Maanantaina julkaistuissa elokuun rekisteröintiluvuissa oli jotain hyvin hämmentävää. Emme muista, milloin viimeksi yksittäinen automalli on yltänyt mallikohtaisissa rekisteröinneissä yhden kuun aikana yli kymmenen prosentin markkinaosuuteen.

Nissan Qashqai teki tuon tempun, sillä elokuussa joka kahdeksas Suomessa rekisteröity uusi henkilöauto oli sellainen. Samalla Qashqai nousi mallikohtaisen rekisteröintitilaston ykköseksi tehden lähes tuhannen auton kaulan kakkosena olevaan Škoda Octaviaan.

Kerroimme jo aiemmin, että Nissan Qashqaihin on tulossa uusia moottoreita, ja markkinointimylläkkä saattaa liittyä siihen. Toinen syy voi olla, että vanhoja 1,2-litraisia moottoreita ei ole tyypitetty tai saatu tyypitettyä uusien WLTP-määräysten mukaisiksi. Niinpä tuollaisista autoista on päästävä nopeasti eroon keinolla millä hyvänsä. Joka tapauksessa tempaus oli komea.

Nissan kuroi tempullaan eron Volvoon lähes umpeen, mutta on edelleen merkkikohtaisessa rekisteröintitilastossa kuudennella sijalla. Nissaneita on myyty tänä vuonna kolmannes enemmän kuin viime vuonna kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana.

Yksi asia Nissanilla on kuitenkin huolestuttava. Qashqai kattoi elokuussa 90 prosenttia merkin myynnistä, ja vähittäismyyntiorganisaatio alkaa hermostua siihen, että heillä on vain yksi valttikortti. Samaan aikaan Toyotalla on viisi ja sekä Volkswagenilla että Škodalla neljä eri mallia kolmenkymmenen eniten rekisteröidyn automallin joukossa.

Toinen elokuun ehdoton voittaja on Porsche, joka ylsi kaikkien aikojen ylivoimaiseen rekisteröintiennätykseen Cayenne E-Hybridin avulla. Elokuussa pistettiin kilpiin 109 Porschea, ja merkin myynti on jo kahdeksan kuukauden jälkeen noussut vuositasolla suuremmaksi kuin koskaan ennen. Viime vuoteen verrattuna tähän mennessä rekisteröinnit ovat kaksinkertaistuneet.

Kokonaisuutena henkilöautoja rekisteröitiin elokuussa enemmän kuin yhtenäkään vuonna 2000-luvulla. Viime vuoteen verrattuna autoja luovutettiin asiakkaille neljännes enemmän ja kumulatiivisesti ollaan kymmenen prosenttia viime vuotta edellä. Syksyllä tilanne voi vähän muuttua, mutta suurin osa autojen hintamuutoksista on hyvin maltillisia. Se tarkoittanee, että myynti sujuu edelleen varsin hyvin.

Pakettiautoissa Ford kaksinkertaisti eron Volkswageniin, mutta kaksikko on edelleen hyvin tasaväkinen. Toyota kuroi eroa reippaasti neljännellä sijalla olevaan Mercedes-Benziin. Mitään muuta radikaalia ei tuolla rintamalla elokuussa tapahtunut, ellei sellaiseksi lasketa 15 prosenttia viime vuodesta vähentyneitä rekisteröintejä. Kumulatiivisesti pakettiautoja on luovutettu tänä vuonna samaan tahtiin kuin vuosi sitten.