Volkswagen T-Roc on sekä hengeltään että tekniikaltaan lähisukulainen Audi Q2:n kanssa – ja samalla tietysti myös VW Golfin kanssa. Muotoiluun on löydetty uutta ilmettä, joten T-Roc on selkeästi oma mallinsa.

Pelkästään nuorille asiakkaille autoa ei kuitenkaan ole suunnattu, vaan Volkswagenin mukaan on pikemminkin tähdätty siihen, että T-Roc sopisi kaikenikäisille VW-asiakkaille, ja kokemus ohjaamossa olisi tuttu ja turvallinen.

Varustetasot ovat Volkswagen-perinteistä poiketen perustason lisäksi rinnakkaiset Sport ja Style. Korin kaksivärimaalaus on myös mahdollinen. Stylen kattoon saa neljä väriä, Sportiin kaksi.

Sisätilat ovat laadukkaan oloiset. Tilaa on neljälle aikuiselle hyvin, mutta erot esimerkiksi pykälää pienempään Seat Aronaan ovat aika pienet.

Kuljettajan olosuhteet ovat jokseenkin täydelliset. Istumakorkeus on erittäin hyvä, samoin itse istuin. Kosketusnäyttö on nostettu uuden VW Polon tavoin samaan linjaan mittariston kanssa.

Perusmallin tuntumat jäävät toistaiseksi mielikuvituksen varaan, sillä ensimmäisissä koeajoautoissa oli 140-kilowattinen 2,0 TSI –moottori, johon liittyy aina myös neliveto ja automaattivaihteisto. Moottoriversioita on kuusi, kolme bensiini- ja kolme dieselkäyttöistä. Perusmoottori on 1,0 TSI (85 kW), jonka saa vain etuvetoisena. Neliveto on saatavana 110-kilowattisista alkaen (1,5 TSI ja 2,0 TDI).

Koeajoautot olivat Sporteja, joissa on jäykempi jousitus ja muuttuvavälityksinen ohjaus. Ajettavuus ei jätä paljoakaan toivomisen varaa, mutta se ei myöskään yllätä. Tuttu täsmällisyys ja jämäkkyys ovat tallella.

Yleistuntuma tiehen on tomeran sporttinen, mikä kyllä sopii auton luonteeseen.

T-Roc saa hinnat marraskuussa, ja autot saapuvat maahan vuodenvaihteessa. Saksassa T-Roc maksaa alle tuhat euroa enemmän kuin vastaava Golf, ja tuskin ero Suomessakaan kovin isoksi venyy.

Ajettua-artikkeli julkaistaan 18.10. ilmestyvässä TM:n numerossa 19/17.