HYVÄÄ

  • ajettavuus maantiellä

  • suorituskyky

HUONOA

  • ajettavuus taajamassa

  • rengasmelu

Renault Mégane GT:n alustassa on paljonkin eroja pienempitehoisiin versioihin verrattuna. Esimerkiksi etujousituksen olkatuet ovat erilaiset, takajarrut ovat peräisin Espacesta, etuakselin kolmiotukivarret on tehty GT:tä varten, ja takana yhdystukiakseli on neljänneksen jäykempi.

Ehkä merkittävin ero on kuitenkin sähköisen ohjaustehostimen sijoitus hammastangon yhteyteen, kun se muissa versioissa on ohjausakselilla. Ohjaus on myös 17 prosenttia nopeampi.

KOKONAISUUTTA VOISI kuvailla onnistuneeksi. Alusta ei ole liian jäykkä arkiajoon, mutta kuitenkin sopivan jäntevä. Ohjaus tuntuu taajamassa jotenkin luonteettomalta mutta napakoituu nopeuden kasvaessa.

Alle 60 km/h:n tai Sport-asetuksella 80 km/h:n nopeuksissa takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät, sen yläpuolella samaan suuntaan. Ellei nelipyöräohjauksen olemassaoloa tiedä, aistii lähinnä auton ketteryyden, nopean reagoinnin ohjausliikkeisiin ja vakauden maantieajossa.

Tekniikan Maailma, Renault Mégane GT

Moottoria ei ole verhottu suojamuovilla, muttei täällä silti ole juuri mitään nähtävää. Turbomoottori on luonteeltaan sopiva arkiajoon. Kaikkien venttiilien ajoitus on säätyvä. Turbon hukkaportti on sähköinen perinteisen alipainetoiminnan sijaan. Suorituskyky on hyvä, mutta auto sietäisi enemmänkin voimaa.

Näin sen tietysti pitääkin olla; poikkeavaa tekniikkaa ei tarvitse alleviivata, vaan se toimii huomaamatta ajamisen apuna.

Kun vielä ajoasento on hyvä, ja maantieajossa vaihteistokin on tehtäviensä tasalla, mutkatietä Mégane GT:llä taittaa mielikseen. Pidemmällä siirtymällä alkaa vaivata rengasmelu.

Taajama-ajossa GT ei ole parhaimmillaan, sillä vaihteisto aiheuttaa ärsyttävää nykimistä sekä kiihdytyksissä että hidastuksissa.

LAUNCH CONTROL -toiminto aktivoituu ohjauspyörän vaihdekahvoja ja polkimia sopivasti käyttämällä, ja se takaa nopean paikaltaan lähdön. Kostealla asfaltilla se toimi hienosti käyttämällä kaiken tarjolla olevan pidon, muttei päästänyt etupyöriä juurikaan pomppimaan.

Sport-ajotilassa moottorin ääntä tehostetaan kaiuttimien kautta, mutta se ei ole tällöinkään erityisen urheilullinen. Neljän ajotilan väliset erot ovat selviä ja niiden kanssa leikkiminen tarjoaa huvia keskimääräistä pidempään.

Tekniikan Maailma, Renault Mégane GT

Ajovaloissa käytetään samaa tekniikkaa kuin Talismanissa. Emme mitanneet valoja, mutta silmämääräisesti teho näyttää samankaltaiselta.

Varusteluun ei jää paljonkaan aukkoja, ja lisävarustelista on lyhyt. Älykkään vakionopeudensäätimen ja mittariston yläpuolelle nousevan heijastusnäytön sisältävä paketti on kohtuuhintainen (500 euroa). Valitettavasti näytön aukko heijastuu tuulilasiin ikävästi pilviselläkin säällä.

Vakiona kosketusnäyttö on seitsemäntuumainen, mutta R-Link 2 Bose -paketin myötä koko kasvaa 8,7 tuumaan. Koeajoautossa oli näiden lisäksi myös alcantara-verhoilu sinisillä tikkauksilla.

MÉGANE GT on huolellisesti rakennettu kärkimalli, joka ei ole liian raju jokapäiväiseen käyttöön. Kun taajama-ajon töksähtelyyn tottuu, ajettavuus palkitsee erityisesti mutkateillä. GT jättää vielä sopivasti tilaa mahdollisille RS-versioille, joita edeltäjästäkin tehtiin useampia.

Tekniikan Maailma, Renault Mégane GT

Logot eri puolilla autoa muistuttavat urheilullisesta luonteesta.

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 618 cm3, teho 151 kW (205 hv)/6 000 r/min, vääntömomentti 280 Nm/2 400 r/min; polttoaineen suorasuihkutus
Voimansiirto: etuveto, seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakselisto, kierrejouset; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; sähkömekaanisesti tehostettu ohjaus, nelipyöräohjaus
Mitat ja massat: pituus 4,356 m, leveys 1,814 m, korkeus 1,436 m, akseliväli 2,670 m, raideleveys edessä 1,574 m ja takana 1,577 m; omamassa 1 467 kg, perävaunumassa 1 650/730 kg; polttoainesäiliö 50 l, rengaskoko 225/40 R18
Suoritusarvot: huippunopeus 230 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 7,8/4,9/6,0 l/100 km, CO2-päästö 134 g/km
Hinta: 33 990 €