Hallituksen kaavailema moottoripyörävero on saanut jo motoristit reagoimaan tavalla, joka nakertaa pohjaa hallituksen laskelmista veron tuotosta.

Hallitus teki viime vuonna esityksen moottoripyöräverosta. Se olisi 150 euroa per liikennekäytössä oleva moottoripyörä. Vero on kertamaksu. Se lankeaa siis maksettavaksi yhtälailla, mikäli pyörä on verokauden aikana liikenteessä yhden tai 365 päivää.

Kyse ei ole siis käyttömaksusta, vaan selvästä omistusverosta. Tämä on säikäyttänyt motoristit. Siksi he ovat jo joukolla poistaneet moottoripyöriä liikennekäytöstä. 

Vuonna 2015 moottoripyöriä poistettiin liikennekäytöstä noin 6 000 kappaletta. Vastaavasti Trafin mukaan vuonna 2016 liikennekäytöstä ja rekisteristä poistettiin vajaat 100 000 moottoripyörää. 

Kasvun takana on motoristien pelko joutua maksamaan veroa pyöristään, joita he eivät välttämättä käytä. Tai jos käyttävät, niin vain muutaman päivän kesän aikana. Vastaavasti autoilija maksaa vain niiltä päiviltä, jolloin hän käyttää autoaan.

On esitetty myös epäilyjä siitä, että liikenteestä poistoja tehdään siksi että poistaminen on netin kautta helppoa. Niin tai näin, mutta merkittävä osuus pyöristä tulee seisomaan varastoissa ensi kesänä.

Pakkasella?

Liikenteestä poistetuista moottoripyöristä ei tarvitse maksaa vakuutusmaksua. Niinpä vakuutusmaksujen menetys on asiantuntijan arviolaskelmien mukaan liikenteestä poistetuista ajoneuvoista noin 76 miljoonaa euroa. Tästä summasta valtiolle maksettavan vakuutusveron osuus on 14,7 miljoonaa euroa.

Eli valtion verotulot ovat tippuneet jo liki 15 miljoonaa euroa. Tässä luvussa eivät ole mukana tulevat autoveron ja arvolisäveron tuottojen vähentyminen.

”Liikennekäytöstä jo poistetut 96 528 moottoripyörää ovat jo tehneet ison loven vakuutusyhtiöiden kassaan. Ja tietysti samalla vakuutuksista kerättävän vakuutusveron osuus on romahtanut”, kertoo Tekniikan Maailmalle vakuutuslaskelmat tehnyt Project MP:n vakuutusasiantuntija Tapio Vesterinen.

Kaupalle tulevat vaikeat ajat

Käytännössä aiottu vero aiheuttaa siis jo nyt valtiolle verokertymän vähentymistä. Puhumattakaan siitä, että uusien moottoripyörien myynti tulee romahtamaan ensi keväänä.

Jokaisesta myymättä jääneestä uudesta moottoripyörästä, jää tilittämättä valtion kassaan arvonlisä- ja autoveroina noin 40 prosenttia pyörän hinnasta. Samoin käytettyjen moottoripyörien kaupan voi olettaa romahtavan.

Esimerkiksi miten valvotaan, että kauppiaalle tulleesta vaihtopyörästä tai yksityisen yksityiselle myymän käytetyn moottoripyörän vero on maksettu? Alan kauppiaat ovat huolissaan ja kantavat huolta lisäkustannusten kaatamisesta heidän niskaansa. Kustannusten lisäksi uusi verorakenne luo lisäbyrokratiaa vastuukysymysten suhteen.

Jos kaavailtu moottoripyörä- ja venevero tulevat voimaan, jää veroa puolustavat perussuomalaisten Timo Soini ja pääministeri Juha Sipilän johtama hallitus motoristien mieleen moottoripyöräharrastuksen lopettajina Suomessa. Siinä sivussa voi käytännössä sanoa hyvästit myös moottoripyöräalan elinkeinon harjoittajille.

Nähtäväksi jää, kuinka motoristiäänestäjät käyttäytyvät seuraavissa vaaleissa. Protestina liikenteestä poistetut 100 000 moottoripyörää ovat jo hyvin selvä viesti päättäjille.