HYVÄÄ

  • moottorin vääntö

  • huoleton hihnaveto

HUONOA

  • raskaskäyttöinen etujarru

Amerikassa ajetaan moottoripyörillä kilpaa lajissa nimeltä Flat Track. Siinä ajetaan ovaalin muotoisella maapohjaisella radalla ikään kuin speedwayta, mutta niin sanotuilla katupyörillä. Laji on keksitty jo 1920-luvulla.

Ajoasento on mukavan pysty ja samalla luonnollisen rento.

Kun katselee Yamahan SCR950:tä, niin se muistuttaa karkeakuvioisine renkaineen hiukan Flat Track -kilpuria. Samaan aikaan se näyttää myös perinteiseltä custom-moottoripyörältä. Mikä kumma se tarkalleen ottaen on?

Yamaha on kaivanut viime vuosina monia vanhoja moottoripyörän piirustuksia esille. Syy on selvä: retro myy.

Yamahaa liikuttaa V2-tyyppinen moottori, jonka iskutilavuus on 942 kuutiosenttiä. Sylinterikannen tyyppi on sohc (single over head camsaft), eli kummassakin sylinterikannessa on vain yksi nokka-akseli, joka liikuttaa venttiileitä.

Leditoiminen takavalo on pienuudestaan huolimatta kirkas ja näkyvä.

Moottorikin on siis tyyliltään perinteinen, mutta Euro 4 -päästörajojen läpäiseminen vaatii uuttakin tekniikkaa. Moottoria ruokitaan elektronisella polttoaineensuihkutuksella, ja pakoputkistoon on asennettu suihkutusta ohjaava lambda-anturi. Venttiileitäkin on neljä sylinteriä kohden.

Moottorin tehoksi ilmoitetaan maltilliset 38 kilowattia. Se kuulostaa vähältä, mutta todellisuudessa moottori on sitkeä kuin pieni härkä. Se vetää jo alakierroksilta miellyttävän mukavasti.

Vaihdelaatikon välitykset on sovitettu hienosti moottorin luonteeseen. Ajoasento on mukavan pysty ja samalla luonnollisen rento. Mittaristo on pikkuruisen pieni, mutta nopeusmittarin lukemat erottuvat yllättävän hienosti.

Karkeakuvioiset renkaat ovat tyyppiä Bridgestone Trail Wing. Hiukan hämärän peittoon jää, mihin nappularenkaita tarvitaan. Hiekkatielle SCR:ää ei nimittäin kannata viedä, sillä muilta osin huoleton hihnaveto ei pidä irtokivistä. Yksi pieni kivi hihnan ja hihnapyörän väliin hajottaa vetohihnan välittömästi.

Renkaat ovat katupyörään karkeakuvioiset.

Ehkä karkeat renkaat ovat vain ulkonäöllinen juttu; on ehkä haettu sitä Flat Track -ulkonäköä. Onneksi renkaat toimivat mainosti myös asfalttipinnoitteella, eivätkä ne luista missään vaiheessa.

Takahaarukka on mallia ”stereoperä”, eli siinä on keinuhaarukan molemmin puolin oma iskunvaimentimensa kierrejousella. Tällaista ratkaisua näkee nykyisin harvemmin. Jousitus kuitenkin toimii hienosti, vaikkei mitään vaimennusten säätömahdollisuutta olekaan.

Yksinkertainen on tässä kohden toimivaa.

 SCR950 jatkaa Yamahan retropyörien buumia. Sellaiset ovat myyneet Euroopassa hienosti. Suomalaiset ovat niitä hiukan vierastaneet, mutta kelkka on pikkuhiljaa kääntymässä ja retrojen kysyntä on kääntynyt nousuun. Ehkä yhtenä syynä on se, että retrot on hinnoiteltu maltillisesti. Esimerkiksi SCR950:n hintalapussa on kohtuullinen 13 348 euron luku.

Tekniikkaa

Moottori: poikittain asennettu ilmajäähdytteinen V2-moottori; iskutilavuus 942 cm3 (85 x 83 mm), puristussuhde 9,0, teho 38 kW (52 hv)/5 500 r/min, vääntömomentti 79,5 Nm/3 000 r/min, 1 nokka-akseli molemmissa sylinterikansissa, 4 venttiiliä per sylinteri.

Voimansiirto: 5-vaihteinen vaihteisto, toisioveto hihnalla

Alusta: teräsputkirunko; edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä ja takana levyjarru (298/292 mm) ja 2-mäntäinen jarrusatula

Mitat ja massat: pituus 230 cm, leveys 90 cm, akseliväli 160 cm, istuinkorkeus 83 cm; paino 252 kg, polttoainesäiliö 13 l, rengaskoko edessä 110/90-19, takana 140/80

CO2-päästö: 115 g/km

Ilmoitettu yhdistetty kulutus: 5,0 l/100 km

Hinta: 13 348 euroa