto ovat lähellä entistä. Suurin ero on perässä, sillä pystyt takavalot ovat vaihtuneet muiden nyky-Fordien tavoin vaakasuoriksi.

Perusrakenne on jatkokehitetty edellismallista, eikä akseliväli ole kasvanut kuin neljä millimetriä, mutta kokonaispituutta on seitsemän senttiä enemmän. Periaatteessa kaikki kuitenkin on suunniteltu uusiksi.

Sisällä kojelaudan ilme on rauhallinen. Kahdeksantuumainen kosketusnäyttö seisoo kojelaudan päällä. Mieleinen ajoasento on helppo löytää, ja helppouden tunne jatkuu myös ajossa. Tuntuma tiehen on luonteva, ja kaikki toimii kevyesti. Alusta on fordmaisen napakka, mutta mukava. Ajettavuutta on säädetty piirun verran urheilulliseen suuntaan, ja lopputulos tuntuu onnistuneelta.

Rengasmelu on ollut aiemmin Fiestan ja monien muidenkin pikkuautojen suurin ongelma. Totuus asiasta paljastuu kotimaisilla asfalteilla, mutta ensivaikutelman perusteella on menty oikeaan suuntaan.

Moottoreista hyvä valinta on 1,0 Ecoboost eli kolmisylinterinen turbomoottori. Tehoportaat ovat 74, 92 ja 103 kW, joista pienimmän saa myös automaatilla. Koeajossa tosin oli vain tehokkain versio, joka vie Fiestaa vilkkaasti mutta elämöimättä. Ahtamaton kolmisylinterinen 1,1-litrainen riittänee perustarpeisiin. Diesel on 1,5-litrainen (63 tai 88 kW) ja antaa hyvän kyydin, mutta jää varmasti meillä harvinaiseksi.

ST-Line-varustuksen urheilullinen luonne ei perustu pelkkään kosmetiikkaan, vaan alusta ja ohjauskin ovat erilaiset. Se menee mutkatiellä hienommin kuin moni itseään GTI:ksi kutsuva malli.

Varsinainen Fiesta ST uudella kolmisylinterisellä 147 kW -moottorilla tulee keväällä. Samoihin aikoihin perheeseen liittyy maastohenkinen Active-versio, jossa jousitusta on nostettu 18 mm.

 Fiestan hinnat julkaistiin jo kesäkuun alkupuolella, ja haarukka asettuu suunnilleen 16 ja 25 tuhannen euron väliin. Lisävarustehinnoittelu on maltillista, joten ajoavustimia, parempia audiolaitteistoja ja vaikka panoraamalasikaton saa erilaisissa paketeissa joillain sadoilla euroilla.