HYVÄÄ

  • kasvanut toimintamatka

  • helppo ajaa

HUONOA

  • kovahko jousitus

  • ei DC-pikalatausta

Sähköautojen korkea hinta, lyhyt toimintamatka ja harva latausverkosto pitivät huolen siitä, ettei Renault Zoen bisneskeissi ollut ensimmäisellä  riittävän vahva. Nyt bisneskeissi on jo paljon vahvempi, ja ensimmäiset Zoet tulevat maahan kevättalvesta 2017.

Puolisentoista vuotta sitten esiteltiin uusi taloudellisempi moottori, ja alkusyksystä julkistettiin ajoakun uudet arvot. Toimintamatka on liki kaksinkertaistunut, puhuttiinpa sitten virallisesta 400 kilometrin arvosta tai reaalimaailmaan sopivammasta 300 kilometristä.

Samaan aikaan Euroopan maat Suomea myöten ovat innostuneet sähköauton tulemisesta aivan uudella tavalla. Latausasemia on noussut jokaiseen kaupunkiin, ja nyt sitten odotellaan vain autoja. Tässä tulisi yksi, 33 000–35 000 euron hintaan.

Ainoana myyntiliikkeenä toimii ainakin alkuun Renaultin maahantuojan oma Autoverkkokauppa.fi, joka myy auton netistä tai kivijalkaliikkeestä Helsingin Konalassa.

ZOEN HINTA on kova auton kokoon nähden. Saivartelun varaa on kuitenkin paljon vähemmän kuin ennen, koska akkuteknologiassa on otettu huima hyppäys auton hinnan suuremmin muuttumatta.

Niinpä Zoe on ensimmäinen perheauton hintainen sähköauto, joka yltää 400 kilometrin viralliseen toimintamatkaan. Uudella numeroarvolla on iso psykologinen vaikutus.

Akkupaketin energiatiheyttä on kasvatettu huimasti, sillä vanhan 22-kilowattituntisen ajoakun koteloon on mahdutettu uusi 41 kilowattitunnin ajoakku. Energiasisältö on lähes kaksinkertaistunut, mutta ulkomitat ovat entisellään, ja massakin on noussut vain viidellä prosentilla. Tosin 305 kilogrammaa on paljon akkua!

Akun energiatiheyden parantamisessa ei ole tapahtunut mitään teknologista tai kemiallista revoluutiota, vaan osaamisen karttuessa akun rakenteesta on otettu ilmat pois.

ILLUSTRATIONS TECHNIQUES RENAULT ZOE (B10) - PHASE 1 - MODEL YEAR 2017

Auton alle kiinnittyvällä ajoakulla ei olisi ollut paljon varaa kasvaa. Energiatiheyden tuplaantuminen alkuperäiseen verrattuna on hieno suoritus.

KUVIEMME AUTON varustetaso on ylellinen Bose, mutta toistaiseksi se ei ole tulossa Suomeen. Meillä lähdetään liikkeelle Life-varustelusta, ja kahdentuhannen lisäsijoitus korottaa kokemuksen tasolle Intens. Ainakin yritysten ja yhteisöjen yhteiskäyttöautoissa riittää hyvin halvempi, mutta omaan tai työsuhdeautoon haluaa ehkä hieman enemmän luksusta.

Molemmissa on vakiona navigaattori, mutta auton etäohjaukseen tarvittavan mobiiliyhteyden saa vain Intensiin. Arkisempaan käytettävyyteen liittyvän peruutustutkan joutuu Lifeen hankkimaan lisähintaan. Ja tutkan mukana tulevat valo- ja sadeautomatiikat.

Markkinoinnissa on hyödynnetty maagista numeroarvoa 400. Jokainen tarjolla oleva lisävarustekokonaisuus nimittäin maksaa tasan 400 euroa.

Halvempaan Life-varustetasoon saa viisi erilaista 400 euron lisuketta ja kalliimpaan Intensiin niitä on tarjolla kolme. Useimmat Lifen lisävarusteet ovat Intensissä vakiona.

Intensin lisävarustetarjokkaista kannattaa unohtaa 17-tuumaiset pyörät. Niihin on kertynyt sen verran paljon kevytmetallia, että jo virallinen toimintamatka lyhenee 36 kilometrillä.

Ja joistakin muista maista poiketen Suomessa Zoen hintaan ei kuulu vielä kotilatausasemaa. Sellaiseen kannattaa varata parituhatta euroa lisäinvestointivaraa. Renault nimittäin valmistajana katsoo tavallisesta pistorasiasta lataamista pahasti kieroon.

YKSI VARUSTE, jota missään varustetasossa ei ole, ovat tehokkaat ajovalot. Pimeillä taipaleilla Zoella ajaminen on kirjaimellisesti himmeetä. Muuten ajaminen sujuukin sitten hienosti. Eikä ketään tarvitse siihen opettaa.

Hallintalaitteet ovat suoraan automaattivaihteisesta autosta, vaikka Zoessa ei edes ole vaihteistoa. Vaihteenvalitsimesta valitaan vain ajosuunta, ja kaasua ja jarrua painetaan tarpeen mukaan. Kiihdytys on saumatonta, ja lataava moottorijarrutus on keskivoimakasta. Jarrua tarvitsee polkea tavallista autoa harvemmin.

renault-zoe-ajovalo

Ajovalot näyttävät todella hyvältä, vaikka auton muotokieli onkin jäänyt muusta henkilöautomallistosta jälkeen. Mutta valoteho on surkea.

Päivitetty Zoe on ajo-ominaisuuksien puolesta entisellään. Ohjaus toimii täysin loogisesti, joskin tunto häviää kitkan tunteeseen. Suoraan ajaminen sujuu silti hyvin, ja mutkiin voi laskea reilullakin vauhdilla, sillä korkeudestaan huolimatta auto ei kallistele. Painava akusto asettaa painopisteen alas. Jousitusmukavuudessa olisi parantamisen varaa, mutta näinkin tulee toimeen.

ZOEN UUSI akku hälventää toimintamatka-angstia, joten auto kohottautuu ainakin hetkeksi merkittävään asemaan markkinoilla. Hinta on korkea bensiiniautoon verrattuna, mutta tila-automainen koppa parantaa käytettävyyttä, ja ajo-ominaisuudet riittävät. Nyt kun vaan hallitus päättäisi sähköautotuesta – puolesta tai vastaan – niin kauppa pääsisi irti limbotilasta.

renault-zoe-moottori

Konehuoneessa näkyy vain moottorin jäähdytyspuhallin. Sen alla on moottori, jonka päähän kiinnittyvät vetopyörästö ja laturi-invertteri. Näyttää ahtaalta muttei ole.

Latausverkko läpäisi testin

Marras-joulukuun vaihteessa Renault kuljetti rekalla Suomeen kaksi Zoea. Kahden autoa seuranneen insinöörin tehtävänä oli suomalaisen sähköautolatausinfran testaus. Jos testin tulokset olisivat kunnossa, voisi Zoen myynti alkaa.

Renaultilla on oma laatuluokitus julkisia ja yksityisiä latauslaitteita varten. Jos latauspisteessä lukee ZE Ready, pitäisi Zoen lataamisen ainakin silloin olla täysin huoletonta. Myös eri maiden ja kaupunkien sähköverkoissa on eroja, ja akut ovat kalliita, joten Renault tekee latausasemille laajoja testejä.

Nyt testattiin 45 latauspistettä, jotka sattuivat ympyräreitille Helsinki-Turku-Tampere-Lahti-Vantaa. Pääosa latauspisteistä oli Virtapisteen ja Fortumin operoimia, ja lisäksi mukana oli muutama täysin vapaasti käytettävä asema.

Suurin osa latauspisteistä antoi yli kymmenen kilowatin lataustehon, ja 13 latausasemalla päästiin yli 20 kilowatin tehoihin eli hyödyntämään lähes koko Zoen laturin teho.

Vain yksi testatuista latauspisteistä kieltäytyi yhteistyöstä, ja oireista päätellen kyseessä oli yksilövika. Onnistumisprosentti oli siten 98, joten julkisten latauspisteiden puolesta Zoen myynnille Suomessa ei ole esteitä.

Testaajat pysähtyivät myös TM:n autolaboratorion edessä olevilla Virtapisteen asemilla. Lyhyen jututuksen perusteella testi meni tällä latauspisteellä hyvin, ja loppuraportin perusteellakin homma toimi. Lataustehot kahdella asemalla olivat 10 kilowatin molemmin puolin.

renault-zoe-lataus


Tekniikkaa

Moottori: ilmajäähdytteinen kolmivaiheinen kestomagnetoitu tahtimoottori edessä poikittain; teho 68 kW (92 hv)/3 000–5 000 r/min, vääntömomentti 225 Nm/3 000 r/min
Voimansiirto: etuveto, alennusvaihde vetopyörästössä
Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 41 kWh, nimellisjännite 400 V, massa 305 kg
Laturi: suurin teho kolmivaihesähköllä 22 kW, latausaika tyhjästä täyteen 10 A:n yksivaihesähköllä 25 h, 32 A:n kolmivaihesähköllä 1 h 40 min; ei tasasähköpikalatauksen mahdollisuutta
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli, kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
Mitat ja massat: pituus 4,084 m, leveys 1,730 m, korkeus 1,562 m, akseliväli 2,588 m, raideleveys edessä 1,511 m ja takana 1,510 m; omamassa 1 480 kg, kokonaismassa 1 966 kg; rengaskoko 185/65 R15 tai 195/55 R16
Suoritusarvot: huippunopeus 135 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 13,2 s; EU-kulutus 13,3 kWh/100 km, EU-toimintamatka 403 km
Käyttövoimavero: 82,13 €/v
Hinta: 32 990 € (Life) tai 34 990 € (Intens)
Työsuhdeauton verotusarvo: käyttö- etu 545 €