HYVÄÄ

  • suorituskyky

  • äänimaailma

HUONOA

  • CO2-päästö

  • jousitustutinat

MY on lyhenne sanoista model year, eli vuosimalli. Nissan haluaa tämän näkyvän auton nimessä, ja niin haluavat asiakkaatkin. Esimerkiksi teho on matkan varrella kasvanut yli sadalla hevosvoimalla, mikä on samasta moottorista paljon. Siitä on mukava muistuttaa.

MY2017-mallin muutokset ovat muilla osa-alueilla normaalia suuremmat. Edellisillä kerroilla on keskitytty enimmäkseen tehon nostamiseen, mutta nyt voi nähdä uusia piirteitä sekä sisällä että ulkona.

Eniten puhetta nostattaa konepelti, joka matalampana ja virtaviivaisempana parantaa aerodynamiikkaa. Ilmanottoaukko huokuu voimaa ja on enemmän Nissanin nykymuodin mukainen.

OLEMME AJANEET lähes kaikilla aikaisemmilla versioilla, mutta enemmänkin radalla. Nyt keskityimme radan ulkopuolella tapahtuviin asioihin. Alla ovat Keski-Eurooppaan suunnitellut Bridgestone Blizzak -kitkarenkaat, ja vastassa on satunnaisia jää- ja lumiosuuksia.

Kulku autoon on sujuvaa, sillä ovet ovat urheiluautoluokassa kookkaat. Selkänojan sivuttaistuennat on suunniteltu keskikokoiselle tai sitä pienemmälle. Monessa GT-R:ssä istuin on vaihdettu kuljettajalle sopivaksi, kuten urheiluautoissa on tapana.

Ohjauspyörä säätyy todella lähelle, ja vaihdekahvat pyörivät nykymallissa ohjauspyörän mukana. Tämä toimii nopealla radalla jossa kääntömäärät pysyvät pieninä.

nissan-gtr-moottori

V6-moottorin imukanavat ovat näyttävän näköiset. Moottori on lähes kokonaan etuakselin takana, mikä on painonjakaumalle hyvä asia.

Liikkeellelähdössä ensimmäinen huomio kohdistuu moottorin ääneen, siis jo matalilla pyörintänopeuksilla. Sävyssä on metallista voimaa, joka uhmaa enemmän kuin pelkää. Korkeammilla pyörintänopeuksilla äänen määrä nousee, muttei muutu seksikkäämmäksi.

VAIHTEISTOA ON säädetty kaksoiskytkimen toiminnan osalta niin, että vaihto ykköseltä kakkoselle sujuisi pehmeämmin. Ilman välitöntä vertailua on vaikea arvioida muutoksen määrää, mutta hyvin vaihto tuntuu toimivan. Sen sijaan automaatissa on viivettä nopean kiihdytyksen aloittamisessa, joten esimerkiksi ohituksissa kannattaa turvautua vaihdekahvojen tai vaihdekepin käyttöön.

Ohjaustuntuma on asiallinen, muttei parhaita lajissaan. Ohjausvastus on hitaassa ajossa raskas, ja nopeassa kevyt. Jousituksessa on piukkuutta, joka synnyttää tutinaa ja kumahduksia.

Lumella luistonesto sallii sekunnin hyökkäyksen, jonka jälkeen aktivoituminen tapahtuu hienovaraisesti, mutta tehokkaasti. Ilman luistonestoa kaasussa on monta asentoa, ja silloin on käsien ja jalkojen toimittava. Emme suosittele tieliikennekäyttöön.

NISSAN GT-R on siisti ja filmaattinen. Auto kääntää katseita ja herättää keskustelua. Uudistukset ovat tuoneet lisäpiristystä, ja hyvä niin. Kriittisempi näkemys on se, että auto täyttää pian kymmenen vuotta, mikä on teknisiä hienouksia viljelevässä urheiluautomaailmassa pitkä aika. Eipä auto ole Suomessa hinnastossakaan.

nissan-gtr-ilma-aukot

Ilmanpoistoaukolla on näyttävyyden lisäksi kaksi toimintaa. Se poistaa lämpimän ilman moottoritilasta ja vähentää ilmanvastusta.

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen V6-moottori edessä pitkittäin; 
iskutilavuus 3 799 cm3, teho 419 kW (570 hv)/6 800 r/min, vääntömomentti 637 Nm/3 600–5 800 r/min
Voimansiirto: neliveto, kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto
Alusta: edessä päällekkäiset kolmiotukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, sähköisesti 
tehostettu ohjaus
Mitat: pituus 4,710 m, leveys 1,895 m, korkeus 1,370 m, akseliväli 2,780 m, raideleveys edessä 1,590 m ja takana 1,600 m; omamassa 1 752 kg, polttoainesäiliö 74 l, talvirenkaat edessä 255/40 RF20 ja 
takana 285/35 RF20
Suorituskyky: huippunopeus 315 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 2,8 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhd.) 17,0/8,8/11,8 l/100 km, 
CO2-päästö 275 g/km
Hinta: ei myynnissä Suomessa