Suomessa on tuhansittain edellisen sukupolven Volvo V70- ja V60-malleja. Monille V70:n omistajille sen seuraaja V90 osoittautui liian isoksi ja kalliiksi. Eikä urheilullinen tyyli viistoine perineenkään miellyttänyt kaikkia. Moni heistä onkin siirtynyt katumaasturiin ja hankkinut XC60:n.

Nyt Volvo-mallistoon saapuu sopivampi auto V70:n korvaajaksi. Jos uutta V60:tä vertaa vanhaan V70:een, se on sisätiloiltaan suurempi ja tavaratilaltaan alle 50 litraa pienempi.

Mittavertailu samaa SPA-perusrakennetta käyttävään V90:een kertoo, että V60 on 17,5 cm lyhyempi, 3 cm kapeampi ja 5 cm matalampi. Akseliväliä on 7 cm vähemmän. Sisätilat ovat luonnollisesti vähän tiiviimmät, mutta edes aikuisia takamatkustajia varten ei tarvita V90:n mittoja, sillä istuinmukavuus on hyvä ja tilaa tarpeeksi. Perustavaratilassakin V90 voittaa vain 31 litralla.

Toisaalta nykyisille V60-asiakkaille uusi malli on selkeä askel ylemmäs. Tavaratilaa on sata litraa enemmän, ja takatilat ovat selvästi isommat.

Modulaarinen SPA-perusrakenne luo V60:lle selkeät raamit. Ohjaamon ilme on tuttu, samoin useimmat tekniset komponentit. Säädöillä ja pienillä osamuutoksilla on saatu luotua V60:lle omaa luonnetta.

Ohjaus on tarkka ja teknisesti samanlainen kuin XC60:ssä. Alusta on selvästi 90-sarjalaisia tiukempi, mutta epämukavuuden puolelle ei vielä mennä. Lisävarusteisella säätyvällä iskunvaimennuksella saa hieman lisää vaihtelua sekä mukavampaan että jäykempään suuntaan. Ilmajousitusta ei ole tarjolla lisävarusteenakaan.

Eri moottoriversiot tulevat tuotantoon vaiheittain. Ensimmäisessä koeajossa olivat bensiini- ja dieselversioista tehokkaimmat eli T6 ja D4 (228 ja 140 kW). Pian alkaa myös T5:n ja D3:n valmistus (187 ja 110 kW). T4-versiokin on luvassa aikanaan.

Koeajoautoista T6 on luonteeltaan vähän hermostunut ja rasitettaessa ääni on karkea. Myynnillisesti se ei kuitenkaan ole merkittävä, sillä lataushybridimallit ovat tehokkaampia ja halvempia. T6 Twin Enginessä yhteisteho on 251 ja T8:ssa 288 kW.

D4:n voimalinja on rauhallisempi, mutta aivan tarpeeksi voimakas.

Avustin- ja turvajärjestelmiin on tehty lähinnä päivityksiä. Uutta on automaattijarrutustoiminto, joka tunnistaa ajautumisen vastaantulijan kaistalle ja myös vastaantulijan omalla kaistalla.

Varustetasoista Momentum ja Inscription ovat mukana heti alussa, mutta R-Design saapuu muutaman kuukauden viiveellä. Vakiovarustukseen sisältyvät esimerkiksi sähkötoiminen takaluukku hands free -toiminnolla, ja sähköisesti kaadettavat takaselkänojat.

V60:n hinnastot julkaistiin jo maaliskuussa, ja hinnat asettuvat 42 890 (D3 Momentum) ja 66 399 euron (T6 AWD Inscription) väliin. Ensimmäiset D3-, D4- ja T6-mallit menevät asiakkaille elo-syyskuussa, ja dieselien nelivetoversiot joulukuussa. T5:n ja hybrideistä T8:n tulo venyy vuodenvaihteen yli, ja T6 Twin Engine todennäköisesti myöhemmälle kevääseen.

Sopusuhtainen kokonaisuus, mainio ajettavuus ja laaja mallivalikoima tekevät V60:stä tämän hetken fiksuimman matalan Volvon.

Tavaratilaa on vain 31 litraa vähemmän kuin V90:ssä ja pystympi perä auttaa hyödyntämään tilan paremmin. Sähkötoimista suojaverhoa ei ole saatavilla.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 23.5. ilmestyvässä TM:n numerossa 10/18.