HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • maavara

HUONOA

  • jarrupoljintuntuma

  • paino

Volvo XC60:n lataushybridimallin voimalinja on käytännössä täysin samanlainen kuin 90-sarjan T8-malleissa. Hintaluokaltaan se on suoraan verrannollinen V90 T8:n kanssa, joten ominaisuuksien vertailukin on aiheellista.

Merkittävimmät erot tulevat korin korkeudesta. XC60:een kulku on helpompaa, ja istuma-asento on pystympi. Ajoakun ahdistama keskikonsolin lokerokin on hieman isompi.

Volvon ohjaamon ilme on käytännössä sama läpi koko uuden malliston. Tältä näyttänee myös helmikuun lopulla esiteltävä V60.

R-Design-varustetason sisäilmeeseen kuuluvat esimerkiksi urheilulliset istuimet, polkimet ja ohjauspyörä, nahkaverhoilu ja musta sisäkatto.

XC60:n takamatkustajille ei juurikaan jää valittamista mukavuuden, istuma-asennon tai tilojen suhteen.

Takajalkatilat ovat mainiot, mutta tavaratila on noin 30 litraa pienempi ja 20 senttiä lyhyempi, mutta perusmuodossaan muutaman sentin korkeampi kuin V90:ssä.

Maavaraa on 21 senttiä, eli noin kuusi senttiä enemmän.

T8-versioiden vaihdevipu on lyhyt kristallitaideteos. Se vaatii aina kaksi nykäisyä, että vaihde kytkeytyy P-asennolta tai ajosuunta vaihtuu. P-asento kytkeytyy omasta napistaan. Moottori käynnistyy tai siis tarkemmin lähtö ja sammuu

Molemmissa autoissa on pientä totuttelua vaativia käytettävyysasioita. Kosketusnäyttöön keskittyvä käyttöliittymä on tietysti yksi niistä.

Lyhyen, aina keskiasentoonsa palautuvan vaihteenvalitsimen käyttöäkin pitää opiskella, sillä P-asennosta siirrytään ajovaihteelle aina vapaan kautta, samoin ajosuuntaa vaihdettaessa. Vipua pitää siis liikauttaa aina kaksi kertaa.

Selkeä tavaratila on hieman pienempi ja lyhyempi, mutta korkeampi kuin V90:ssä. Latausjohdoille ei ole järjestetty omaa paikkaa.

Tavaratilan pohjan alle ei varsinkaan ilmajousitetussa versiossa jää juurikaan pikkutavaratilaa.

Toinen seikka, johon totuttelukaan ei täysin auta, on jarrupoljintuntuma.

Sähkö- ja hybridiautoissa keinotekoinen tuntu on melko tyypillistä, sillä auto säätää itse, milloin ja miten paljon jarrutetaan sähkömoottorilla tai pyöräjarruilla.

Latausliitäntä on T8-malleissa vasemman etuoven edessä. Pistokkeen irrottaminen vaatii tyypilliseen tapaan keskuslukituksen avaamista.

Volvossa tuntumaa oppii ajon aikana hallitsemaan pian. Tarkoissa siirroissa kuten pysäköitäessä hiipiminen ei kuitenkaan oikein onnistu, vaan auto loikkii helposti, kun jarru nappaa kiinni. Tunne korostuu XC60:ssä korkeuden takia.

Valikoista löytyy useiden muiden lataushybridien tapaan myös mahdollisuus sähkön säästöön tulevaa tarvetta varten sekä akun lataamiseen polttomoottorin avulla. Tällöin tosin kulutus on noin 20 l/100 km, joten sitä kannattaa käyttää vain välttämättömissä tilanteissa.

 XC60 T8:ssa on samat vahvuudet ja heikkoudet kuin V90 T8:ssa, mutta niukasti eri tyylillä. Suorituskyky on molemmissa vähintään riittävä, vaikka massaa XC60:ssä on vielä 80 kiloa enemmän kuin V90:ssä. Valinta näiden kahden välillä voi olla tyylikysymysten vuoksi itsestään selvä – tai sitten hurjan vaikea.

Eri ajotiloista Hybrid on käytössä oletusarvoisesti. Pure-tilassa ajetaan pelkällä sähköllä.

Keskusnäytöstä löytyvät mahdollisuudet myös akun varaustilan säilyttämiseen (Hold) ja akun lataamisene polttomoottorilla (Charge).

Tekniikkaa

Moottorit: ahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain, turboahdin ja mekaaninen ahdin, iskutilavuus 1 969 cm3; polttomoottorin teho 235 kW (320 hv)/5 700 r/min, vääntömomentti 400 Nm/2 200–5 400 r/min; sähkömoottorien teho 34+65 kW (46+88 hv), vääntömomentti 150+240 Nm; hybridijärjestelmän teho 300 kW (408 hv), vääntömomentti 640 Nm

Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 10,4 kWh; latausaika (230 V/16 A) n. 3,5 h

Voimansiirto: neliveto (takaveto sähkömoottorilla), kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä päällekkäiset kolmiomaiset tukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, poikittainen komposiittilehtijousi, kallistuksenvaimennin (koeautossa ilmajouset takana); edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaanisesti tehostettu ohjaus

Mitat: pituus 4,688 m, leveys 1,902 m, korkeus 1,658 m, akseliväli 2,865 m; omamassa 2 118 kg, kokonaismassa 2 660 kg; perävaunumassa 750/2 100 kg; polttoainesäiliö 50 l, rengaskoko 235/55 R19

Suoritusarvot: huippunopeus 230 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s; EU-kulutus (yhd.) 2,1 l/100 km, CO2-päästö 49 g/km, toimintamatka sähköllä 45 km

Hinta: 74 425 €

Käyttövoimavero: 49,28 €/v

Autoetu: vapaa 1 245 €/v, käyttö 1 095 €/v