Tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Suomessa ensirekisteröitiin 175 sähköautoa. Siinä on parannusta viime vuoteen verrattuna 35 prosenttia, mutta kun kappalemäärät ovat näin pieniä, prosentit heiluvat herkästi suuntaan tai toiseen. Kun suosituinta mallia rantautuu iso erä Hankoon, niin kohta tilastot loistavat – ja seuravassa kuussa on taas hiljaista.

Ssuosituimpia malleja tänä vuonna ovat olleet Nissan Leaf (68 kpl) ja Tesla Model S (47 kpl).

Tällä hetkellä kahdeksalla autovalmistajalla on myynnissä 12 sähköautomallia, joista on mennyt kaupaksi vain kahdeksaa. Niistäkin muutamaa on myyty vähemmän kuin kourallinen, joten markkinoilla on selvästi monta mallia, jotka eivät hintansa, kokonsa tai ominaisuuksiensa puolesta vastaa kysyntää.

SÄHKÖAUTOJEN ENSIREKISTERÖINNIT tammikuu helmikuu maaliskuu 1-3/2018
BMW i3 4 0 2 6
BMW i3S 1 0 1 2
Hyundai Ioniq 1 1 7 9
Kia Soul 1 0 2 3
Nissan Leaf 2 23 43 68
Renault Zoe 2 1 0 3
Tesla Model S 16 2 29 47
Tesla Model X 1 2 7 10
Volkswagen e-Golf 8 8 11 27
Yhteensä 36 37 102 175

Jos käytännössä puolet malleista ei mene kaupaksi, tästä voisi päätellä, että tarjonta on aika huonoa. Euroopan autovalmistajien järjestön ACEAn näkemys, että sähköautojen myyntiä hidastaa liian harva latausverkosto, vaikuttaa epäuskottavalta. Houkuttelevia autoja ei yksinkertaisesti ole riittävästi myynnissä, ja kiinnostavimpien autojen saatavuus tökkii.

Houkuttelevuuden voimasta kertonee jotain se, että Suomenkin rekisteröintitilastoissa suosituin sähköautovalmistaja on Tesla. Maaliskuun lopussa niitä oli liikenteessä 561 kappaletta eli jokseenkin tarkalleen kolmasosa Suomen sähköautoista. Ja Tesla on tosi houkutteleva merkki, ainakin sähköautoilijoiden keskuudessa.

Teslaan liittyy toinenkin erikoispiirre Suomen rekisteröintitilastoissa. Niitä on nimittäin suhteellisesti paljon yksityisomistuksessa. Kun muiden merkkien edustajat ovat keskimäärin 40-prosenttisesti yrityskäytössä, Tesloista tämä koskee vain 29 prosenttia. Tosin Mercedeksen 34 sähköautosta peräti 32 on yksityisomistuksessa. Nissanilla ja Renaultilla taas yrityskäyttö korostuu.

Koska valmistajien välinen kilpailutilanne on vielä olematonta, menevät mageimmat sähköautot varakkaille yksityisasiakkaille ja parhaat diilit suurelta osin yrityksille, usein myös todelliseen työkäyttöön.

Diilejä on toistaiseksi vain vähän tarjolla, eivätkä pari lähivuotta näytä tässä mielessä kovin lupaavilta. Uusia sähköautomalleja alkaa kyllä tulla pikkuhiljaa markkinoille, mutta niiden hintaluokka on järjestään tuplat tai enemmän suosikkimalli Leafiin verrattuna.

Ensimmäisenä tähän 80 000–100 000 euron sarjaan pyrkii Jaguar I-Pace. Se on viisipaikkainen katumaasturimainen auto, jossa on 90 kilowattitunnin ajoakku, kaksi moottoria ja Teslojen tasoinen suorituskyky. Jaguarin voi jo marssia ostamaan, kun hinnatkin ovat jo tiedossa (pdf), mutta koeajoa joutuu vielä odottamaan tovin.

Jaguar I-Pace

Seuraavana vuorossa lienee Audi e-Tron, joka tulee I-Pacen suoraksi kilpailijaksi. Auto näyttää kovasti tavalliselta Q5:ltä, mutta se johtuu enemmänkin Audien yltiömäisen yhteneväisestä muotokielestä kuin mistään jaetuista osista. Akuston energiasisältö on sama tai vähän suurempi kuin Jaguarissa.

Audi e-Tron

Audia seuraa etenkin sille varteenotettava kilpailija toiselta puolelta Etelä-Saksaa. Mercedes-Benz nimittäin lupailee oman sähköisen katumaasturinsa, EQC:n, myyntiin vuoden 2019 aikana.

Alunperin sähköautoksi suunniteltu malli avaa B-sarjan sähkökokeilujen jälkeen aivan uuden Mercedes-sähköautojen aikakauden. Mutta vielä joudutaan odottamaan.

Mercedes-Benz EQC



Sitten areenalle astuukin jo Porsche, jonka viimeistään vuonna 2020 esiteltävä matala nelipaikkainen sähköauto näyttää ainakin alkuperäisen muotoilututkielman, Mission E:n puolesta syötävän hyvältä. Ja monien yllätykseksi auton hintaluokka asettuu hyvin lähelle Jaguaria ja Audia.

Porsche Mission E

Kaikki nämä uutuudet asettuvat hyvin eksklusiiviseen hintaluokkaan, mutta suomalaisittain hinnoittelu on kuitenkin totutusta poikkeavaa. Koska sähköautojen kohdalla autovero on varsin pieni, ovat suomalaiset hinnat hyvin lähellä yleiseurooppalaisia hintoja.

Edullisille tai edes keskihintaisille sähköautoillekin olisi jo kysyntää. Sen näkee Nissanin verrattaen hyvästä menestyksestä. Ainakin Volvolla ja Volkswagenilla on tulossa sähköautot näihin luokkiin vuosikymmenen vaihteessa, mutta ne ovat vielä sen verran kaukana tuotannosta, että hyvää mielikuvaa valmiista autoista on toistaiseksi vaikea saada.

Ensimmäisenä keskiluokkaan saataneenkin Tesla Model 3, kunhan tuotantotahti nousee sille tasolle, että autoja alkaa riittää muillekin kuin amerikkalaisille asiakkaille.

Hyviin diileihin toivottavasti kuuluvat ensi kesänä esiteltävä Hyundai Kona EV ja joitakin kuukausia perässä tuleva Kia Niro EV.

 

Päivitetty Hyundai-konsernin autojen osalta 26.4. klo 10.15.