Chrysler PT Cruiser on nähty toistaiseksi vain autonäyttelyissä, ja suurin osa ihmisistä on joutunut muodostamaan käsityksensä siitä lehtijuttujen perusteella. Siitä huolimatta – tai sen vuoksi – auton herättämä kiinnostus on suuri.

PT Cruiser on itse asiassa varsin tavanomainen auto. Se on viisiovinen, tilava ja monikäyttöinen kuten moni muukin nykyaikainen auto. Asian ydin on auton ulkomuodossa. Muotoilijat ovat ottaneet vaikutteita menneisyydestä tavalla, joka ei jätä ketään kylmäksi.

Auto on ulkomitoiltaan pienempi, kuin kuvien perusteella voisi kuvitella. Vaikutelma johtuu ehkä siitä, että sen esikuvat olivat omana aikanaan paljon suurempia. Pituutensa puolesta PT sijoituu samaan luokkaan esimerkiksi Toyota Corollan ja Ford Focuksen sedan-mallien kanssa. Alusta perustuu alun perin Chrysler Neonin tekniikkaan, mutta kehitystyön myötä se on ajautunut siitä erilleen. Chryslerin oma väki sanoo, että teknisesti PT Cruiserilla ei ole kovin paljoa Neonin kanssa tekemistä, vaikka monia yhteisiä osia käytetäänkin.

Eurooppaan tulevissa malleissa on toistaiseksi vain yksi moottorivaihtoehto: Neonin vanhasta kaksilitraisesta ja nelisylinterisestä parannettu 16-venttiilinen. Sen veto ja vääntö ovat tavallisen hyviä, mutta eivät poikkeuksellisia. Erityisesti automaattivaihteella ajaessa jää kaipaamaan lisää potkua. Kuiskitaan että nokalle oltaisiin sovittamassa myös 2,4-litraista turbomoottoria, mutta virallisesti tätä ei myönnetä. Virallisesti ilmoitetaan, että seuraavaksi on ohjelmassa yhteispaineruiskutuksella varustettu turbodiesel.

Auton äänieristys on kohtuullinen. Moottorin käynti kuuluu kiihdytyksessä selvästi sisälle, mutta ääni on terve ja sen olettaakin kuuluvan asiaan. Ohjaus on sopivasti tehostettu ja tunnokas. Myös jousitus saa kehut. Se on jämäkkä, ei kuitenkaan liian kova, ja nielee kuopat eleettömästi.

Kuljettajan istuimelta arvioituna auto vaikuttaa paljon tavallisemmalta kuin ulkoa katsottuna. Istuimet ovat korkeat ja itse penkki on hieman lyhyt. Pari senttiä lisää pituutta voisi tehdä terää. Toisaalta istuimien hyvä muunneltavuus ja helppo irrotettavuus on voinut sanella koolle tietyn ylärajan.

Malliston edullisin vaihtoehto on käsivaihteinen Classic. Se tulee maksamaan noin 170 000 markkaa. Sen perusvarustus on hyvä. Siihen kuuluu mm. ilmastointi, sähköikkunat ja sähkösäätöiset peilit, ABS-jarrut ja luistonesto sekä sähköinen korkeudensäätö kuljettajan istuimessa. Touring-varustetaso on vielä hieman kattavampi. Siihen kuuluu edellisten lisäksi mm. alumiinivanteet, nahkaratti, ajotietokone, radio ja CD-soitin. Kesäkuun loppupuolella alkava myynti lähtee komeasti liikkeelle kaikkein kalleimmalla kalustolla. Ensimmäiset Suomeen tulevat PT Cruiserit ovat automaattivaihteisia ja Limited-varustettuja. Näissä autoissa on nahkapäällysteiset istuimet, kromatut alumiinivanteet, tummennetut sivulasit ja niiden hintalapussa lukee noin 210 000 markkaa.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 7/2000, s. 12-17)