HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • tyyli

HUONOA

  • rajalliset tilat

Jos Tšekissä aletaan vasta valmistautua muotoiluosaston suursiivoukseen, Saksassa on taidettu jo heittää vanhat piirrokset nurkkaan, vaihtaa radio saksalaiselta iskelmäkanavalta tanssimusiikin puolelle ja avata ikkuna.

T-Roc on sekä Seat Aronaan että Škoda Karoqiin verrattuna huomattavasti nuorekkaamman näköinen ja sekä hengeltään että tekniikaltaan lähisukulainen Audi Q2:n kanssa. Se ei tarkoita, että auto olisi markkinointiosastojen mantran mukaisesti suunnattu vain nuorille asiakkaille.

Tosiasiassa autonostajien keski-ikä kaikkialla Euroopassa on yli 50 vuotta. Volkswagenin mukaan on pikemminkin tähdätty siihen, että T-Roc sopisi kaikenikäisille Volkswagen-asiakkaille ja kokemus ohjaamossa olisi tuttu ja turvallinen.

T-Rocissa kosketusnäyttö on nostettu Polon tavoin samalle tasolle mittariston kanssa (vakiona 6,5, kuvassa 8 tuumaa). Nelivetomallin ajotilavalintakiekko on vaihteenvalitsimen takapuolella.

Varustetasot ovat Volkswagen-perinteistä poiketen perustason lisäksi rinnakkaiset Sport ja Style. Sportissa on urheilullisuutta korostavia yksityiskohtia, muun muassa nahkainen monitoimiohjauspyörä, urheilulliset istuimet, ledivalot ja musta sisäkatto. Stylessä puolestaan on enemmän kromia, ja kojelaudan paneelin värin voi valita neljästä vaihtoehdosta.

Korin kaksivärimaalaus on myös mahdollinen. Stylen kattoon saa neljä väriä, Sportiin kaksi.

Takamatkustajien jalkaterät mahtuvat hienosti etuistuimen alle ja asento on moitteeton. Tilaa on hieman enemmän kuin Aronassa.

Seatiin ja Škodaan verrattuna T-Rocin sisätilat ovat piirua laadukkaamman oloiset. Varsinkin Sport-version tumman sisustuksen yhteydessä ne ovat myös ahtaan tuntuiset, sillä sivuikkunapinnat ovat melko matalat.

Todellisuudessa tilaa on neljälle aikuiselle hyvin, mutta erot esimerkiksi Aronaan ovat hyvin pienet.

Kuljettajan olosuhteet ovat jokseenkin täydelliset. Istumakorkeus on erittäin hyvä, samoin itse istuin.

Tavaratila on etuvetoisessa periaatteessa 445- ja nelivetoisessa 392-litrainen, mutta lisävarusteinen subwoofer estää korkeussäädön.

Perusmallin tuntumat jäävät toistaiseksi mielikuvituksen varaan, sillä Tannistestissa Vuoden Auto -tapahtuman koeajoautoissa oli 140-kilowattinen 2,0 TSI -moottori, johon liittyy aina myös neliveto ja automaattivaihteisto. Muutoin moottorivalikoima on sama kuin Škoda Karoqissa.

Koeajoautot olivat Sporteja, joissa on jäykempi jousitus ja kääntökulman mukaan muuttuvalla välityksellä varustettu ohjaus. Ajettavuus ei jätä paljoakaan toivomisen varaa, mutta se ei myöskään yllätä. Tuttu täsmällisyys ja jämäkkyys ovat tallella. Ohjaus on kevyempi ja nopeampi kuin Karoqissa, mutta tunto on erinomainen.

Koeajoautoissa oli lisävarusteena myös säädettävä iskunvaimennus, jonka asetusten väliset erot ovat selvät. Yleistuntuma tiehen on tomeran sporttinen, mikä kyllä sopii auton luonteeseen.

Karoqin tavoin myös T-Roc saa hinnat marraskuussa, ja autot saapuvat maahan vuodenvaihteessa. Saksassa T-Roc maksaa alle tuhat euroa enemmän kuin vastaava Golf, ja tuskin ero Suomessakaan kovin isoksi venyy.

TEKNIIKKAA 1,0 TSI 2,0 TSI 2,0 TDI
Moottori R3, bensiini, turbo R4, diesel, turbo
Iskutilavuus (cm3) 999 1 984 1 968
Teho (kW (hv)/r/min) 85 (115)/5 000 140 (190)/- 110 (150)/3 500
Vääntömomentti (Nm/r/min) 200/2 000-3 500 320/1 500-4 180 340/1 750-3 000
Voimansiirto
Vetotapa etuveto neliveto neliveto
Vaihteisto M6 A7 A7
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,234 x 1,819 x 1,573 (4Motion: 1,572)
Akseliväli ja raideleveys (e/t) (m) 2,590 x 1,546/1,541 (4Motion: 2,593 ja 1,546/1,547)
Omamassa (kg) 1 270 1 495 1 530
Perävaunumasssat (kg) 630/1 300 740/1 700 750/1 700
Rengaskoko 205/60 R16, Sport ja Style 215/55 R17
Suoritusarvot
Huippunopeus (km/h) 187 216 200
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 10,1 7,2 8,4
Yhd. EU-kulutus (l/100 km) 5,1 6,7 5,1
CO2-päästö (g/km) 116 152 133
HINTA (€) vahvistamatta