HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • tilat

HUONOA

  • Pilot Assist vaatii vielä kehitystä

  • Care by Volvo ei vielä Suomeen

Aivan ensiksi voimme lähettää kiitokset Kiinaan. Vuodesta 2010 Volvon omistanut Geely on ymmärtänyt Volvon identiteetin ja luonut taloudelliset mahdollisuudet sen realisoimiseen uusina tuotteina.

Ajaminen tuntuu harvinaisen luontevalta.

XC40 on tästä uusin todiste.

CMA-perusrakenne (Compact Modular Architecture) on tehty jaettavaksi koko konsernin kesken. Vaikka XC40 on ensimmäinen myyntiin tuleva CMA-auto, se näytettiin Geelyn uuden merkin Lynk & Co:n ensimmäisessä mallissa, 01:ssä.

Keskusnäyttö on tuttu isommista malleista, ja digitaalimittaristo on vakiovaruste. Ohjaamon tunnelma on tuttu, mutta nuorekas, ja säilytystilaa on kiitettävästi. Käynnistysnappi on siirtynyt kojelautaan.

Myös konsernin uusi sähköautomerkki Polestar ottaa CMA-rakenteen käyttöön Polestar 3 -mallissa, jonka muotoilu on ennakkokuvien perusteella aika lähellä XC40:tä.

Vähän yli 4,4 metrin pituus ja 2,7 metrin akseliväli asemoivat XC40:n muutamien senttien päähän sen pääkilpailijoista kuten Audi Q3:sta, BMW X1/X2:stä, Jaguar E-Pacesta tai Mercedes-Benz GLA:sta. Merkittävin ero on korkeudessa. Esimerkiksi Mercedes on peräti 18 senttiä Volvoa matalampi, vaikka pituudessa ja akselivälissä eroa on vain muutamia millejä.

Kyseessä on Volvolle aivan uusi autoluokka, mikä antoi myös muotoilijoille normaalia vapaammat kädet. Autosta ei lähdetty tekemään XC60:n ja XC90:n pienennettyä versiota, vaan aivan omaa malliaan. Lopputulos on ilahduttavan persoonallinen, mutta selkeä Volvo.

Takaistuimella on tilavaa, ja asento on ryhdikäs. Takaosastaan nouseva ikkunalinja tosin rajoittaa lapsien näköalaa, eikä integroituja lastenistuimia saa. ”Kauhukahvat” ovat vain edessä.

Sisätilat hyödyntävät korin korkeuden hyvin. Takapenkillä on tilaa jopa yllättävän paljon, joskin säären saattaa kolauttaa etuselkänojan alareunan kovaan muoviin. Sama vaiva tosin on XC60:ssä.

Kuljettajan paikka tuntuu kotoisalta, jos on tutustunut isompiin nyky-Volvoihin. Jos ei ole, vierähtää asetusten ja toimintojen hakuun kosketusnäytöstä tovi. Ohjauspyörän näppäimillä hoituvat useimmat ajon aikaiset toiminnot.

Ajoasennossa ei ole moittimista. Istuimet ovat volvomaisen mukavat, vaikka ovatkin vähän erilaiset kuin isommissa uusissa malleissa.

Hansikaslokeron reunasta taittuva kassikoukku on kätevä oivallus.

Mietityt pikkutavaratilat ohjaamossa ilahduttavat päivittäiskäytössä. Kaiuttimet on siirretty pois ovista, joten ovilokerot on voitu tehdä poikkeuksellisen isoiksi. Etuistuimien alle saa vetolaatikot pieneen lisähintaan. Hansikaslokeron reunaan kääntyy esiin kassikoukku.

Ensimmäistä kertaa Volvoon saa myös matkapuhelimen langattoman latausmahdollisuuden.

Vakiovarustukseen kuuluu paljon asioita, joita saksalaiskilpailijoihin on ostettava eri hintaan. Esimerkkeinä virtuaalimittaristo, liikennemerkkitunnistus, sähkönapista kaatuvat takaselkänojat, suksiluukku, lediajovalot pesureilla ja sähköisesti taittuvat peilit.

Tavaratilan kooksi ilmoitetaan 460 litraa, kun XC60:ssä lukema on 505. Välipohja ei irtoa kokonaan, mutta sen alle mahtuu hattuhylly. Lisähintaisen välipohjaversion saa taitettua tilanjakajaksi ja kassitueksi.

Varusteteemat ovat Momentum ja R-Design. Tosin aluksi autot ovat hyvin varustettuja First Edition -versioita.

Turvatekniikka sisältää joko vakiona tai lisähintaan kaiken saman kuin isommatkin Volvot, mutta taas vähän päivitettynä. Jalankulkijat, pyöräilijät ja suuret eläimet tunnistavan City Safety -automaattijarrutuksen luvataan pysäyttävän auton ennen estettä 60 km/h:n ajonopeudesta. Tosin kokeissamme XC60 on onnistunut siinä jopa yli 80 km/h:n nopeudessa.

Varustepaketeilla ja lisävarusteilla XC40:n saa vielä mukavammaksi ja turvallisemmaksi. Näidenkin hinnat ovat pääosin järkevämpiä kuin saksalaisilla.

XC40:n myötä lanseerataan Care by Volvo -niminen palvelukokonaisuus, jossa auton saa käyttöön kiinteällä kuukausimaksulla. Kahden vuoden välein asiakas voi käydä vaihtamassa alleen uuden Volvon. Palvelu on aluksi tarjolla seitsemässä Euroopan maassa hintaan 699 €/kk, mutta Suomen aikataulu on auki.

Lediajovalot ja niiden pesurit ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena saa kääntyvät ledivalot kaukovaloautomatiikalla, muttei matriisivaloja. Valoteho selviää sitten aikanaan.

CMA-perusrakenteessa etujousitus on klassinen joustintukirakenne. Takana on monivarsituenta kierrejousin, toisin kuin SPA:ssa, jossa on poikittainen komposiittilehtijousi tai ilmajouset.

Alustan saa vakiovirityksen lisäksi urheilullisempana versiona. Molempia voi täydentää ensi vuonna Four-C-alustalla, jossa on säätyvä iskunvaimennus.

Hammastanko-ohjauksen sähkötehostus säätyy ajotilojen mukaan kolmeen jäykkyyteen.

Vakiovanteet ovat Suomessa 18-tuumaiset, mutta lisävarusteena valikoimaa on 21 tuumaan saakka.

TEKNIIKKAA T5 D4
Moottori R4, bensiini R4, diesel
Ahdin turbo 2 x turbo
Iskutilavuus (cm3) 1 969
Teho (kW (hv)/r/min) 182 (248)/5 500 140 (190)/4 000
Vääntömomentti (Nm/r/min) 350/1 800-4 800 400/1 750-2 500
Voimansiirto
Vetotapa neliveto
Vaihteisto A8
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,425 x 1,863 x 1,652
Akseliväli ja raideleveys e/t (m) 2,702 ja 1,601/1,626
Omamassa (kg) 1 684 1 733
Perävaunumassa (kg) 750/2 100 750/2 100
Rengaskoko 235/55 R18
Suoritusarvot (valm.ilm.)
Huippunopeus (km/h) 230 210
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 6,5 7,9
Yhdistetty EU-kulutus (l/100 km) 7,1 5,0
CO2-päästö (g/km) 166 133
Hinta, First Edition (€) 60 176 52 426
Autoetu vapaa/käyttö (€/kk) 1 045/895 935/785

Tuotanto alkaa huippumalleilla, nelivetoisilla D4:llä ja T5:llä, joihin myös tämä ensimmäinen koeajo perustuu. Ensimmäiset asiakkaat saavat Belgian Gentissä valmistuvat autonsa helmikuussa.

Tilauksia voi kuitenkin jo tehdä kaikista malleista, jotka näkyvät oheisessa taulukossa. Suosituimmaksi povataan D3:a nelivedolla ja automaattivaihteistolla. Mielenkiintoinen malli on T3, jossa nähdään ensimmäistä kertaa Volvon uusi 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori. Näiden valmistus alkaa kuitenkin vasta toukokuussa.

Myöhemmin mallistoon liittyvät myös lataushybridi sekä täyssähköinen versio. Niiden tekniikasta Volvo ei vielä halunnut puhua, mutta samaa tekniikkaa käyttävässä Lynk & Co 01:n hybridiprototyypissä oli 1,5-litrainen bensiinimoottori, 50 kilowatin sähkömoottori ja vajaan 10 kilowattitunnin akku, joka riittää noin 50 kilometrin sähköajoon.

Muut versiot
Moottori teho (kW) vetotapa vaihteisto CO2 (g/km) hinta (€)
T3 R3 bens., 1,5 l 110 etuveto M6 152 39 976
T4 R4 bens., 2,0 l 140 etuveto A8 154 46 896
T4 AWD R4 diesel, 2,0 l 140 neliveto A8 161 51 389
D3 R4 diesel, 2,0 l 110 etuveto M6, A8 127, 132 39 963, 42 731
D3 AWD R4 diesel, 2,0 l 110 neliveto M6, A8 142, 136 44 178, 46 881

Alkuasetelma vaikuttaa hyvältä, joten on aika kokeilla, miten XC40 kulkee.

Jo ensimmäisen kilometrin jälkeen on selvää, että Volvo on onnistunut erinomaisesti. Ajaminen tuntuu harvinaisen luontevalta. Ohjaus on tunnokas ja rehellinen. Suuntavakaus on yhtä junamainen kuin isoissa Volvoissa.

Aluksi moottoritilan valtaavat tutut kaksilitraiset bensiini- ja dieselmoottorit. XC40 saa ensimmäisenä Volvona kolmisylinterisen moottorin. Hybridi- ja sähköversiot seuraavat myöhemmin.

Suurin peukku nousee jousitukselle, joka kykenee yhdistämään mukavuuden ja tarkkuuden poikkeuksellisen hienosti. Sekä loivat heitot että terävät kuopat ylittyvät varmasti ja tyylikkäästi.

T5:ssä oleva Sport-alusta ei ole juurikaan kovempi, ja vaikka pyörätkin ovat 20-tuumaiset, mukavuus ei turmellu.

D4:n suorituskyky on mainio. Dieselin ääni saisi olla aavistuksen vaimeampi, mutta häiriöksi siitä ei ole. T5 taas tuntuu lisätehonsa ja hieman pienemmän painonsa vuoksi herkemmältä kulkemaan.

Automaatti vaihtaa nykäyksettä. Lisähintaiset käsivalintavivut ohjauspyörässä tuntuvat laadukkailta, sillä niiden tausta on verhoiltu.
Pilot Assist, älykkään vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen yhdistelmä, toimii sujuvammin kuin 90-sarjassa, muttei vielä loistavasti.

Volvo tulee uudelle tontille sen tason tuotteella, että yhä lisääntyvien kilpailijoiden kannattaa ottaa XC40 erityisen vakavasti. XC60 on luokkansa ykkösenä, eikä XC40:llä tunnu olevan mitään esteitä saavuttaa vastaavaa omassa sarjassaan.