Autoalan tiedotuskeskus uutisoi torstaina lokakuun rekisteröintejä nostamalla tiedotteessaan niistä esiin parhaat palat.

Pakettiautoja rekisteröitiin melkein neljännes ja kuorma-autoja reilu neljännes enemmän kuin vuosi sitten. Hyvä kehitys nosti pakettiautojen kumulatiiviset rekisteröinnit tänä vuonna plussan puolelle, ja kuorma-autoja on pistetty kilpiin yli kymmenen prosenttia edellisvuotta kiivaampaan tahtiin.

Henkilöautoista todetaan pahimman olevan ohi, kun viime vuodesta jäätiin lokakuussa vain vajaat kymmenen prosenttia. Kun vuotta on jäljellä enää kaksi kuukautta, ollaan melkein viisi prosenttia edellä vuotta 2017.

Valitettavasti pinnan alla kuohuu ja tilanne on paljon ulospäin näkyvää vakavampi. Maahantuojat seuraavat sitä, millä vauhdilla kauppoja tehdään eli tilaussopimuksia syntyy. Niissä ollaan peräti kolmannes viime vuotta jäljessä, mikä ennustaa autoalalle kovia aikoja.

Ongelmana on villinä poukkoileva autoverokeskustelu. Lähtökohtana on tietenkin se, että jokainen haluaa ostaa autonsa mahdollisimman halvalla. Suomessa otettiin (tietenkin) ensimmäisenä Euroopassa käyttöön heti syyskuun ensimmäisenä päivänä WLTP-päästöihin perustuva autovero. Etukäteen sen luvattiin olevan veroneutraali, jota tuskin kukaan järkevä ihminen uskoi. Tietenkään se ei ollut totta, vaan samalla kiristettiin rajusti vähän enemmän kuluttavien henkilöautojen veroruuvia.

Valtiovarainministeriölle, tai kuka verotuksesta vastaakaan, tuli jälleen kerran täytenä yllätyksenä myynnin hidastuminen. Toisin sanoen veronkorotuksesta huolimatta valtion pohjattomaan kirstuun tuleva rahavirta alkoi ehtyä.

Nyt on sitten korjausliikkeen aika, mikä tarkoittaa verotuksen muutosta luvatulla tavalla neutraalimmaksi. Toisaalta vastikään julkaistiin IPCC:N ympäristöraportti, minkä takia poliitikkojen on vaikea helpottaa paljon suuriruokaisten autojen verotusta. Pahinta on asiasta käytävä keskustelu, joka jumittaa autokaupan.

Lokakuussa Toyota jatkoi ylhäisessä yksinäisyydessään komealla 14 prosentin markkinaosuudella.


Merkki 10/2018 Markkinaosuus (%) 1-10/2018 Markkinaosuus (%)
1. Toyota 1 106 14,1 13 694 13,1
2. Volvo 901 11,5 7 886 7,6
3. Škoda 883 11,3 10 085 9,7
4. Volkswagen 693 8,9 11 245 10,8
5. Mercedes-Benz 558 7,1 5 212 5,0
6. Ford 500 6,4 7 664 7,4
7. Kia 435 5,6 5 555 5,3
8. Nissan 278 3,6 6 826 6,5
9. BMW 263 3,4 3 990 3,8
10. Opel 253 3,2 5 775 5,5

 

Merkki ja mallisarja 10/2018 Markkinaosuus (%) 1-10/2018 Markkinaosuus (%)
1. Toyota Yaris 358 4,6 3 704 3,6
2. Škoda Octavia 317 4,1 4 465 4,3
3. Toyota Auris 306 3,9 3 604 3,5
4. Ford Focus 285 3,6 2 090 2,0
5. Nissan Qashqai 216 2,8 5 194 5,0
6. Volvo XC60 186 2,4 2 314 2,2
7. Volkswagen Golf 182 2,3 3 221 3,1
8. Kia Ceed 162 2,1 1 412 1,4
9. Toyota Avensis 155 2,0 2 384 2,3
10. Volvo V40 154 2,0 1 360 1,3

Aina syksyllä myyntiään piristävä Volvo oli lokakuussa komeasti kakkosena ennen Škodaa, ja molempien markkinaosuus oli yli yksitoista prosenttia. Volvo ohitti hyvän myyntikuukauden ansiosta Fordin nousten koko vuosi huomioon ottaen neljännelle sijalle. Markkinaosuudella tarkasteltuna myös Mercedes-Benzin yli seitsemän prosenttia oli hieno saavutus.

Mallikohtaisissa rekisteröinneissä sijoitukset alkavat olla niin vakiintuneita ja erot suuria, ettei suuria muutoksia ole odotettavissa. Vaikka Nissanilla oli aika huono kuukausi, Qashqai jatkaa mallikohtaisen rekisteröintitilaston kärjessä, kun tarkastellaan rekisteröintejä kumulatiivisesti tammi–lokakuussa. Kunhan uudella moottorilla varustettuja versioita saadaan maahan, nousevat Qashqain luvut taas paremmiksi. Kymmenen suosituimman mallin listalle nousi Ford Focus, joka ohitti Opel Astran ja pudotti sen pois kärkitaistosta.

Ford Focuksen uusi sukupolvi piristää mallin myyntiä, ja Kialla on sama tilanne Ceedin kanssa, joka kiipesi pari sijaa ylöspäin. Volvon hyvä lokakuu näkyy siinä, että mallikohtaisessa rekisteröintitilastossa V90 kiipesi kaksi sijaa ja V40 kolme sijaa ylöspäin. Lisäksi V60 nousi kolmenkymmenen suosituimman automallin joukkoon.

Pakettiautoissa Ford säilytti ykkössijansa, mutta toisena oleva Volkswagen oli lokakuun ykkönen supistaen eron puoleen syyskuuhun verrattuna. Taisto pronssisijasta jatkuu kiivaana Mercedes-Benzin ja Toyotan välillä, sillä Toyota joutui päästämään Mercedes-Benzin lokakuussa edelleen. Renault yrittää kiriä Opelia kiinni ja nousta viidenneksi, mutta ero saattaa olla liian suuri.

Kuorma-autoissa Volvo jatkaa kumulatiivisesti ykköspaikalla, mutta lokakuun rekisteröinneissä se jätettiin kolmoseksi. Scania oli voittaja kolmen auton erolla Mercedes-Benziin.

Kaikki muut merkit saivat lokakuun aikana rekisteriin saman merkin autoja kuin Scania eli kolme kärkimerkkiä hallitsee kuorma-autokauppaa suvereenisti.