Volvo XC60 on osoittautunut menestystuotteeksi keskikokoisten premium-katumaasturien joukossa (lue Tekniikan Maailman koeajo XC60:sta) ja XC40:llä on ainekset samanlaiseen menestykseen pykälää pienemmässä luokassa.

Kilpailijat ovat tunnetusti timantinkovia, esimerkkeinä Audi Q3 (uusi sukupolvi tulossa ensi vuonna), BMW X1 ja X2, Jaguar E-Pace, Mercedes-Benz GLA ja Range Rover Evoque, kaikki pituudeltaan noin 4,4 metriä ja lähtöhinnoiltaan vajaat 40 000 euroa.

Volvolle kyseessä on aivan uusi autoluokka ja samalla aivan uusi perusrakenne, Geelyn kanssa kehitetty, pienempiin autoihin tarkoitettu CMA. Ensiesittely tapahtui syyskuussa Milanossa, jolloin jo kerroimme autosta tärkeimmät faktat. Nyt vuorossa on ensimmäinen koeajo.

Ratin taakse on vaivatonta asettua, sillä tunnelma on tuttu isommista Volvoista. Ajoasento on helppo säätää päteväksi, ja istuin on erinomainen.

Takaistuimella ei ole sen hankalampaa, sillä tilaa on yllättävänkin paljon, ja myös tavaratilaa on sopivasti. Samoin runsaat pikkutavaratilat ja monet käytettävyyttä kohentavat pikku oivallukset vaikuttavat jo vähän škodamaisilta.

Tuotanto Belgian Gentissä alkaa huippumalleilla, nelivetoisilla D4:llä (140 kW) ja T5:llä (182 kW), jotka molemmat olivat koeajettavissa. Niiden hinnat ovat jo melko korkeat, 52 426 ja 60 176 euroa.

Jo kilometrin ajon jälkeen on selvää, että Volvo on taas onnistunut. Ajaminen tuntuu luontevalta, sillä ohjaus on mainio ja jousitus kykenee yhdistämään mukavuuden ja tarkkuuden hienolla tavalla. Vaikka T5:ssä on Sport-alusta ja 20-tuumaiset renkaat, mukavuus ei katoa mihinkään.

D4:n suorituskyky on hyvä, T5:n vielä pari pykälää parempi ja herkemmässä. Ensi kesään mennessä saadaan toimitukseen 110 kW:n tehoiset perusmallit, kolmisylinterinen 1,5-litrainen T3 ja ja kaksilitraisen dieselin miedoin versio D3. Ne saa myös etuvetoisena ja käsivaihteisena, ja halvimmasta versiosta pyydetään 39 963 euroa.

Tulevista hybridi- ja sähkömalleista eivät Volvon edustajat vielä halunneet valaista yksityiskohtia.

Geelyn omistus oli taivaan lahja Volvolle, joka saa nyt toteuttaa omia visioitaan, ja tulokset ovat vakuuttavia. Volvon tavoite ottaa tämän kasvavan autoluokan myyntiykkösen asema haltuunsa ei vaikuta yhtään utopistiselta.

Laajempi Ajettua-artikkeli julkaistaan 29. marraskuuta ilmestyvässä TM:n numerossa 22/17.