Asiaa vähemmän seuraaville henkilöautojen rekisteröintien viime kuukausien aikainen heilahtelu voi vaikuttaa yllättävältä, mutta alalle itselleen se ei tullut yllätyksenä. Ennen syyskuun alussa voimaan astuneita päästömittausmääräyksiä oli kova kiire pistää kilpiin mahdollisimman paljon autoja. Kuten ehkä muistetaan, Nissan onnistui siinä parhaiten. Niinpä syyskuu oli japanilaismerkille paljon maltillisempi.

Komeimmin tilanteen selitti Toyota, jonka markkinaosuus syyskuussa oli komeasti 16,5 prosenttia. Škoda oli normaaliin tapaan kolmantena, normaalilla noin kymmenen prosentin osuudella. Välissä on yleensä Volkswagen, ja nytkin merkin nimen alku oli tuttu, mutta jatko erilainen. Nimittäin Volvo oli syyskuun kakkonen 10,5 prosentin markkinaosuudella.

Merkkikohtaisessa tilastossa voi vielä mainita Hyundain nousun kympin sakkiin yhdeksännelle sijalle. Kumulatiivisesti tarkastelleen syyskuussa sijoitukset eivät juuri muuttuneet. Ainoastaan 17. sija sai uuden haltijan, kun Mazda ohitti Citroënin.

Mallikohtaisissa rekisteröinneissä syyskuu oli kärjen osalta hyvin aasialaisvoittoinen, sillä kymmenen kärjessä listalla on japanilaisten ja korealaisten automallien lisäksi vain ykköseksi palannut Škoda Octavia ja kaksi Volvon mallia.

Kumulatiivisesti vuosi on jo niin pitkällä, että mitään suuria mullistuksia ei enää tapahdu. Kymmenen eniten myydyn mallin joukossa Toyota Avensis rynnisti vielä Volkswagen Polon ohi, mutta Avensiksen myynti on hiljalleen hiipumassa tuotannon päätyttyä. Kia Ceedin uuden sukupolven luovutukset ovat alkaneet, minkä ansiosta se kipusi pari pykälää ylöspäin.

Pakettiautoissa kamppailu ykkössijasta on kääntymässä Fordin voitoksi, sillä se oli syyskuussa ylivoimainen ykkönen jättäen Volkswagenin yli sadan auton päähän taakseen. Kisa pronssipaikasta kiristyi huomattavasti, kun Mercedes-Benz oli syyskuun kolmonen melkein Volkswagenin kannoilla supistaen eron Toyotaan kahteenkymmeneen autoon. Myös seuraavalla portaalla on mielenkiintoinen kilpailu siitä, ehtiikö Renault saavuttaa Opelin ja viitossijan ennen vuoden päättymistä.

Kuorma-autoissa myynnin kasvu painottuu kevyimpään alle kuuden tonnin kokonaispainoluokkaan, jossa rekisteröinnit ovat tänä vuonna yli kaksinkertaistuneet. Pitkään Sprinter-luokaksi Mercedes-Benzin mallinimen mukaan kutsuttu sarja on saanut uuden hallitsijan, kun Ford on Transitillaan noussut ykköseksi. Sen suosio on ollut niin suuri, että Ford nousi jo neljänneksi eniten rekisteröidyksi kuorma-automerkiksi ohittaen Ivecon. Kaksikko on kuitenkin kaukana kolmesta suuresta eli Volvosta, Scaniasta ja Mercedes-Benzistä.