11

Sähköpyörien suosio on kasvanut koko ajan.

Perinteiset pyörämerkit ovat tuoneet markkinoille malleja kiihtyvällä tahdilla, ja mukaan on tullut ilahduttavan paljon myös kokonaan uusia merkkejä.

Suosio näkyy myös pyöräliikkeissä, sillä kaupat ovat kasvattaneet sähköpyörien osuutta myymälöissä sitä mukaan, kun kysyntä on kasvanut.

Tästä vuodesta odotetaan jälleen uutta ennätystä, mutta kevään myyntiä sotkivat hiukan hankinta-avustussuunnitelmat, jotka myöhemmin peruuntuivat. Sähköpyörien myynti jakautuu tavallisia polkupyöriä tasaisemmin ympäri vuoden.

Pyörän sähkömoottori on etunavassa, ja sen toiminta on pääosin täysin äänetöntä, mutta paljon avustettaessa sopivalla nopeudella moottori ulisee.

Akun voi ladata irrallaan tai pyörässä kiinni, ja latausaika tyhjästä täyteen on noin viisi tuntia.

Yksi uusi tulokas on suomalainen Wheelström. Se on luonut oman pyörämerkin ja malliston.

Pyörät teetetään Kiinassa Shanghain lähistöllä ja myydään suoraan nettikaupan välityksellä. Idea pyöräliikkeiden tai muiden jälleenmyyjien ohittamisesta ei sinänsä ole uusi, sillä maailmalla esimerkiksi suurista merkeistä Canyon ja Rose toimivat juuri tällä tavoin.

Wheelströmin mallisto koostuu kolmesta pyörästä. Kompis on lähinnä perinteistä mummopyörää ja omimmillaan yleispyöräksi kaupunkiin.

Kaveri muistuttaa miestenpyörää ja Gran Amigo on tarkoitettu tavaran ja lasten kuljettamiseen. Kaikki pyörät ovat teknisesti hyvin lähellä toisiaan.

Ohjaustangon keskellä tukevasti olevan ajotietokoneen näyttö on selkeä ja helposti luettava. Ylimpänä näytössä on nopeus, sen alla akun varaustila, suurella keskellä avustustaso ja alimpana matkamittari.

Kompiksen runko on matalan mallinen, mutta keskiön ollessa korkealla pyörässä istutaan korkealla. Pystyn ajoasennon ansiosta ympäristön ja liikenteen havainnointi on sujuvaa.

Sähköpyörien ongelma on ollut aina kallis hinta ja erityisesti hinta-laatusuhde. Pyörän sähkökomponentit maksavat paljon, joten kokonaisuutena kalliin pyörän perustaso jää vaisuksi. Itse sähköpuolella harvoin on niinkään valitettavaa, vaikka eroja pyörien välillä onkin.

Wheelström Kompis on asiallisen oloinen ja monet komponentit on vallittu huolellisesti. Lopputulos on varsin tyylikäs, mutta komponenteissa on kuitenkin päädytty kompromisseihin.

Jos katsotaan samanlaisilla osilla (Shimano Altus 7-v) rakennettuja pyöriä ilman sähköä, liikutaan noin 400–500 euron hintaluokassa. Kompis on varsin pätevästi varusteltu, sillä mukana tulee aina tukeva pakkari, seisontatuki ja pyörän sähköjärjestelmästä irralliset ajovalot.

Muhkean muotoinen satula sopii lyhyille matkoille, mutta pidemmän päälle voimakkaat muodot saattavat alkaa painaa.

Tupit ovat samaa väriä ja tyyliä satulan kanssa ja soittokello on kätevästi integroitu jarrukahvaan. Sähköavustuksen tasoa ohjataan plus- ja miinus-napeista, ja talutusapu toimii tangon yläpuolisesta ”kaasuvivusta”.

Pyörän ajoasento on pysty, joten näkyvyys on hyvä joka suuntaan ja toimii etenkin kaupungissa.

Satula on todella leveä ja lyhyt, joten pidemmällä matkalla takapuoli puutuu helposti. Kaupungilla ainoa miinus ajettavuuteen on etupään kovuus, sillä pyörä kolahtaa kanttikivistä ja muista epätasaisuuksissa, ellei vauhtia hiljennä todella paljon.

Kompis on vakaa pyörälle tarkoitetuissa nopeuksissa ja myös helppo ajaa hiljaa, lähes paikallaan. Pyörä on vakaa sähköpyörän maksimiavustusnopeudessa (25 km/h) ja sillä uskaltaa viilettää alamäissä lujempaakin.

Avustustasoja pyörässä on viisi. Vitosella saavutetaan huippunopeus, jolloin avustus on lain sallima 25 km/h. Matalammilla tasoilla avustus loppuu aikaisemmin, esimerkiksi kolmosella se on noin 20 km/h tunnissa. Tätä on hyvä hyödyntää esimerkiksi kaupungin ruuhkissa, jossa 25 km/h turhan nopea vauhti. Muuten mieluiten tulee ajettua suurimmalla avustuksella. Liikkeellelähdöissä avustuksen heräämisessä on pieni viive, joten pyörä on saatava liikkeelle omin voimin.

Kompiksen toimintamatka on valmistajan ilmoituksen mukaan 50 km. Ajotietokoneen mukaan pyörällä pääsee reilut 25 kilometriä, minkä jälkeen se valittaa matalasta akun varauksesta. Samaan aikaan akussa oleva näyttö näyttää vielä 50 prosentin varausta.

Avustus toimii jotakuinkin normaalisti vielä kymmenen kilometriä, jonka jälkeen avustus pikkuhiljaa vähenee. 40 kilometrin ajon jälkeen avustus on jo todella heikkoa.

Wheelström Kompis on pätevä ja sähköpyöräksi kohtuuhintainen pyörä kaupunkikäyttöön. Se on tukeva ja hyvin varusteltu eikä teknisessä toteutuksessa ole suurempia puutteita.

TEKNIIKAA

Runko: alumiini, koko 50 cm

Moottori: Bafang, teho 250 W, käyttöjännite 36 V, etunapa, viisi avustustasoa

Akku: Samsung/Sanyo, 374 Wh/10,4 Ah, Li-ion, latausaika n. 5 h, sijoitettu taakkatelinen alle

Vaihteet: Shimano Altus, 7-v

Jarrut: Shimano V-jarru / Shimano Nexus -rullajarru

Regaskoko: 28” (700 x 40c)

Toimintamatka: 50 km (valm. ilm.), 35 km (ajettu)

Massa: 25,6 kg (punnittu)

Hinta: 1 250 €

Yhteystiedot: www.wheelstrom.com