HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • taloudellisuus

HUONOA

  • jyrisevä moottori

  • vaihteiston karkeus

XE on normaaliajossa 90-prosenttisesti takavetoinen, mutta tarvittaessa puolet voimasta ohjautuu eteen. Jaguarin omassa nelivetojärjestelmässä sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin jakaa vääntöä eteen tilanteen mukaan.

Liukkaalla auto on hauska ajettava. Kaarteissa voi havaita lievää yliohjaamista, kuitenkin rauhallista ja turvallista sellaista.

Moottori on tuttu 132-kilowattinen diesel, joka on tunnettu taloudellisuudestaan, ja sitä se oli nytkin. Voimavarat ovat riittävät, mutta eivät takaa aivan merkin imagon mukaista lennokkuutta. Ja ajossa moottori tuntuu tässä versiossa hieman jyrisevältä.

Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto toimii pääpiirteittäin hyvin, mutta välillä vaihdot töksähtävät. Olisiko ”kissanpennun” yksilöllinen ominaisuus, sillä muut Jaguarit eivät niin ole tehneet.

R-Sport-varustetasoon kuuluu urheilullinen jousitus. Lisävarusteinen Adaptive Dynamics -toiminto ilmeisesti antaa vielä ylimääräistä ryhdikkyyttä ajotuntumaan. Urheilullisuus ja tarkkuus ovat aistittavissa, muttei liikaa. Kaksoisksenonit ovat myös lisävaruste, vaikka niiden olettaisi kuuluvan vakiovarustukseen.

XE  AWD on täsmäisku premium-luokkaan, jossa Audi, BMW, Mercedes ja Volvo myyvät paljon nelivetoja. Virallisesti neliveto lisää hintaa noin 4 000 euroa, mutta edelleen jatkuvan kampanjan mukainen lisähinta on 499 euroa. Kulutusta neliveto lisää puolisen litraa sadalla, mutta kunnon talvikelissä se tuskin mietityttää.

Tekniikkaa

Moottori: R4, diesel, turbo, iskutilavuus, 1 999 cm3, teho 132 kW (180 hv)/4 000 r/min, vääntömomentti 430 Nm/1 750–2 500 r/min

Voimansiirto: neliveto, vaihteisto A8

Mitat ja massat: pituus 4,672 m, leveys 1 850 m, korkeus 1 425 m, akseliväli 2 835 m, omamassa 1 615 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 225 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s, kulutus (yhd.) 4,7 l/100 km, CO2-päästö 123 g/km

Vapaa autoetu: 915 €/kk

Hinta: 50 626 €