Toyota Yaris on globaali tuote, mutta myös Euroopan myydyin Toyota. Uuden Yariksen suunnittelukonsepti on lähtöisin Euroopasta, joten sen tulevaisuuden pitäisi olla täällä entistä paremmissa kantimissa.

Toyotan Euroopan muotoiluosaston ehdotelman pohjalta suunniteltu uusi Yaris on kuin edeltäjänsä harteikkaampi isoveli. Yaris on kasvanut 110 millimetriä pituutta, 35 milliä leveyttä ja 30 korkeutta. Leveys ja korkeus tuntuvat avarampina sisätiloina. Takapenkin jalkatila on myös tasainen, mikä tuo lisää väljyyden tunnetta. Yaris onkin sisätiloiltaan ja niiden muunneltavuudeltaan erityisen etevä.

Yariksen moottorimallisto on suppeudessaan kattava. Se koostuu kahdesta bensiinimoottorista ja yhdestä dieselistä, jotka tyydyttänevät suurimman osan asiakkaiden käyttötarpeista.

Pienempi bensiinimoottori on kolmisylinterinen (jollaisista Daihatsulla on pitkä kokemus) ja iskutilavuudeltaan noin yhden litran vetoinen. Isompi bensiinimoottori on 1,3-litrainen nelisylinterinen yksikkö, jonka teho on 64 kilowattia ja vääntömomentti 121 newtonmetriä. Tämä moottori on ainakin Suomen markkinoita ajatellen koko joukon tärkein, ja ajaa asiansa vakuuttavasti.

Malliston huipulla on 1,4-litrainen ja turbodiesel, joka on perusrakenteeltaan tuttu Yariksestakin. Nykyisessä 66-kilowattisessa muodossaan se on ollut vuoden päivät tarjolla Corollan voimanlähteeksi.

Kaikkien moottorien yhteydessä on vakiovarusteena viisivaihteinen, käsivalintainen vaihteisto. Automaattivaihteistoa ei ole tarjolla, mutta kaikkien moottorien kanssa valmistetaan viisivaihteista robottivaihteistoa, jossa kytkimen toiminta ja vaihteensiirto on automatisoitu. M-MT-nimeä totteleva vaihteisto ei oikein vastaa perinteistä automaattia, sillä täysin ajattelemattomasta ajotyylistä seuraa nykiviä vaihtoja, osittain omituisissa kohdissa.

Yariksen ajo-ominaisuudet ovat nyt selkeämmät ja kypsyneemmät. Hallintalaitteiden toiminnassakaan ei ole moittimista. Polkimet toimivat loogisesti, ja vaihteensiirto on täsmällisyydessään ja jouhevuudessaan hyvää tasoa. Yariksen sähköisen ohjaustehostimen toteutus on myös keskimääräistä parempi, sillä ohjaustunto on miellyttävän luonnollinen. Ajomukavuuden ongelmat liittyvät lähinnä istuimiin, jotka on selvästi tehty pienempien ihmisten ehdoilla.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 19/05, s. 18-23)