Tekniikan Maailman internet-palvelu TMnet (www.tekniikanmaailma.fi) on ollut avoinna kohta vuoden verran. Palvelua kehitetään edelleen ja uudistuksia on tulossa. Uusimpana tulokkaana sivuilta löytyy kestotilaajien käyttöön tarkoitettu autosanasto.

TM:n artikkeleissa käytetään monenlaisia teknisiä termejä, eikä niitä läheskään aina voida tekstissä selittää. Lukija saattaa törmätä esimerkiksi sanaan hybridi. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Tämä käsite on tietenkin joskus aikoinaan selvitetty TM:n sivuilla, mutta missä numerossa, missä artikkelissa? Sitä on vaikea löytää, mutta TM-autosanastosta lukija voi selvittää nopeasti, mitä sana tarkoittaa. Sitten tulee eteen sana hydridi. Onko siinä painovirhe? Ei ole – tämäkin sana selitetään TM-autosanastossa.

Itse termin määrittelyn ohella TM-autosanasto antaa tietoa autonosien rakenteista ja materiaaleista, tyypillisistä arvoista, normeista, mittausmenetelmistä ja niin edelleen. Rakenteita selvitetään myös havainnollisilla kuvilla. Eräiden hakusanojen kohdalla on mukana myös lyhyesti kyseisen laitteen historiaa – ihan vain sen vuoksi, että voi olla mielenkiintoista tietää, kuka keksi esimerkiksi levyjarrun tai väännönmuuntimen. Lyhyehkö määritelmä ei ehkä vielä anna riittävän täydellistä kuvaa kyseisestä osasta, rakenteesta tai käsitteestä. Sen takia useimpien hakusanojen kohdalla on linkit toisiin hakusanoihin, joista saadaan lisävalaistusta asiaan.

Toinen mahdollinen hyötykäyttö TM-autosanastolle on termien oikeinkirjoitus, joka voi tuottaa vaikeuksia jopa ammatikseen autoasioista kirjoittaville. Sylinterikansi vai sylinterinkansi? Petroli vai petrooli? McPherson vai MacPherson? Monissa yhteyksissä TM-autosanasto antaa myös suosituksia rinnakkaisista termeistä: Kumpi on parempi, käynnistysmoottori vai käynnistinmoottori? Raakaöljy, maaöljy vai vuoriöljy?

(Tiivistelmä Hannu Krohnin artikkelista TM 15/2000, s. 74)